Sunday, October 1, 2017

یزدی به رغم تمام محدودیت ها و تبعیض‌ها ایستادگی کرد

گفت و گو با محمد توسلی:

یزدی به رغم تمام محدودیت ها و تبعیض‌ها ایستادگی کرد

*اولین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی گفت: یزدی تلاش کرد تا از مطالبات تاریخی ملت ایران که همان آزادی ، مردم سالاری ، کرامت انسانی و حقوق بشر هست، دفاع کند.
*برخی نفوذی ها در هر انقلابی، عناصر صادق را حذف می کنند

محمد توسلی از اعضای نهضت آزادی ایران و اولین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: مرحوم دکتر ابراهیم یزدی یکی از شخصیت های تاثیر گذار در چند دهه اخیر تاریخ معاصر ایران قبل و بعد از انقلاب بوده است . ایشان از همراهان گفتمان بازرگان بود. او از نسل مهندس سحابی و شهید  دکترچمران است که شخصیتشان در دهه های 20 و 30 در کنار بازرگان، مسجد هدایت، کلاس های قرآن آیت الله طالقانی و انسان‌های فرهیخته ای همچون دکتر یدالله سحابی شکل گرفته است .
این فعال سیاسی گفت: مرحوم یزدی پس از شکل گیری شخصیتش سعی کرد در طول عمر خود در راستای همان گفتمان حرکت کند. از 118 روزی که در نوفل لوشاتوی پاریس به عنوان مشاور رهبر فقید انقلاب گرفته وتا پس از انقلاب در شورای انقلاب ، دولت موقت ، مجلس اول و بعد هم در عرصه عمومی به عنوان یک عضو و فعال نهضت آزادی ایران، یزدی تلاش کرد تا از مطالبات تاریخی ملت ایران که همان آزادی ، مردم سالاری ، کرامت انسانی و حقوق بشر هست، دفاع کند.
وی یادآورشد: مرحوم یزدی در مراحل مختلف با درایت و هوشمندی که داشت سعی کرد به وظایف دینی و ملی خود عمل کند و تصور می کنم بررسی زندگی و شخصیت دکتر یزدی می تواند الگویی برای نسل امروز و آینده کشور ما باشد. جامعه ما نسلی را تربیت کرده است که در طول 60 الی 70 سال در راستای  گفتمان روشنفکری دینی و راه بازرگان در شرایط مختلف به رغم تمام محدودیت ها  و تبعیض‌ها توانست ایستادگی کند و با صداقت و امانت بتواند این  رسالت تاریخی را دنبال کند .
توسلی تصریح کرد: فکر می کنم انعکاس بینش، منش و خصوصیات شخصیتی و کارنامه عملکرد بیش از شصت سال خدمات دکتر یزدی بتواند برای نسل امروز و آینده ما مفید باشد و رسانه ها نیز در این زمینه می توانند در این راستا کمک کنند .
وی در ادامه درباره چرایی کنار رفتن یزدی از عرصه سیاست رسمی و دولتی گفت : پس از انقلاب، گفتمانی در مدیریت انقلاب شکل گرفت که با گفتمان مهندس بازرگان ، دکتر سحابی ، مرحوم طالقانی و شاگردان آنها مانند دکتر یزدی و شهید چمران اختلاف داشت و هماهنگ نبود. این اختلاف فکری از قدیم بوده و تازگی ندارد. در انقلاب مشروطه نیز این چنین بوده است. شیخ فضل الله نوری برای خود گفتمانی داشته است که با سایرین از جمله آخوند خراسانی و میرزای نایینی تفاوت دیدگاه داشتند. دلیل بعدی که به نظرمن دلیلی مهمی است سم پاشی هایی بود که توسط ضد انقلاب صورت می گرفت و کسانی بودند که نمی خواستند انقلاب پا بگیرد. آن ها تلاش کردند که با برچسب هایی مانند لیبرال که قبل از انقلاب حزب توده آن را پایه گذاری کرده بود نسل مدیران و تکنوکرات های انقلاب را از عرصه عمومی حذف کنند .
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: عوامل نفوذی در هر انقلابی هستند و برای اینکه انقلاب استقرار پیدا نکند نفوذ پیدا می کنند و می کوشند که عناصر صادق و صمیمی انقلاب را حذف کنند  تا انقلاب نتواند استقرار پیدا کند .
وی تصریح کرد: افرادی مانند زنده یاد  مهندس بازرگان و دکترابراهیم یزدی چون تمام وجودشان برای این گفتمان  دینی و منافع ملی و انقلاب بوده است به رغم بی توجهی ها، بی مهری ها، محرومیت ها و تضعیف ها ایستادگی کردند و همواره از آرمان های انقلاب در عرصه های مختلف دفاع کرده اند  و امیدواریم ایستادگی قانونمند که در چاچوب قانون و منافع ملی و روش انسانی،  الگویی برای همه کسانی باشد که می خواهند برای این کشور خدمت کنند.
منبع: خبرگزاری پانا- 7 شهریور 96


No comments:

Post a Comment