Tuesday, June 14, 2016

عربستان و راهبرد "زر و زور و تزوير"

عربستان و راهبرد "زر و زور و تزوير"
محمد توسلی
انتشار خبر تصميم دبيركل سازمان ملل درخصوص برداشتن موقت نام ائتلاف كشورهاي عربي تحت نام عربستان سعودي از فهرست سياه آن سازمان در روزهاي اخير واكنش‌ها و تحليل‌هاي مختلفي را در پي داشت. از يك سو بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل اعلام داشته است كه درج نام ائتلاف سعودي در فهرست سياه كه به دليل كشتار كودكان اتخاذ شد اينك به علت تهديد قطع كمك‌هاي مالي به برنامه‌هاي سازمان ملل موجب اين تصميم شده است. وي در عين حال اين تصميم را دردناك‌ترين و دشوارترين تصميم توصيف نموده است. از سوي ديگر ديده‌بان حقوق بشر و عفو بين‌الملل ضمن اعتراض به اين تصميم سازمان ملل كه تحت فشار كشورها و گروههاي مسلح ناقض حقوق كودكان در جنگ نيابتي يمن صورت گرفته است، اين اقدام را موجب آسيب ديدن اعتبار جهاني سازمان ملل ارزيابي كرده‌اند.
در بررسي اين رخداد بايستي به اين سؤال پاسخ داد كه چرا آمريكا در حاليكه عوامل اصلي توسعه جنگ و خشونت‌ در منطقه و ريشه مسائلي چون حادثه 11 سپتامبر و حضور اتباع عربستان در آن بر كسي پوشيده نيست، كماكان از سياست‌هاي تجاوزكارانه عربستان در منطقه و به ويژه يمن و كشتار مردم بي‌دفاع آن سرزمين از عربستان سعودي پشتيباني مي‌كند؟! و اين در حالي است كه نفوذ دلارهاي نفتي عربستان مي‌تواند با پوشاندن واقعيات جنايات جنگي عليه كودكان و شهروندان بي‌گناه يمن اعتبار جهاني سازمان ملل و نهادهاي حقوق بشري آن را زير سئوال ببرد.
به نظر مي‌رسد به قول زنده‌ياد دكترعلي شريعتي كه در آستانه سالروز شهادت او قرار داريم
(29 خردادماه) راهبرد "زر و زور و تزوير" در مديريت حاكمان عربستان سعودي چنين پيامدهايي را در تحولات منطقه و سياست‌هاي بين‌المللي موجب شده باشد.
حاكميت آل سعود در جايگاه نهاد دين و قدرت در عربستان و در اختيار داشتن دلارهاي نفتي و قدرت نظامي و سوء استفاده از مناسك و ظواهر ديني اين چنين در تقابل معارف اسلام رحماني و ارزش‌ها و كرامت انساني ايستادگي مي‌كند و بستري براي تأمين منافع كشورهاي خارجي به ويژه آمريكا در منطقه فراهم مي‌سازد. بطور اختصار؛ راهكار خروج از اين وضعيت در منطقه ايجاد تحول و تأمين آزادي ، دموكراسي و حقوق بشر و حاكميت ملت هاست كه البته اين تحول نياز به طي فرايند توسعه آگاهي شهروندان و زمان خواهد داشت. اعتراض نهادهاي مدني و حقوق بشري و دولت‌ها در سراسر جهان به ويژه در منطقه خاورميانه در بازنگري و توقف اجراي چنين تصميمي در سازمان ملل مي‌تواند مفيد و تأثيرگذار باشد.

منبع: روزنامه شرق 23 خرداد 95  

No comments:

Post a Comment