Tuesday, May 16, 2017

چرا فقط لیست امید؟


چرا فقط لیست امید؟
محمد توسلی
پس از طی مراحل طولانی کارشناسی و غربالگری نامزدهاي انتخابات شوراي شهر و با بهره‌گیری از خرد جمعی، فهرست ٢١نفره امید از سوی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نهایی و منتشر شده و مورد تأیید رئيس دولت اصلاحات، آقای سید محمد خاتمی، نیز قرار گرفته است. در چنین شرایطی، جمعی از نامزدها فهرست‌های دیگری با عنوان «اصلاح‌طلب» منتشر کرده‌اند که در آنها اسامی نامزدهای شایسته‌ای به چشم می‌خورد. پیامد تداوم چنین روندی در نتیجه انتخابات شورای شهر کلان‌شهر تهران کاملا مشخص است: پراکندگی آرای نامزدهای اصلاح‌طلب، موفقیت نامزدهای محافظه‌کاران و تداوم مسائل و مشکلات مدیریت کلان‌شهر تهران. 
ضمن احترام به حق شهروندی همه نامزدهای محترم برای حضور در انتخابات شوراها، یادآوری می‌کنم که ارزیابی تجربه‌های انتخابات در دوره دوم شورای شهر تهران و انتخابات ریاست‌جمهوری سال ١٣٨٤ از یک‌سو و انتخابات‌ ریاست‌جمهوری سال ١٣٩٢ و انتخابات مجلس اخير از سوی دیگر، نشان می‌دهند که هر زمان یک جریان، نامزد‌ها یا لیست‌های متعدد ارائه کرده، با شکست مواجه شده است. بنابراین در شرایط کنونی، اهداف راهبردی گفتمان اصلاحات و انتظار شهروندان ایجاب می‌کند که فقط لیست امید که در فرایند خردورزی جمعی، نهایی و عرضه شده است، مورد حمایت قرار گیرد تا از پراکندگی آرا پیشگیری شود و شورای شهر پنجم تهران بتواند با اکثریت و انسجام لازم برای رویارویی با چالش‌های جدی مدیریت کلان‌شهر تهران، به وظایف سنگین خود عمل کند. این توصیه راهبردی باوجود نقدهای منصفانه و بحقی است که می‌توان بر مکانیسم صورت‌دهی و همچنین برخی کاندیداهای اعلام‌شده فهرست یادشده داشت و امید است که در اولین فرصت و به‌موقع مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد.
خوشبختانه عده زیادی از نامزدهای شورای شهر تهران، در راستای چنین ضرورتی، در روزهای اخیر اعلام انصراف از نامزدی کرده‌اند و انتظار می‌رود که دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب مطرح نیز به‌موقع به این روند تأسی کنند و همانند انصراف اخلاقی و شجاعانه دکتر عارف، نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات سال ١٣٩٢- که موجب پیروزی آقای دکتر روحانی شد- موجبات تحسین و تقدیر همگان را پدید آورند.
 در برابر چنین احساس مسئولیت و ایفای وظیفه‌ای که سایر نامزدهای اصلاح‌طلب در شرایط کنونی بروز می‌دهند، انتظار می‌رود که اعضای منتخب لیست امید در پنجمین دوره شورای شهر، بستری برای جلب همکاری صمیمانه سایر نامزدهای واجد شرایط- به‌ویژه برخی از اعضای چهارمین دوره شورای شهر که تجربیات ارزنده‌ای دارند- را در گروه‌های کارشناسی فراهم آورند. با این‌گونه کار جمعی و بهره‌گیری از دانش و تجربه کارشناسان و نهادهای کارشناسی، شورای شهر منتخب خواهد توانست توفیق مطلوبی در ایفای وظایف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت، از جمله پیگیری اجرای لایحه مدیریت واحد و یکپارچه شهری به دست آورد و با روشی واقع‌بینانه به رفع چالش‌های جدی پیش‌روی مدیریت شهری کلان‌شهر تهران و تأمین نیازهای اساسی شهروندان بپردازد.
به امید آن روز، با رأی یکپارچه به لیست امید
منبع: روزنامه شرق 27 اردیبهشت 96



No comments:

Post a Comment