Tuesday, August 17, 2021

پیام عاشورا برای ایران ِ بحران‌زده

 

aبسمه تعالی

پیام عاشورا برای ایران ِ بحران‌زده

یاری رسانی به مدیریت بحران کرونا و پرهیز از حضور در تجمعات عزاداری

 

تداوم و تشدید بحران کرونا در ایران و رشد فزاینده آمار کشتار انسانی که در روزهای اخیر روزانه بیش از 500 نفر اعلام می‌شود، نگرانی عظیم و احساس شدید ناامنی در ایران را رقم زده است. بی‌تدبیری، رفتار غیرمسئولانه و ناکارآمدی حاکمیت در قبال زندگی شهروندان ایرانی، ابعاد این فاجعه را دوچندان کرده است. متاثر از رقابت‌های ناسالم سیاسی و برتری‌جویی‌های جناحی، تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه سلامت گرفته می‌شود و ضرورت واکسیناسیون عمومی و خرید واکسن از خارج را با تاخیری ناموجه و شعارهایی بی‌محتوا مواجه می‌سازد. در شرایطی که «دولت» از ایفای تعهدات خود ناتوان است، مردم در مضیقه هستند و حتی ظرفیت خدمات بیمارستانی پاسخ‌گوی نیازها نیست، راهی جز مدد گرفتن از همت عالی مردم برای التیام دردها و رنج‌ها باقی نمی‌ماند. از این رو، از صنعت‌گران، بازاریان، دانشجویان و سایر اقشار دعوت می‌کند از وقت، مال، دانش و سایر امکانات خود دریغ نکرده و آن‌ها را در خدمت بیمارستان‌ها و بیماران نیازمند قرار دهند. امید است که مردم به درد و داد هم برسند و با همدردی و همراهی ملی از طریق کمک به سازمان‌های مردم نهاد معتبر و قابل اطمینان، برای کاهش عواقب این بحران مهلک هم‌گام شوند. همچنین توصیه می‌کند که سمن‌های فعال و شناخته شده، از سمن‌های دیگر دعوت به عمل آورند و آن‌ها را به جامعه معرفی کنند تا همگی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، دارویی و تجهیزاتی به پا خیزند.

نهضت آزادی ایران که سالیان طولانی پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن، از مروجان ارزش‌های نهضت عاشورا و تبلور فریاد «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در قالب نشست‌های فکری و نکوداشت اهل بیت (ع) و فداکاری حسین (ع) و یارانش بوده است، یادآوری می‌کند که در شرایط کنونی باید از تمام سرمایه‌های ملی و اسلامی ایران و به ویژه از ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی «عاشورا» برای مهار بحران‌های جامعه و از جمله کرونا بهره گرفت. از این رو، از مردم شریف ایران که در طول تاریخ کهن این سرزمین و در غیاب حکومت‌های دلسوز، برخاسته از آرای مردم و توان‌مند هرگز از یاری به یکدیگر کوتاهی نکرده‌اند، دعوت می‌کند که هزینه‌های برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهداء را به امدادرسانی به هم‌وطنانی اختصاص دهند که در شرایط بحران اقتصادی کشور، قادر به تامین هزینه‌های درمان و مقابله با بحران کرونا نیستند.

در فرهنگ ملی ایرانیان، «عاشورا» نهضتی اخلاقی، فرهنگی و سیاسی است که با بهره‌گیری از الگوی پیشوایان شیعه و به ویژه سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) بر آموزه‌های اصیل دینی و الگوهای عقلانی و انسانی استوار است و به مثابه چراغی آگاهی‌بخش، روشن‌گر حرکت‌ها و جنبش‌های ایرانی معتقد به کرامت بشر به شمار می‌رود‌. «عاشورا» گواهی تاریخ است بر حقانیت راه و پیام امام حسین (ع) و یاران صادق و متعهدش که به آزادی، شجاعت، مسئولیت‌پذیری، دغدغه مردم، رعایت حق‌الناس و ضرورت اصلاح جامعه و حکومت باور داشتند. «عاشورا» پاسخی به ظلم حکومتی نامشروع و قیامی بود در برابر انحرافات حکومتی مستبد که جز خشونت و سرکوب و نقض حقوق و حاکمیت مردم راهی نمی‌شناخت. «عاشورا» قیام برای رستگاریِ «انسان» است. فروکاستن نام و آرمان عاشورا به ظواهر از محتوا تهی شده و ابعاد صرفاً عاطفی و سلحشوری‌های مبالغه‌آمیز نمی‌تواند در راستای اهداف و ارزش‌های این نهضت تاریخی قلمداد شود.

نهضت آزادی ایران با توجه به آمار سهمگین کشتار کرونا در هفته‌های اخیر و با عنایت به بحران انرژی که موجب خاموشی‌های گسترده شده است، اعلام می‌دارد که تمرکز بر ابعاد ظاهری عزاداری‌ها، چراغانی‌ها و برافروختن چلچراغ‌ها و شرکت در تجمعات انسانی و نشست‌های سنتی و مناسک‌گرایانه، افزون بر آن که بر خلاف مسلمات آموزه‌های عقلانی و رحمانی قرآن و سنت کریم حضرت رسول (ص) و سیره پیشوایان اخلاقی شیعه (ع) است، معنایی جز اسراف منابع، مسئولیت‌گریزی در قبال تعهدات اجتماعی و دستاوردی جز تشدید فاجعه و گسترش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا و رشد فزاینده و مهارناپذیر این بیماری مهلک ندارد. از این رو، مردم مسلمان ایران و به ویژه علاقمندان و باورمندان به راه و پیام عاشورا را از حضور در مجامع عزاداری پرهیز می‌دهد و به همیاری، صبر جمعی و تامل عمیق بر ابعاد این واقعه عبرت‌آموز و راهگشا فرا می‌خواند.

 

نهضت آزادی ایران

25 مرداد 1400 

 7 محرم1443 قمری

1 comment:

  1. Baccarat - FBCASINO
    A great way to 1xbet play, 바카라 사이트 you can place your bets on two different machines in front of the dealer's house. If the 바카라사이트 dealer has a high bet,

    ReplyDelete