Thursday, December 28, 2017

به یاد شاه حسینی

به یاد شاه حسینی
محمد توسلی
يكشنبه شب، سوم ديماه 96، خبر درگذشت حسين شاه حسيني در سن 90 سالگي به سرعت فضاي مجازي را تحت تاثير قرارداد و دوستان و نزديكان او هر يك سوابق مبارزاتي،‌ خدمات و خصوصیات شخصيتي او را در طول چند دهه از زندگي پربار او بازتاب دادند. سوابق همكاري­هاي او در دهه بيست و در دوران نهضت ملي ايران در انجمن صنفي بازار و پس از كودتاي 28 مرداد سال 1332 و همكاري با نهضت مقاومت ملي در كنار آيت­الله سيدرضا زنجاني،‌ مهندس بازرگان و ... در سال 1339 عضويت او در شوراي مركزي جبهه ملی دوم و همچنين در سالهاي بعد از انقلاب نقش برجسته او در دولت موقت در سمت معاونت دولت موقت و ریاست سازمان تربيت بدني، کمیته بین المللی المپیک و ... در سال 1373 كه جبهه ملي تجدید سازمان شد تا سالهاي اخير كه او در جايگاه عضو شوراي مركزي و هيئت رهبري جبهه ملي قرار داشت؛ به تفصيل ياد او را گرامي داشتند.
آْنچه مي­خواهم در اين يادداشت اضافه كنم همكاريهاي او در مديريت انقلاب در طول سال 57 روحيه ورزشكاري و مهمان دوستي، حافظه تاريخي قوي و آرمان آزادیخواهی و منافع ملی                        شادروان حسين شاه حسيني است. در برنامه­ريزيهاي نماز عيد فطر سال 56 و57 در تپه­هاي قيطريه،‌ در ستاد راهپيمايي­هاي تاسوعا،‌ عاشورا و كميته مركزي ستاد استقبال از امام در سال1357 آقاي شاه حسيني نماينده جبهه ملي بعنوان مسئول تدارکات حضور و همكاري نزديك در اين گونه همكاريهاي جمعي داشتند و نقش مهمي در جلب همكاري ديگران ايفاء مي­كردند.
 در سالهاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب، باغ كرند آقاي شاه حسيني در كرج محلي براي برگزاري برنامه­هاي اعياد انجمن اسلامي مهندسين بود. مرحوم آقاي شاه حسيني با روي گشاده و صميمت پذيراي جمع زيادي از دوستان و خانواده­هاي آنان بودند. بويژه فضاي باغ براي تفريح فرزندان خانواده­ها بسيار مغتنم بود و خاطرات زيادي را از محبت و پذيرايي گرم ايشان در ذهن آن نسل برجاي گذاشته است. البته در دهه هشتاد با محدوديتهايي كه بوجود آمد ديگر برگزاري اينگونه اجتماعات در باغ آقاي شاه حسيني امكان­پذير نبود و او خود از اين بابت اظهار تاسف و ناراحتي داشت.
علاوه بر روحيه ورزشكاري،‌ آزادگي و مردم داري آنچه ويژگي شخصيت او را برجسته مي­كرد حافظه خوب تاريخي شادوران حسين شاه حسيني بود. او جزييات رخدادهاي تاريخي چند دهه گذشته را كه در جريان بود در حافظه داشت و به مناسبتهاي مختلف آنها را بازگو مي­كرد.
كتاب خاطرات او كه به همت آقاي امیر طيراني تدوین شده است بازتاب حافظه تاريخي اوست. خداوند او را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد و یاد و خاطره آزادگی، ایستادگی و صبوری او در طول چند دهه همواره رهنون آیندگان باشد.
منبع: روزنامه اعتماد- 6 دیماه 96


No comments:

Post a Comment