Sunday, September 1, 2024

دولت چهاردهم و وفاق ملی

 

 

 

بسمه تعالی

دولت چهاردهم و وفاق ملی

 

مسیر انتخابات و دولت‌های منتخب برآمده از آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی فراز و فرود بسیاری داشته و در این مسیر، جامعه ایران همواره در تلاش برای مردمسالاری و گریز از اقتدارگرایی بوده است. در همه این سال‌ها، چالش بزرگ ملت و نیروهای سیاسی و اجتماعی این بوده است که چگونه مسیر آغاز شده از انقلاب مشروطه را به سوی آرمان‌های آن بپیمایند و چگونه اقدامات سیاسی و اجتماعی را مدیریت کنند که این راه طی شده سرانجام منتهی به استقرار مردم‌سالاری  و، در نتیجه، رفاه و سعادت ملت ایران شود.

در دوره‌های انتخاباتی گذشته، نهضت آزادی ایران هرگاه تشخیص داده است که حضور در انتخابات می‌تواند امکانی برای  پدیدار شدن حاکمیت ملت باشد، در حد توان خویش به وظیفه ایمانی و ملی‌اش برای رسیدن به این هدف عمل کرده است. مردم ایران هم بارها نشان داده‌اند که از هر فرصت مناسبی برای دست‌یابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی یعنی آزادی، استقلال و حاکمیت ملت وجود داشته است، کنشگری آرام را  بر هرگونه راه‌‌حل خشونت‌آمیز، پرمخاطره و ضد منافع ملی ترجیح داده‌اند.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، آن نامزدی مورد تایید اکثریت رای دهندگان قرار گرفت که خواهان و متعهد به اصلاح در راستای احقاق حقوق مردم و عدالت‌جویی بود و نهضت آزادی ایران نیز در این کارزار انتخاباتی، ضمن بیان نظرات و انتظاراتش، با رأی اعتراضی از برنامه وی حمایت کرد. اکنون که گزینه‌های ریاست محترم جمهوری برای هیات دولت تایید شده‌اند، باید دید که  هیات وزیران و معاونان رئیس جمهور، تا چه حد می‌توانند وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی او را محقق کنند.

با فراهم شدن زمینه‌های ورود دکتر پزشکیان به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی در آن، به نظر می‌رسد که مسیر حرکت کشور از انحصارگرایی و خالص‌سازی به سوی تکثرگرایی نسبی و تخصص‌گرایی تغییر یافته و در میان مردم و گروه‌های اجتماعی امیدی، هر چند اندک، برای تغییر و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی پدید آمده است. ما از هرگونه تلاش در این راستا استقبال می‌کنیم، اما ترکیب هیات دولت نشان می‌دهد که سیاست کلی نظام بر تداوم مدیریت سیاسی و امنیتی به سیاق سال‌های گذشته و دولت سیزدهم استوار است. این درحالی است که نقدهای جدی به لحاظ مدیریت سیاسی و امنیتی بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و وزارت کشور وارد بوده و این نگرانی وجود دارد که عملکرد این دستگاه‌ها با روش‌ها و رویکردهای گذشته نارضایتی‌های گسترده در میان مردم رقم زند و در نهایت، دستاوردهای احتمالی وزارت‌خانه‌های دیگر را نیز زیر سوال ببرد.

نهضت آزادی ایران از هر گونه اقدام برای گفت‌وگو میان نیروهای اجتماعی و نیروهای حاکمیت و پیشنهاد راه‌حل برای تعامل، تفاهم و ایجاد وفاق ملی به معنای واقعی حمایت می‌کند اما شیوه‌های توافق و تعامل رئیس جمهور  با حاکمیت نباید منجر به تضعیف و فروکاست جایگاه منتخبان ملت، از جمله جایگاه ریاست جمهوری، شود. تجربه رژیم گذشته نشان داد که نخست وزیرانی که هر اقدام شان را مشروط به تایید و توشیح شاه خودکامه می‌کردند و وزیران آنها به جای گزارش دهی به نخست‌وزیر، مستقیماً به شخص شاه گزارش می‌دادند، با آن ‌که دستاوردهایی در راستای توسعه و پیشرفت کشور داشتند،  به علت عدم استقلال دستگاه اجرایی، توسعه‌نایافتگی سیاسی و نبود آزادی‌های مدنی و سیاسی، آن دستاوردها پایدار نماند و کشور در معرض انقلاب قرار گرفت.

نهضت آزادی ایران، ضمن حمایت از برنامه‌های رییس جمهور منتخب برای دستیابی به هدف‌های وعده داده شده در راستای راهبرد وفاق ملی و آرزوی موفقیت برای هیات دولت و بدنه اجرایی و کارشناسی کشور، از آقای دکتر پزشکیان انتظار دارد که بنابر مسئولیت رئیس جمهور، به عنوان حافظ قانون اساسی و در راستای برآورده کردن خواست‌های تاریخی ملت ایران، برای حفظ جایگاه نهادهای منتخب ملت و تحقق قانون اساسی به‌وبژه اصول فصل سوم (حقوق ملت) بی وقفه و خالصانه تلاش کند و یادآور می‌شود که دستیابی به توسعه ملی پایدار و گذار از ابربحران‌های حاد و پیچیده کنونی، جز به خواست و یاری خداوند متعال و بهره‌گیری از پشتیبانی مردم و وفاق ملی، مقدور نخواهد بود.

نهضت آزادی ایران

11 شهریور 1403

No comments:

Post a Comment