طالقاني منادي كدام اسلام ؟
محمد توسلی
در سي و يكمين سالگرد رحلت آيتاله سيدمحمود طالقاني براي گراميداشت ياد و
خاطره او ميتوان در اين مجال محدود به اختصار به واكاوي مباني انديشه و عملكرد او
پرداخت، انديشهاي كه در چند دهه گذشته در تحولات فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشور
تأثيرگذار بوده و براي امروز و فرداي جامعه ما ميتواند راهگشا باشد.
v
طالقاني در سال 1319 فعاليت خود را همراه با شادروان مهندس مهدي بازرگان با
انديشه "بازگشت به قرآن" آغاز كرد و تا آخرين روزهاي حيات خود با
"پرتوي از قرآن" بر اين راهبرد پاي فشرد تا نسل جوان و تشنه حقيقت جامعه
را با سرچشمه زلال وحي آشنا سازد و خرافات و پيرايههايي كه طي قرون بر اين انديشه
ناب سايه افكنده و زمينه تحجر، جمود و انحراف فكري جامعه را پديد آورده بود از ذهن
و فرهنگ مرم بزدايد و راه براي پرستش خداي واحد و كمال انسان هموار شود.
v
طالقاني در تمام عمر پرثمرش با مستبدين زمان كه آزادي را از انسان سلب ميكردند
سر ستيز داشت زيرا او معتقد بود كه " مكتب قرآن و اسلام، مهمترين مسأله را
براي انسانها آزادي مي داند... انسان در بين همه موجودات داراي چنين خصيصه ايست
كه مختار آفريده شده يعني در سرنوشت خود و در تصميم خود و اتخاذ راه و روش زندگي
آزاد است"... "آن كسي كه فقط وعده آب و نان ميدهد دلسوز بشر نيست آن
كسي كه آزادي بشر را ميخواهد اوست كه طرفدار حيات و زندگي واقعي بشر است". "انسان آزادي ميخواهد، انسان كرامت نفس
ميخواهد و انسان ميخواهد راهش باز باشد، تنفس كند".
v
طالقاني همواره بر حق حاكميت ملت بر سرنوشت خويش در سطوح محلي، شهري و ملي با
استناد به آيات قرآني و تجربه بشري تأكيد ميورزيد، در مجلس خبرگان قانون اساسي و
در آخرين خطبههاي نماز جمعه خود در بهشتزهرا بر اين ضرورت پاي فشرد. اصول فصل
شوراهاي قانون اساسي و شكلگيري شوراها
برگرفته از اين انديشه راهبردي طالقاني است كه در سه دهه گذشته براي اجراي
آنها همواره با مقاومت جدي روبرو بوده است.
v
طالقاني آزادي، حاكميت مردم و كرامت انسان را عين آرمان و فضيلت عدالت ميدانست
زيرا در چنين شرايطي است كه توزيع عادله قدرت كه مقدمه توزيع عادله ثروت و عدالت
اقتصادي و اجتماعي است امكانپذير ميگردد.
v
طالقاني با مشاركت در كار جمعي در طول حيات خود و مشاركت در تأسيس نهضت آزادي
ايران در سال 1340 الگويي تاريخي براي تأكيد بر شكلگيري و تقويت نهادهاي مدني وتحزب
برپايه آزادي، حاكميت ملت، كرامت انساني وعدالت است.
v
طالقاني در سال 1334 يعني دو سال پس از كودتاي 28 مرداد 32 كه كتاب "تنبيه
الامه و تنزيهالمله" آيت اله شيخ محمد حسين ناييني را منتشر و حواشي به آن
اضافه كرد، انديشه اجتماعي خود را در آخرين پاورقي آن اينچنين منعكس كرده است:
"پيامبران عظام كه كاخهاي استبداد را ويران كردند... مردمي را تربيت كردند و
قدرت بدستشان دادند تا با قدرت شمشير عدالت و خداپرستي، قدرت استبداد و شاهپرستي
را برانداختند، آن مقاومت و انقلاب و خونريزي امروز به قانون و آراء عمومي تبديل
شده، اين حقيقت كه ميتواند مستبدين را محدود سازد تا چشم باز كنند و سود و زيان
خود و ملت را درك نمايند امروز اوراق انتخابات بجاي شمشير و تير و كمان انقلاب
ديروز است، اين يگانه چاره كندن ريشه شاهپرستي و خودپرستي و از مصاديق بارز امر
به معروف و نهي از منكر ميباشد." اين انديشه حدود نيم قرن قبل طالقاني،
امروز راهبرد مطالبه انتخابات آزاد و سالم و مبارزه قانوني و پرهيز از خشونت را
پيش روي مردم ما نهاده است.
مروري بر آثار طالقاني نشان ميدهد كه نهتنها انديشه
طالقاني و ياران او در چند دهه گذشته زمينه ساز تحول در ايران و همچنين بارور كردن
انديشه روشنفكران ديني ساير كشورهاي اسلامي بوده است بلكه امروز نيز ميتواند
راهنماي نسل جديد براي بازگشت به مباني اسلام رحماني و انساني و دور ساختن عرصه
فرهنگي جامعه از زمينههاي اسلام قشري كه ارزشهاي انساني را نفي ميكند، باشد.
رحمت خدا بر او و ياران او باد
منبع: هفته نامه ستاره صبح - 21 شهریور 89
No comments:
Post a Comment