Thursday, April 26, 2018

7 شاخص انتخاب شهردار تهران



محمد توسلی، اولین شهردار تهران پس از انقلاب

7 شاخص  انتخاب شهردار تهران

با پشت سر گذراندن غربال اولیه نامزدهای معرفی شده برای مسئولیت مدیریت شهرتهران با توجه به شرایط حساس کنونی شاخص های زیر را در این مرحله می توان به شورای شهر توصیه کرد:
1-    آشنایی با مسائل کلانشهر تهران،  توان مدیریت آن هماهنگ با دولت و تعامل با نهادهای قدرت همراه با پاکدستی.
2-    توجه به جایگاه شورا و تنظیم صحیح مناسبات مدیریت اجرایی با شورا.
3-    توجه به حقوق شهروندان که پیشنیاز جلب همکاری و اعتماد عمومی برای پیشبرد برنامه های مدیریت شهری است..
4-    باور به تحول ساختاری در مدیریت شهری و پیگیری اجرای مدیریت واحد شهری. با توجه به پیشینه موضوع و اقدامات دولت از سال 93 در خصوص لایحه مدیریت شهری، ضروری است  زمینه های لازم برای واگذاری امور مردم به دست مردم در شهرها  و کوچک سازی و چابکی دولت فراهم شود  و به تدریج امکان پاسخ گویی مدیریت های شهری و دولت های منتخب به مطالبات مردم امکان پذیر شود.
5-    شهردار منتخب نباید با برنامه های نجفی زاویه داشته باشد تا اقدامات انجام شده در ساماندهی وضعیت موجود  مختل نشود و شهردار جدید بتواند با استفاده از حد اکثر مدیران منتخب و حد اقل تغییرات توان خود را صرف اجرای ادامه برنامه ها و پیگیری اصلاح ساختار مدیریتی شهر تهران بنماید.
6-     با توجه به فشارهای سیاسی موجود، برخورداری از توان ایستادگی شهردار منتخب در مقابل فشارها و حساسیت ها ضروری است.
7-    شهردارمنتخب  باید بدون آنکه وارد مسائل سیاسی شود و شهرداری را  سکوی پرش به مناصب قدرت قرار دهد؛ باید از توان مدیریت سیاسی بالا برخوردار باشد تا بتواند چالش های موجود در مدیریت شهری را مدیریت کند و موانع را از پیش رو بردارد.
در پایان لازم است توجه اعضای محترم شورای شهر یکبار دیگر به تجربه تلخ شورای اول جلب شود؛ تجربه ای که هم به شهر تهران و هم منافع ملی و اندیشه و جنبش اصلاح طلبی لطمات فراوانی زد و لذا ضروری است اعضای محترم شورا به حفظ انسجام درونی خود و امید شهروندان توجه لازم را داشته باشند. در این راستا احزاب و گروه های سیاسی و اجتماعی شایسته است فقط نظرات کارشناسی و مشورتی خود را در اختیار شورا قرار دهند  و از مداخله در امور شورا بپرهیزند تا شورا بتواند مستقلا تصمیم گیری کند و در مقابل شهروندان پاسخگو باشند.
منبع: روزنامه سازندگی – 6 اردیبهشت 97

No comments:

Post a Comment