Tuesday, October 25, 2016

فرهنگ ديرينه تمركز سياسي



فرهنگ ديرينه تمركز سياسي

محمد توسلی
مشكلات تهران ابعاد مختلفي را همچون مشكلات جغرافيايي و زيست محيطي در بر مي‌گيرد و نيز توسعه بي‌رويه شهر كه بدون ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي ارائه خدمات صورت پذيرفته است.
توسعه بي‌رويه‌اي كه دليل اصلي آن تمركز قدرت سياسي و به تبع آن تمركز امكانات اقتصادي در پايتخت است و همين تمركزگرايي، تهران را به شهري مهاجر پذير تبديل مي‌كند. زيرا در شرايطي كه امكانات اقتصادي در سطح كشور به شيوه متناسب توزيع نشده مردم از شهرهاي كوچك و روستاها به شهرهاي بزرگ همچون تهران مهاجرت مي‌كنند و به اين ترتيب پايتخت ايران با توسعه بي‌رويه‌اي مواجه مي‌شود كه زيرساخت‌هاي خدماتي، فرهنگي و اجتماعي متناسب با جمعيت مهاجر نيز در آن وجود ندارد. بحث مديريت هماهنگ در تهران بايد به گونه‌اي صورت گيرد كه از تحميل بسياري از هزينه‌هاي زائد كه نتيجه استقرار همه نهادهاي دولتي در پايتخت است جلوگيري شود. اين در حالي است كه دولت به دليل تمركز سياسي در تهران آمادگي واگذاري اداره اين شهر را به نهادهاي مديريت شهري همچون شوراي شهر ندارد و اين مساله در شرايطي كه با مشكلات متعددي چون حمل و نقل و جابه جاييي شهري، آلودگي هوا و آسيب‌هاي اجتماعي موجود در بطن كلان شهر تهران مواجه هستيم، مديريت تهران را بسيار پيچيده‌تر كرده است. به نظر مي‌رسد فرهنگ ديرينه تمركز سياسي در كشور ما همچنان ادامه دارد و اين در حالي است كه قدرت اقتصادي نيز همواره در كنار قدرت سياسي قرار مي‌گيرد.
از اين رو افراد براي دسترسي به قدرست اقتصادي به حضور در كنار مركز قدرت سياسي متمايل مي‌شوند كه لازمه حل اين مشكل تمركززدايي سياسي از تهران و انتقال نهادهاي سياسي به ساير شهرهاي كشور است. تا زماني كه توزيع قدرت سياسي و به تبع آن امكانات اقتصادي در كشور صورت نگيرد بعيد به نظر مي‌رسد بتوانيم راهكار واقع بينانه‌اي براي حل مشكلات تهران بياييم. انتقال پايتخت سياسي كشور به نقطه ديگر نيز اگر بار ديگر به عنوان راه حل مشكلات تهران پيشنهاد مي‌شود مستلزم سرمايه‌گذاري كلان در اين زمينه است و همچنين نيازمند مطالعات كارشناسانه براي انتخاب جانشين براي تهران.


منبع: تهران امروز ـ  86/10/9

No comments:

Post a Comment