Monday, December 21, 2020

اعدام روح الله زم برخلاف منافع ملی است

 

اعدام روح الله زم برخلاف منافع ملی است

به نام خدا

اعدام روح الله زم (1399 1357) که بر خلاف قانون، کرامت انسانی و ناعادلانه انجام شده است را به خانواده داغدار او تسلیت میگوییم.  سرگذشت و سرنوشت زندگی روح الله زم برای جامعه و مسئولان که پیامد فقدان آزادی، حاکمیت ملت، حاکمیت قانون و استقلال قوه قضاییه می باشد، عبرت اموز است. برای اصلاح جامعه، اعمال و تشویق خشونت از هر کس و هر سو نه تنها بی‌فایده  بلکه بازدارنده و فزاینده نفرت و خشونت بوده و محکوم است. اعدام روح الله زم را ضمن عدم تایید روش و عملکرد او که مشوق خشونت بود، به دلایل اجمالی زیر محکوم دانسته و برخلاف منافع ملی ارزیابی می‌کنیم:

·        نگاه و روش او و بسیاری از جوانان در واکنش به شرایط ناگوار اجتماعی کشور، که معلول نابرابری و نقض حقوق و آزادی های اساسی انسان در جامعه بوده  و متاسفانه نهایتا آنان را قربانی بازی سازمان های اطلاعاتی ساخته است.

·        موازین حقوقی و آیین دادرسی عادلانه طبق قانون اساسی، از جمله محاکمه علنی و با حضور هیات منصفه و وکیل منتخب متهم به طور کامل رعایت نشده و جامعه از جریان کامل و دقیق محاکمه محروم بوده است.

·        اعترافات اجباری، عدم رعایت موازین قانونی از جمله مخفی نگهداشتن حکم اعدام از او و تعجیل در انجام آن خلاف اخلاق، حقوق بشر و کرامت انسانی است.

·        به آثار زیان بار اعدام بر تشدید شرایط بحرانی روابط خارجی و تحریم های گسترده توجه نشده است.

مسلما رعایت کامل حقوق و آزادی های اساسی مصرح در قانون اساسی و دوری از خشونت به این فجایع غم انگیز پایان خواهد داد.

محمد توسلی

دبیر کل نهضت آزادئ آیران

30 آذر 1399

 

 

No comments:

Post a Comment