Monday, June 1, 2020

پاسخ به انتشار مطالب خلاف واقع در خبرگزاری فارس


پاسخ به انتشار مطالب خلاف واقع در خبرگزاری فارس
بسمه‌تعالی
1-  خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۹/۲/۶ با انتشار مصاحبه‌ای با آقای یعقوب توکلی، اتهامات بی‌اساس و افتراهایی را نسبت به زنده‌یاد مهندس مهدی بازرگان و نهضت آزادی ایران مطرح کرد که اگرچه این موارد تازگی نداشتند و در گردش‌کار نهادهای وابسته به دستگاه‌های امنیتی در گذشته هم مطرح بوده‌اند، اما در راستای باور به رسالت آگاهی‌بخشی و پاسخ‌گویی به ویژه تقویت راهکار گفت و گو در فضای عمومی جامعه، مناسب دیده شد که پاسخ این شبهات داده شود. بنابراین، متنی رسمی در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ تهیه و بر اساس قانون مطبوعات برای خبرگزاری یادشده ارسال شد تا نسبت به انتشار آن در فرجه قانونی اقدام شود.
2-    مسئولان خبرگزاری فارس در اقدامی که نشان‌گر عدم بی‌طرفی و عدم تقید به تعهدات رسانه‌ای بود، انتشار پاسخ مستند نهضت آزادی را موکول به درج هم‌زمان پاسخ مجدد آقای یعقوب توکلی کردند که البته این کار برخلاف قانون و اخلاق مطبوعاتی بود. سرانجام در ۲۹ اردیبهشت، با تکرار اتهامات گذشته، پیوست تصاویری از شهدای فاجعه هفتم تیر و ذکر تعابیری خلاف واقع مانند «غیرقانونی اعلام شدن فعالیت نهضت آزادی ایران از اوایل ۱۳۸۰ به حکم دادگاه انقلاب» و با مخدوش ساختن متن نامه نهضت آزادی و ایجاد تغییراتی در برخی واژگان که بعضی فرازهای متن را نامفهوم و پیچیده می‌کرد، این نامه منتشر شد.
3-     پاسخ مجدد آقای توکلی البته حاوی نکات جدیدی نبود و همان اتهامات و افتراهای بی‌اساس  قبلی را با ادبیاتی سرشار از جزمیت و حتی اهانت تکرار می‌کرد. ایشان با پیش‌داوری به دور از معیارهای تاریخ‌پژوهشی می‌گوید که «آن‌ها (نهضت آزادی) توقع دارند که تاریخ ایشان را فقط از طریق بیانیه‌های نهضت آزادی ببینم» و حال آن که آقای توکلی به صراحت در مصاحبه نخست با خبرگزاری فارس می‌گوید که «بعد از شهادت اعضای حزب جمهوری اسلامی، آقایان (نهضت آزادی) یک اطلاعیه هم ندادند». بنابراین، استناد و ارایه سوابق تاریخی و بیانیه‌های نهضت در ارتباط با مطلب خلاف واقع ایشان ضروری بوده است.
4-    آقای یعقوب توکلی در خصوص خاطره‌ای که از زنده‌یاد دکتر یزدی راجع به دیدار با برخی سران مجاهدین نقل شده است، نتیجه می‌گیرد که «نهضت آزادی از بمب‌گذاری حزب جمهوری، خبر و با عملیات ترور مجاهدین، وحدت نظر داشته است» و «خطای عمدی نهضت آزادی در شب قبل از انفجار حزب جمهوری» را در تیتر خود برجسته می‌کند. این برداشت خلاف واقع ایشان نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت، از عنصر اختلال ذهنی و زمان‌پریشی برخوردار است.
