Thursday, April 12, 2018

نظرخواهی درباره روحانی


نظرخواهی درباره روحانی
محمد توسلی
اول: آیا روحانی در یکسال اخیر کارنامه قابل قبولی داشته است؟ شما چه نمره‌ای به کارنامه یک ساله رییس‌جمهور روحانی از ۲۰ می‌دهید؟
بله، با توجه به مجموعه محدودیت ها و شرایط موجود کارنامه آقای روحانی به وبژه به خاطر جهت‌گیری‌های راهبردی ایشان قابل قبول است. اما نمره عملکرد ایشان 14 است.
دوم مهم‌ترین تصویری که از رئیس‌جمهور در سال گذشته به یاد شما مانده است، چه تصویری در چه روزی است؟
قبلا تصویر سخنان شفاف و بی پرده ایشان در روز تبلیغات انتخابات سال 96 بود اما در مورد شفاف‌سازی بودجه مراکز غیرپاسخگو و همچنین، سخنان اخیر ایشان در روز 22 بهمن اخیر برجستگی بیشتری پیدا کرد .
سوم: بزرگترین اشتباه روحانی در سال گذشته چه بوده است؟
برخی اظهار نظر های غیر کارشناسی نظیر اظهار نظر در خصوص خودروهای هیبریدی و جلب همکاری سرمایه گذاری خارجی برای تولید خودرو سواری و همچنین، اظهارنظر مبنی بر کنترل بازار ارز که با واقعیت منطبق نبود و به نقش‌آفرینی سایر بازیگران و اهرم‌های قدرت اقتصادی توجه نداشت . 
 چهارم: روحانی ویژگی‌ها و کاراکتر شخصیتی خاص خود را دارد. به نظر شما روحانی چه ویژگی شخصی و کاراکتری را باید کنار بگذارد؟ روحانی چه کار نکند؟
رفتارهای ایشان فاقد تواضع و فروتنی است که به نظر می رسد ریشه در فرهنگ حوزوی ایشان  داشته باشد. ادبیات ایشان نخبه گراست و چندان به زبان توده مردم سخن نمی گوید.
پنجم: ضعیف‌ترین وزیر روحانی در یکسال گذشته چه کسی بوده است؟
در حوزه اجتماعی وزیر علوم و آموزش عالی و در حوزه اقتصاد وزیر کنونی اقتصاد
ششم: به نظر شما اقبال به روحانی و به گفتمان اصلاح‌طلبی رو به افول است؟ هست/ نیست
بله، متاسفانه فعلا این اقبال روند رو به نزول را نشان می‌دهد اما این امر قطعی نیست و بسته به تحولات پیش‌رو و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالاتر قانون اساسی می‌تواند مجددا سیر صعودی پیدا کند.
هفتم: آیا تحلیل آینده‌نگرانه شما می‌گوید که مشکلات بر سر راه روحانی او را مغلوب خواهد کرد ؟ بلی/خیر
خیر؛ اما ممکن است عدم توجه به مطالبات مردم و انجام به موقع اصلاحات راهبردی لازم نظام را با چالش‌های اساسی و تحولات غیرقابل بازگشت مواجه سازد.

هشتم: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در تحقیقی آینده پژوهانه ۷ مسئله اصلی ایران در سال ۹۶ را به ترتیب اولویت این مسایل دانسته بود: ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی/ بحران تامین آب/ بیکاری/ فساد سیستمی/ ناامیدی در برابر آینده/ سرمایه‌اجتماعی/ بحران ریزگردها. به نظر شما دولت روحانی در یک سال گذشته در حل کدام یک از این مسایل موفق‌تر و در حل کدام مساله ناموفق‌تر بوده است؟
شاید در بحران ریزگردها کمی موفقتر و در بحران ساختار اقتصادی ناموفقتر
نهم: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در تحقیقی آینده پژوهانه ۷ مسئله اصلی در حوزه سیاست در ایران در سال ۹۶ را به ترتیب اولویت این مسایل دانسته بود:  اختلاف نظرهای کلان حاکمیتی/ پایداری برجام/ انتخابات ۹۶/ ناکارایی نظام قضایی/ سیاست خارجی آمریکا/ قضاوت افکار عمومی درباره عملکرد حاکمیت/ نزاع‌های سیاسی جریان‌ها بر سر قدرت. به نظر شما از میان این مسایل کدام موارد در سال ۱۳۹۷ مهم‌ترین مسئله ایران در حوزه سیاسی و مهم‌ترین چالش روحانی خواهد بود؟
اختلاف نظر های کلان حاکمیتی و نزاع های سیاسی جریان ها بر سر قدرت مهمترین چالش پیش روی آقای روحانی است.
دهم: مهم‌ترین چالش حسن روحانی در سال ۹۶، که در گزارش آینده‌پژوهی به آن اشاره نشده بود، وقوع اعتراضات خیابانی در ۸۰ شهر ایران بود. به نظر شما از مسایل فوق که جزو مسایل اصلی پیش‌بینی شده برای دولت در سال ۹۶ بود، کدام یک نقش اصلی را در شکل‌گری اعتراضات داشت؟  (۳ مورد را اولویت‌بندی کنید)
فساد سیستمی ، ساختار اقتصادی، و بیکاری
یازدهم: سعید حجاریان در مقاله‌ای با توجه به اعتراضات اخیر، معتقد است« روحاني در چنين وضعيتي و در حالي كه آماج حملات رقيب است، بايد سه سال ديگر در پاستور بماند؛ سه سالي كه دستخوش اعتراضات پي در پي خواهد بود، اعتراضاتي كه مانند موج دريا عقب مي‌روند و با شدت بيشتر باز مي‌گردند» آیا با این نظر حجاریان مبنی بر شدت یافتن اعتراضات در آینده نزدیک، موافقید یا مخالف؟
بله موافقم. نشانه‌های جدی دیده می‌شود که علل و انگیزه‌هایی که از جهات گوناگون وارد شد و به اعتراضات دی ۹۶ انجامید، همچنان پابرجاست و بلکه رشد فزاینده دارد.

دوازدهم: چه نمره‌ای در نوع مواجهه دولت روحانی و شیوه پاسخ‌گویی و پاسخی که مجموعه دولت داد می‌دهید؟
نمره شیوه پاسخگویی 14
منبع: اندیشه پویا- ویژه نامه نوروزی 97 – شماره49


No comments:

Post a Comment