Sunday, November 3, 2019

بیانیه تسلیت نهضت آزادی درگذشت اعظم طالقانی


بسمه‌تعالی
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ ...
در میان مومنان، انسان‌هایی (زنان و مردان) هستند که
بر سر عهدی که با خدا بستند، صادقانه وفادار ماندند ...
(احزاب ۲۳)
زنده یاد خانم اعظم علایی طالقانی، « فرزند» و « وارث فکری و مبارزاتی» آیت‌الله سید محمود طالقانی از جمله بنیان‌گذاران نهضت آزادی ایران، مفسر آزادی‌خواه، مجاهد نستوه، معلم اخلاق سیاسی و الگوی «مدارا» بود و خود در زمره زنان فرهیخته و مسئول در عرصه‌های سیاسی و روشنفکری دینی قرار داشت که در شمار پرچم‌داران «حقوق و حاکمیت ملت» و مصداق بارز «رجل ملی و اسلامی» قلمداد می‌شد. این بانوی دردآشنا، پس از عمری ایستادگی بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در راه دشوار آگاهی، آزادی، عدالت اجتماعی و حاکمیت ملی ایران، سرانجام در جوار رحمت حق به آرامش ابدی و شادی جاودانه دست یافت.
شادروان اعظم طالقانی رنج سال‌ها زندان و سابقه شکنجه‌های ساواک را در کارنامه مبارزات ضداستبدادی خویش داشته و پس از انقلاب نیز با حضور در مجلس اول شورای اسلامی، جامعه زنان انقلاب اسلامی، شورای فعالان ملی مذهبی، نهادهای خیریه مدنی و نشریات وزینی مانند «پیام هاجر» و«پیام ابراهیم» اصلاح‌گری بود در عرصه عمومی که هرگز از مبارزه علیه «استبداد سیاسی» و «خرافات دینی» بازنایستاد و به رغم بیماری و محدودیت‌های جسمانی، با اخلاص و صمیمیتی کم‌نظیر و با باوری سرشار از وفاق و تساهل و نوع‌دوستی، تا واپسین دم حیات، پیگیر حقوق بنیادین زنان در راستای استقرار دمکراسی در ایران بود.
زنده‌یاد اعظم طالقانی با پرداخت هزینه‌های سنگین پس از انقلاب، در عمل ثابت کرد که قرائت تنگ‌نظرانه از مفهوم "رجل سیاسی" متکی به مبانی قرآنی‌ و سازگار با عقل بشری و ضرورت‌های سیاسی نیست و زنان ایران، هم‌پای مردان از شایستگی پذیرش مسئولیت‌های اساسی اجتماعی برخوردارند.
نهضت آزادی ایران، ضمن عرض تسلیت فقدان آن زنده‌یاد به ملت ایران، خانواده محترم و یاران و همراهان، از مردم دعوت می‌کند که به پاس بیش از پنج دهه تلاش و مبارزات آگاهی بخش، در مراسم نکوداشت آن مرحوم روز دوشنبه ۱۳ آبان از ساعت ۱5 تا ۱7 در کانون توحید واقع در خیابان پرچم، حضور یابند. نامش مانا و راهش پررهرو باد.
                           نهضت آزادی ایران
۱۱ آبان ۱۳۹۸

No comments:

Post a Comment