 دیدار برخی مسئولان نهضت با سران مجاهدین خلق پیش از خرداد ۱۳۶۰ و ورود سازمان به فاز مسلحانه و در فضایی صورت گرفته است که هنوز محدودیتی برای مجاهدین خلق ایجاد نشده بود و آنان با بسیاری از دیگر کنشگران سیاسی و حتی برخی رهبران روحانی حزب جمهوری اسلامی هم دیدار داشتند و بنا بر نقل قول برخی اعضای نهاد شورای انقلاب، مرحوم شهید بهشتی، مسعود رجوی را «مسعود جان» خطاب می‌کرد. مصاحبه‌هایی در سالیان اخیر با برخی فعالان سیاسی و حتی برخی اعضای اطلاعات سپاه در آن دوران انجام شده است که جملگی حکایت دارند نهادهای امنیتی سپاه هم در آن مقطع تاریخی از قصد سازمان به ورود به فاز مسلحانه خبر داشته‌اند. بنابراین، القای این شبهه که دکتر ابراهیم یزدی یا احدی از مسئولان نهضت آزادی ایران از جزییات عملیات تروریستی خبر داشته یا موظف به اطلاع‌رسانی بوده است، کاملاً به دور از حقیقت و منتفی است.
5-    آقای توکلی و اتاق فکر خبرگزاری فارس به شدت اصرار دارند که شبهاتی در خصوص ترور سپهبد شهید قره‌نی و ارتباط نهضت آزادی با گروه فرقان القا کنند. این ادعا البته با این دلیل واضح قابل نقض است که بعدها در اسنادی که از منزل رهبر فرقان کشف شد، برخی اعضای نهضت و از جمله دکتر ابراهیم یزدی نیز در زمره لیست ترورهای فرقان قرار داشتند.
6-    توجه مدیریت محترم خبرگزاری فارس و آقای یعقوب توکلی را به این واقعیت جلب می‌کنیم که در شرایطی که توطئه‌های بیگانه، تمامیت ارضی و کیان سرزمین ما را تهدید می‌کند و از سوی دیگر، کشور و ملت‌مان درگیر معضل ملی کرونا و دیگر بحران‌های بنیادین و ساختاری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی اخلاقی و فرهنگی هستند و دستگاه‌های رسمی کشور اقرار به عدم توفیق سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته دارند و شاخص‌های همبستگی ملی، امید اجتماعی و اعتماد عمومی به پایین‌ترین سطح تنزل پیدا کرده است، به نهادها و رسانه‌هایی که به ویژه از منبع بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، توصیه می‌کند که به جای شبهه‌افکنی‌های بی‌اساس و تخریب سرمایه‌های اجتماعی و ملی کشور، احساس مسئولیت کنند و به مسایل اصلی جامعه مانند دلایل نقض فراگیر حقوق اساسی ملت یا مسایل مرتبط با فساد ساختاری، فقر، بیکاری، تورم و زمینه‌های اصلی بحران ناکارآمدی و مشکلات معیشتی مردم بپردازند تا باری از دوش خسته ملت محروم و ستم‌دیده ایران برداشته و گرهی از موانع پیش روی ملت ایران باز شود.
نهضت آزادی ایران با هدف پاسداشت سرمایه‌های اجتماعی و انسانی ایران و همچنین، ضرورت پاسخ‌گویی به افکار عمومی و آگاهی‌بخشی به حافظه تاریخی ایران و به ویژه میلیون‌ها جوان ایرانی که خاطره‌ای از آن ایام ندارند، متن نامه مکتوب به خبرگزاری فارس را به طور کامل منتشر می‌کند و اعلام می‌دارد که از پاسخ‌گویی به سوالات و نکات تاریخی، همواره استقبال خواهد کرد و قضاوت را بر عهده مخاطبین واگذار می‌کند.

