Saturday, June 20, 2020

بیانیه نهضت آزادی ایران در خصوص جنبش مدنی سیاه پوستان امریکا


بیانیه نهضت آزادی ایران در خصوص جنبش مدنی سیاه پوستان امریکا

بسمه تعالی
" اعتراضات خیابانی زبان کسانی است که قدرت صدایشان را نشنیده است".
( دکتر مارتین لوتر کینگ)
پیشینه نابرابری‌ها و همه صور تبعیض به قدمت تاریخ بشر است. " انسان" که در نظام خلقت به "احسن تقویم"، "مختار" و " آزاد"  آفریده شده و سرشت او حامل فطرت الهی است و گوهر اندیشه، گواه فضیلت و کرامت ذاتی اوست، هرگز از آفت ستم و نابرابری و تبعیض آسوده‌خاطر نبوده است.

در طول زمان هر چه عناصر و محافظان نظام‌های عدالت‌ستیز سعی در تثبیت ستم و تبعیض داشته و بر این روال پرملال پای فشردند، از آن سوی نیز  منادیان و مدافعان آزادی و برابری انسانی دست از مبارزه و پایمردی نکشیدند و این حکایت انسان از آغاز تا کنون است.

این روزها شاهد اوج‌گیری دوباره جنبش اجتماعی سیاه پوستان امریکا هستیم. جنبش جدید که ظاهرا با مرگ مظلومانه یک مرد سیاه پوست ( جرج فلوید) به دست پلیس آغاز شد و اخیرا با کشته شدن یک فرد سیاه پوست دیگر (ریشارد بروکز) گسترش یافت، ولی نیک می‌دانیم که مبارزات مدنی و ضدنژادپرستی سیاهان امریکا از همان عصر برده‌داری به تدریج تکوین و تداوم یافته است.

نژادپرستی و برده‌داری یک صفحه تاریک در تاریخ و سیاست امریکاست. کارگزاران عصر برده‌داری، سیاهان را به اجبار و به شیوه بهائم، از آفریقا به آمریکا آوردند و این کوچ اجباری با تحمل سرکوب و بیماری و مرگ همراه بود. ولی مردمان حق‌طلب و روشن‌اندیش اعم از سیاه و سفید همواره بر نفی ستم نژادی و نابرابری اجتماعی تاکید و ممارست کردند تا جایی که حاصل مبارزات آنها راهیابی نوادگان همان بردگان سابق به هسته مرکزی قدرت امریکا در کاخ سفید و انتخاب یک رییس جمهور سیاه‌پوست بود. این همه به همت سیاهان و به موهبت آزادی و دموکراسی و حاکمیت قانون در آن سرزمین حاصل آمد.

اکنون جنبش سیاهان امریکا بخشی از تمایل و اراده عمومی خرده فرهنگ‌های اقلیتی و به حاشیه رانده شده است که در جوامع غربی و با ابزار صنعت فرهنگ‌سازی نولیبرالیستی و نژادگرایی جدید به مردم تحمیل شده است.

سیاهان آمریکا با الهام از اندیشه رهبران  تاریخی خود می‌خواهند حضور و حقانیت‌شان "دیده" شود و صدای‌شان واقعا "شنیده" شود، سیاهان در تحقق "رویا"ی رهبران فقید خود می‌کوشند.

 روح این جنبش مدنی، خشونت‌پرهیز است و چالش‌ها و خشونت‌های موردی، اندک و استثنایی است. سیاهان در این وادی تجربه‌های ارزشمندی را در میراث مبارزات ضد تبعیض‌نژادی رقم زده‌اند.

آن‌چه اینک در امریکا می‌گذرد، برای همه دولت‌ها و ملت‌ها آموزنده است. این رخدادها به همه می‌آموزد که در دموکراسی‌های مبتنی بر آزادی بیان و حق اعتراض مدنی، همگان می‌توانند به روش‌های مسالمت‌آمیز، حقوق و خواسته‌های خود را مطالبه کنند. دموکراسی‌ها از اعتراض نمی‌هراسند و از وحشت براندازی، به سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز متوسل نمی‌شوند، دموکراسی‌ها هراز گاهی با پذیرش  "اعتراض - جنبش- مصالحه" پایه‌های نظم اجتماعی را بازسازی و تحکیم می‌کنند و جنبش فعلی نیز قطعا به بهبود روش‌های اداره جامعه و بسط مشارکت و نظارت شهروندان منجر خواهد شد. سازوکار اعتراض مدنی روشی برای نفی احتمال انقلاب است که در آن همه نیروهای اجتماعی و همه طرف‌های سیاسی و ملی بازنده خواهند بود.

اعتراض مدنی و خشونت پرهیز "امید"  به تغییر را در شهروندان زنده نگه می‌دارد و این خود، موجب ثبات سیاسی می‌شود. بر عکس ِ نظام‌های اقتدارگرا که با عدم تحمل اعتراض شهروندان و جنبش‌های مدنی، به انباشت تضادها دامن زده و جامعه را به معرکه  التهاب و انقلاب سراسری سوق می‌دهند.

 راز حمایت گسترده گروه‌های اجتماعی در امریکا، اعم از سیاستمداران و نظامیان سابق، صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ، هنرمندان و ورزشکاران از جنبش سیاهان همین است که نخبگان و جامعه دریافتند که هزینه مطالبه‌گری‌های ادواری مسالمت‌آمیز به مراتب کمتر از واگرایی و طرد و التهاب است.

در هر جامعه ای که قانون و آزادی حاکم و جاری باشد، سایر ارزش‌ها و مطالبات، رفع تبعیض‌نژادی، برابری همگانی و هر چالش دیگری در قلمرو اقتصاد و سیاست و فرهنگ قابل حل و فصل عادلانه و مدنی است.

نهضت آزادی ایران ضمن احترام به اراده همه ملت‌ها برای پیشبرد آزادی، برابری و حقوق بشر، حمایت و احترام مضاعف خود را از جنبش مدنی سیاهان امریکا ابراز می‌دارد و رفع هر گونه تبعیض مبتنی بر رنگ پوست، نژاد، قومیت، مذهب و جنسیت را آرمان همیشگی حزب تلقی می‌کند.

نهضت آزادی ایران به حکم آموزه‌های بلند قرآنی، تنوع نژادی و قومی و مذهبی و جنسیتی را بخشی از زیبایی‌های  هنر آفرینش  می‌داند و نه دستمایه تبعیض و نکوهش!
 برتری افراد و اقوام نه به این ظواهر اعتباری، بلکه همانا  به راستی و نیکوکاری و فضیلت تقواست.

نهضت آزادی ایران معتقد است که دموکراسی و آزادی آموختنی و اندوختنی است و ما مردمان سرزمین دور و نزدیک از هم می‌آموزیم. ما دوستی، برابری، برادری، مبارزه مدنی را ارج می‌نهیم و از هم الهام می‌گیریم.
 ما همگان اعضای خانواده واحد بشری هستیم و برای احیای منزلت انسان و ارتقای موهبت آزادی و  حقوق بشر، با همه نیروهای سیاسی، همه دولت‌ها و ملت‌هایی که بر این باور باشند و این آرمان الهی و انسانی را یار و یاور باشند، دست دوستی و تواضع و همیاری می‌دهیم.

به امید برآمدن آفتاب صلح و برابری و آزادی در سپهر سیاست و فرهنگ و اجتماع انسانی.

نهضت آزادی ایران
۳۱ خرداد ۱۳۹۹

No comments:

Post a Comment