Tuesday, September 26, 2017

جلوگیری از فاجعه منطقه 22

Top of Form

جلوگیری از فاجعه منطقه 22

محمد توسلی

معاون محترم معماری و شهرسازی شهرداری تهران روز شنبه، 25 شهریور، در روزنامه همشهری اظهارنظری درباره ساخت‌وساز در منطقه 22 تهران داشتند که دور از انتظار است. ایشان فرمودند: «هم‌اکنون در روند ساخت‌وساز در منطقه 22 نه توقفی ایجاد شده و نه سرعت احداث افزایش یافته است... . هنوز در ساخت‌وسازهای غرب تهران به امر بدیهی و حقیقی دست پیدا نکرده‌ایم که به اتکای آن اعلام کنیم ساخت‌وساز در منطقه 22 متوقف یا دنبال شود؛ بنابراین ساخت‌وساز با همان روند ادامه پیدا می‌کند تا به قطعیت برسیم». 
البته این اظهارنظر از سوی جناب دکتر حجت که بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران هستند و یکی از معماران برجسته کشور هستند، به لحاظ صرفا نگاه معماری شاید پذیرفتنی باشد؛ اما در جایگاه معاونت شهرسازی شهرداری تهران، در قبال این فاجعه مشهود و بدیهی شهری، چنین اظهارنظری شایسته ایشان و مدیریت جدید شهرداری تهران که منتخب شورای شهر پنجم و امید شهروندان تهرانی هستند، نیست. پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده در منطقه 22 و کاربری‌های آن هیچ تناسبی با زیرساخت‌ها و شبکه ارتباطی آن ندارد و در آینده مستقل از موضوع زیست‌محیطی ایجاد مانع کاربری‌های بلندمرتبه در گردش هوای تهران؛ آن منطقه با مشکلات پیچیده ترافیکی و زیست‌محیطی روبه‌رو خواهد شد.
 
مناطق 21 و 22 (غرب مسیل کن) که در سال‌های بعد از انقلاب وارد محدوده شهری شده‌اند و به‌ویژه منطقه 22 قرار بوده است که به‌عنوان یک منطقه نمونه در شهر تهران برنامه‌ریزی شود و تأسیسات شهری آن برخلاف وضعیت بی‌نظم کنونی در مناطق قدیمی شهر با استانداردهای جدید در کانال‌های استاندارد سرپوشیده قرار گیرند و کاربری‌ها و شبکه ارتباطی منطقه در چارچوب مطالعات طرح جامع و تفصیلی به طور متعادل پیش‌بینی و تنظیم شوند و به‌عنوان یک منطقه نمونه شهری مورد توجه قرار گیرد. با کمال تأسف چنین راهبردی در مدیریت گذشته شهر تهران در این منطقه مورد توجه قرار نگرفته است و پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده با توجه به عبور دو آزادراه و‌ بزرگراه بین‌شهری و استانی پر‌تردد در این منطقه، آینده بسیار ناهنجاری را برای منطقه 22 رقم خواهد زد که ذکر تفصیلی آن در ظرفیت این یادداشت کوتاه نیست. 
با توجه به‌ مراتب بالا از معاونت محترم معماری و شهرسازی شهردار تهران انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر موضوع را با همکاری کارشناسان ذی‌ربط به‌ویژه حمل‌ونقل و ترافیک بررسی کنند و نسبت به هماهنگی پروانه‌های صادر‌شده - که بخش چشمگیری از آنها کاربری‌های تجاری، اداری و تفریحی است و حجم سنگین سفرهای سواره را جذب و تولید خواهند کرد- با ظرفیت شبکه ارتباطی قابل احداث بررسی و نسبت به تعدیل پروانه‌های صادر‌شده به صورت مقتضی اقدام شود. اگر امروز مدیریت شهرداری تهران چنین تصمیمی را اتخاذ نکند، قطعا فردا دیر خواهد بود.
منبع: شرق 27 شهریور 96



Bottom of Form

No comments:

Post a Comment