روابط عمومی
نهضت آزادی ایران
 ۶ خرداد ۱۳۹۹

پاسخ نهضت آزادی ایران به مطالب منتشر شده در خبرگزاری فارس
مدیریت محترم خبرگزاری فارس
با سلام و احترام و دعای خیر برای بندگی خالق هستی و خدمت به خلق او و آنچه رضای اوست،
به‌طوری‌که اطلاع دارید، خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای در تاریخ 6 اردیبهشت 1399 منتشر کرده است که در آن ضمن تحریف واقعیت های تاریخی، اتهاماتی خلاف واقع و دروغین علیه زنده یادان مهندس مهدی بازرگان، دکتر ابراهیم یزدی، آقای دکترغلامعباس توسلی و بطور مشخص نهضت آزادی ایران، بدون ارائه سندی مطرح شده و چند دهه خدمات این شخصیت های تاریخ معاصر ایران مورد افترا قرار گرفته است.
با توجه به نقش تخریبی این گونه اظهار نظرهای غیر مستند، خلاف واقع و دروغ به شخصیت هایی که در سال های پیش و پس از انقلاب منشأ خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده‌اند، به ویژه در شرایطی که شخصیت‌های اصلی در قید حیات نیستند، نه تنها خلاف منافع و مصالح ملی و نظام، بلکه خلاف مبانی اخلاقی و آموزه‌های قرآنی است که به سرمایه ها و امید اجتماعی آسیب می زند، لازم می‌دانیم که ضمن تکذیب اتهامات غیر مستند مطرح شده، توضیحات لازم را که در اسناد تاریخی مشخص است عرضه کنیم. شایسته است مقرر فرمایید که مطابق  قانون مطبوعات و رسانه ها و در راستای آگاهی عموم از حقایق مسلم تاریخی، برای انتشار این متن در اولین فرصت در آن رسانه اقدام شود.
1- در قسمتی از این مصاحبه آمده است: «بعد از شهادت اعضای حزب جمهوری اسلامی، آقایان (نهضت آزادی) یک اطلاعیه هم ندادند. محکوم هم نکردند. چرا در مهر و آبان سال 60 با وجود این همه حملات تروریستی منافقین آقایان در مجلس گفتند (فرزندان مجاهد ما» بعد جالب است حتی در جریان جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی را مقصر معرفی می‌کنند. ما را نسبت به تجاوزات و جنایات حزب بعث و تصرف سرزمین‌های‌مان مقصر معرفی می‌کنند».
موجب شگفتی است که تهیه کننده متن در جایگاه استاد دانشگاه معارف قم و تاریخ‌نگار به خودشان زحمت نداده‌اند که اسناد تاریخی را که به آسانی قابل دسترسی است ببینند و این‌چنین خلاف واقع اظهار نظر نکنند. زنده یاد مهندس بازرگان بلافاصله پس از فاجعه 7 تیر، در تاریخ 8 تیرماه، به وسیله تلگرام آن فاجعه را به رهبر فقید انقلاب تسلیت گفتند. (پیوست 1). همچنین، نهضت آزادی ایران در همان روز بیانیه‌ای به مناسبت فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی صادر  و ضمن محکوم کردن این فاجعه، مراتب تسلیت خود را اعلام کرد. (پیوست 2)
نه تنها پس از فاجعه 7 تیر، بلکه  پس از ترور ائمه جمعه، از جمله شهادت آیت الله مدنی در تاریخ 22/6/60 ، شهادت آیت الله صدوقی در تاریخ 12/4/61 و شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی در تاریخ 24/7/61 ، نهضت آزادی ایران با تقبیح هرگونه اقدام تروریستی و ... اطلاعیه های محکومیت و تسلیت صادر کرده است که در اسناد نهضت آزادی ایران قابل دسترسی است
2- یادداشت زنده یاد مهندس بازرگان با عنوان «فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم» که در تاریخ 12/2/60 در روزنامه میزان چاپ شده است، پیش از فاجعه 7 تیر بوده و ارتباطی با مذاکرات مجلس نداشته است. محتوای این نامه نگاه راهبردی و خیرخواهانه مهندس بازرگان را برای پیشگیری از حاکم شدن خشونت در مناسبات حساس پس از انقلاب نشان می‌دهد. محورهای اصلی آن یادداشت امروز هم برای ایجاد وفاق و پرهیز از خشونت در جامعه می‌تواند آموزنده باشد.
3- مواضع نهضت آزادی ایران در باره جنگ تحمیلی، به ویژه بیانیه‌های که در 53 نشریه تحلیلی در طول سال های 1364 تا 1367 منتشر شده و در مجموعه اسناد نهضت آزادی ایران قابل دسترسی است، برای شرایط پیش و پس از پیروزی خرمشهر برای همگان آن چنان شفاف، روشن، واقع بینانه و در راستای منافع ملی بوده که خوشبختانه پیشتر مورد تایید بسیاری از مدیران انقلاب قرار گرفته است و امروز نیز پس از چهار دهه مورد تایید بسیاری از صاحب نظران می‌باشد و جای هیچ گونه تحریفی را باقی نمی‌گذارد.
