Monday, April 23, 2018

خاطراتی از مهندس والی؛ دوست و همکار درگذشته



خاطراتی از مهندس والی؛ دوست و همکار درگذشته

محمد توسلی
مهندس اکبر اسداله‌خان‌والی ( 1397- 1314)، اولین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بعد از انقلاب که منصوب زنده‌یاد مهندس بازرگان در دولت موقت بود، روز گذشته بعد از طی دوران سخت بیماری دار فانی را وداع گفت و به ابدیت پیوست.
مرحوم مهندس اکبر والی که از سال 1336 توفیق همدوره‌ای بودن در دانشکده فنّی دانشگاه تهران با او را دارم، سال 1340 در رشته راه و ساختمان با اخذ مدرک فوق‌لیسانس فارغ‌التحصیل شد. سپس در سازمان هواپیمایی کشوری با سمت‌های معاون اداره طرح و برنامه و امور مهندسين مشاور، رئيس اداره ساختمان و مدير كل طرح و توسعه تا بهمن 57 به صنعت هواپیمایی کشور خدمات بسیاری ارائه نمود، به طوری که بسیاری از فرودگاه‌های کشور در این دوره طراحی و ساخته شد.
پس از انقلاب نیز در سمت رئیس آن سازمان خدمات ارشمندی داشت و تا سال 1360 به خدمات خود در جایگاه مشاور وزیر راه و ترابری به این خدمات ادامه داد. مرحوم مهندس والی در سال‌های بعد تا سال 1371 عهده‌دار سمت‌های متعدد در شرکت کشت و صنعت کارون، سازمان صنایع دفاع، بانک رفاه کارگران، صنایع هواپیمایی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران بودند. از سال 1371 همکاری خود را با بنده در مهندسین مشاور گذرراه آغاز کردند و در جایگاه عضویت و ریاست هیئت مدیره و مدیریت بخش فرودگاهی مشاور؛ در حوزه صنعت هواپیمایی و راه و ترابری کشور منشأ خدمات زیادی گردیدند که تفصیل این خدمات گسترده نیاز به شرح بیشتری است که در این مختصر نمیگنجد.
به لحاظ اجتماعی، مرحوم مهندس اکبر والی از اوان دوران دانشجویی در دهه 30 عضو انجمن اسلامی دانشجویان بودند و در جلسات و برنامه‌های انجمن حضور فعالی داشتند. در بسیا‌ری از مراسم، جلسه با صدای گرم تلاوت قرآن ایشان آغاز می‌شد یا در مراسم نمازهای اعیاد قربان و فطر، طنین تکبیرهای ایشان فضای جمع را دلنشین مینمود که در عکس‌های تاریخی این دوره منعکس است. بعدها فرزند برومند ایشان مهندس علی والی، در همین نقش جای پدر را گرفتند.
بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشکده فنّی در سال چهل، با حفظ ارتباطات عاطفی و علقه‌های فرهنگی در محیط انجمن اسلامی دانشجویان و همراهی با مرحوم مهندس بازرگان، ایشان به عضویت انجمن اسلامی مهندسین (تأسیس 1336) درآمدند و در برنامه‌های انجمن به ویژه در هیئت مدیره شرکت کارآموز تا قبل از دوران نقاهت در ماه‌های اخیر، صمیمانه مشارکت و همکاری داشتند. شرکت کارآموز در بستر فرهنگی انجمن و توسط اعضای آن و برخی صنعتگران و علاقمندان نیکنام، برای تأسیس و اداره هنرستانهای فنی حرفه‌ای و تربیت کاردانهای فنی متعهد تشکیل شده و تا امروز فعالیت کرده است. در خدمات اجتماعی و امور خیریه نیز مرحوم مهندس اکبروالی حضور و مشارکت مفیدی در این عرصه داشتند. از جمله می توان به حضور ایشان در هیئت امنای مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد در سال های اخیر اشاره داشت .
از جمله فعاليتهاي علمي و تحقيقاتي ایشان می‌توان به ترجمـه كتاب انكس14 فرودگـاهها از نشريات ايكائو (سازمان بين‌المللي هواپيمايي كشوري) در سال 1365، تهيه و تدوين قسمتهايي از مشخصات فنّي و عمومي كارهاي ساختماني نشريه شماره 55 - دفتر تحقيقات و معيارهاي فنّي سازمان برنامه و بودجه، تأليف نشريه تاريخچه 78 سال حمل و نقل هوايي در ايران - مردادماه 1373 ، سرپرستی کارگروه تدوین آیین‌نامه‌های طراحی محوطه زمینی فرودگاه‌ها نشریه 197 و همچنین آیین‌نامه کاربری اراضی اطراف فرودگاه‌ها نشریه 233 سازمان برنامه و بودجه همچنین تدوین نقدي بر فرودگـاه امام خميني، تدوین وضعيت فرودگـاههاي ايران و سيستم حمل و نقل هوايي در پروازهاي داخلي كشور و تألیف نشریه ايجاد پايگـاههاي هليكوپتري در شهر تهران اشاره نمود.
عضويت در شوراي عالي مركز تحقيقات و مطالعات وزارت راه و ترابري، هيئت مديره جامعه مهندسين حمل و نقل ايران، نظام مهندسي كشور، عضویت در كميته معادل‌يابي واژه‌هاي حمل و نقل هوايي فرهنگـستان زبان و ادب فارسي و فعالیت مستمر به عنوان كارشناس رسمي دادگـستري از سال 1347، از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای ایشان می‌باشد.
درست‌کاری، امانت‌داری و خلق و خوی گرم ایشان در محیط کار به نحوی بود که همکاران جوان از همکاری با او کسب تجربه و دانش نموده و احساس تعلق و و رضایت داشتند و یاد خیرش در جمع ما باقی است.
از خداوند منّان میطلبیم که او را قرین رحمت و آمرزش خود قرار دهد و به برکت خیرات و خدمات ماندگار وی در این آب و خاک، خانواده محترم ایشان از سلامتی و آرامش برخوردار گردند.
اول اردیبهشت 1397

انتشار:روزنامه های اطلاعات، شرق و سازندگی

No comments:

Post a Comment