4- در گزارش خبرگزاری فارس همچنین آمده است: «خطای عمدی نهضت آزادی در شب قبل از انفجار حزب جمهوری ... یکی از اعضای نهضت آزادی اقرار کرد شبی که قرار بود در دفتر حزب جمهوری اسلامی بمب منفجر شود، یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) به آن شخص گفت: امشب ممکن است اتفاق مهمی بیفتد...  بعد آن آقا به عضو سازمان می‌گوید که شما با این کار به نتیجه نمی‌رسید. نمی‌گوید آدم نکشید، می‌گوید به نتیجه نمی‌رسید...».
این اتهامات کذب و خلاف واقع در زمانی مطرح می شود که نهضت آزادی ایران در شرایط ملتهب پیش از خرداد 60 یعنی در تیر ماه 1359، در سومین کنگره اش با شناخت ریشه مشکلات پس از انقلاب و پایبندی به مطالبات تاریخی ملت ایران و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی خط مشی مبارزه قانونی، علنی، مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز را انتخاب و اعلام کرد و در طول چهار دهه گذشته همواره اقدامات تروریستی را محکوم کرده است و ضمن التزام به قانون اساسی به آن متعهد بوده و به وظایف دینی و ملی‌اش، که آگاهی بخشی است، عمل کرده است.
5- در باره ادعای برکناری شهید سپهبد ولی قرنی به‌وسیله دولت موقت نیز متاسفانه حقایق مسلم تاریخی مورد تحریف قرار گرفته است. در این مصاحبه، همانند «مستند راه طی شده» که با تقطیع و تحریف سوابق شفاف تاریخی شخصیت و گفتمان زنده یاد مهندس بازرگان را با خشونت و تروریسم سازمان مجاهدین خلق پیوند می زند، تلاش شده است که این بار با خشونت «گروه تروریستی فرقان» پیوند بزند. به‌طوری‌که در جمع بندی گزارش می‌گوید: «...من بین حذف قرنی از ستاد مشترک و میل به حذف فیزیکی قرنی رابطه عمیقی می‌بینم...».
سوابق تاریخی نشان می‌دهد که شهید قرنی در تاریخ 25 بهمن 57 با حکم مهندس بازرگان به ریاست ستاد ارتش منصوب شد. در فضای ملتهب آن روز، که بسیاری از گروه های چپ به دنبال انحلال و تضعیف ارتش بودند، شخص مهندس بازرگان و شهید دکتر چمران، هماهنگ با شهید قرنی به دنبال اصلاح، حفظ و تقویت آن بودند. اما در روزهای اول فروردین ماه 58، که در پی بحران پیش آمده در کردستان، هیاتی به سرپرستی آیت الله طالقانی رئیس شورای انقلاب به همراه آقایان بهشتی، هاشمی رفسنجانی و بنی صدر، اعضای شورای انقلاب، و صدر حاج سید جوادی، وزیر کشور دولت موقت، در منطقه برای مذاکره با مخالفان حضور داشتند، تیمسار قرنی بی‌اعتنا به مذاکرات این جمع از مدیران انقلاب در منطقه، فانتوم هایی را بر فراز کردستان به پرواز درآورد و در وسط مذاکرات بمباران اطراف شهر سنندج را آغاز کرد. در آن شرایط، آقای صدر حاج سید جوادی، که به پیشرفت مذاکرات امید وار بود با تلگرامی از تیمسار قرنی خواست که عملیات نظامی متوقف شود ولی آقای قرنی نپذیرفت. آقای طالقانی برآشفته شد و با بی سیم از آقای قرنی خواست که پرواز هواپیماها فورا متوقف شود، با پاسخ تند تیمسار قرنی روبرو شد. در روز 5 فروردین 58، هیات به تهران مراجعت کرد. ظاهرا پس از دیدار آیت الله طالقانی با رهبر فقید انقلاب، تیمسار قرنی خود از ریاست ستاد ارتش استعفا داد و مهندس بازرگان با پذیرش استعفای او از خدمات 40 روزه اش قدردانی کرد، در تاریخ 3 اردیبهشت 58، تیمسار قرنی به‌وسیله گروه فرقان شهید شد و متعاقب آن مهندس بازرگان، در مقام نخست وزیر دولت موقت انقلاب، در 4 اردیبهشت 58 پیامی رادیویی به مناسبت شهادت ایشان داد. با این سوابق تاریخی، چگونه می توان چنین اتهاماتی را، اگر چه بصورت ظن و گمان، مطرح ساخت؟
در مورد سایر تحریف ها و اتهاماتی که در این مصاحبه، بدون ارائه سندی، مطرح شده و ظاهرا برای تقابل با گفتمان تاریخی مهندس بازرگان و نهضت آزادی ایران است، مخاطبان خود قضاوت خواهند کرد.
در پایان، یادآوری می‌کند که در شرایط بحرانی و پیچیده کنونی که کشور بیش از هر زمان نیازمند همدلی، تعامل و وفاق ملی است، انتشار چنین مطالب کذب و فاقد محتوا از یک سو، نه تنها برخلاف رسالت مطبوعات و رسانه ها و قانون مطبوعات بلکه بر خلاف اصول اخلاقی و آموزه های قرآنی است و از سوی دیگر، پیامد انتشار چنین مطالب سراسر کذب و دستیازی به هر روشی برای تخریب چهره، سوابق و عملکرد نیروهای اصیل انقلاب، عملا در راستای برنامه‌ها و منافع بیگانگان خواهد بود. والعاقبه للمتقین.
نهضت آزادی ایران
14 اردیبهشت 1399

پیوست شماره 1:

بسمه تعالي
تلگراف مهندس بازرگان به امام خميني
حضور رهبر عاليقدر و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
آيت الله العظمي خميني مدظله العالي
فاجعه هولناك انفجار دفتر مركزي حز ب جمهوري اسلامي را كه منجر به ا ز دست رفتن جمع كثيري از
شخصيت هاي فعال و ياران وفادار امام شده است حضورتان تسليت عرض نموده بقاي عمر رهبر و
پايداري و پيروزي ملت را در طريق حق و عدالت از خداي رحمن مسئلت مي نمايم.
مهدي بازرگان
8 تیرماه 1360


پیوست شماره 2:
بيانيه به مناسبت فاجعه انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي
واتقوا فتنه لا تصيين الذين ظلموا منكم خاصه
« از فتنه بپرهيزيد كه (عواقب آن) تنها دامنگير ست مكاران شما نمي شود »
انفال ٢٥
در يكشنبه ٧ تير ماه جمهوري نوپاي ما شاهد يكي از فجيع ترين مظاهر خشونت بود و بر زخم هاي ملت
كه با حسرت و وحشت خو ن بارترين روز هاي بعد از پيروزي انقلاب را پش ت سر مي گذاشت جراحات تازه اي افزود.
خدايا مغفرت و رحمت را از تشنگان عدالت و شيفتگان شهادت دريغ مدار و گام هاي ما را براي پيروزي
حق بر باطل استوار بدار و در راه خدمت خودت رستگارمان فرما.
نهضت آزادي ايران كه همواره نگران اينگونه آشفتگي هاي هولناك بوده است ضمن دعوت عموم در
احترام به قانون، اعمال قهر و زور و قتل را شديدًا محكوم مي كند و با عرض تسليت به مقام رهبري و
بازماندگان، از هموطنان با شهامت انتظار پايداري و برادري دا رد و از رهبري عاليقدر انقلاب و مسؤولين
و متصديان تمنا مي نمايد توصيه به حق و صبر اسلامي فرموده، اجازه ندهند امور به مجراي انتقام و
آشوب كشيده شود، شيطان بر ما غالب و دشمن د لشاد گردد.
بازگشت به خود و خدا آرزوي ما و حاكميت وحدت و رأفت اسلامي دعاي ماست.
نهضت آزادي ايران
8 تیرماه 1360


No comments:

Post a Comment