Sunday, July 11, 2021

بحران های پیش روی ایران، اعلام حمایت با هم‌وطنانمان در سیستان و بلوچستان

 

بسمه تعالی

بحران های پیش روی ایران

اعلام حمایت و هم‌دردی با هم‌وطنانمان در سیستان و بلوچستان

این روزها شاهد عُسرت و رنج پی‌در‌پی عموم مردم ایران در سراسر کشور هستیم و اما رنج مضاعف هم‌وطنانمان در استان سیستان و بلوچستان به واسطه  شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در کنار بحران مزمن کم‌آبی و اخیراً قطع مکرر برق، رنجی جان‌کاه و محنت افزاست. محرومیت آن استان مرزی و مهم با مردمانی وطن‌دوست مساله‌ای تاریخی است که طی چهار دهه اخیر نیز آن گونه که باید از مشکلات آن کاسته نشده و بلکه چالش‌های جدیدی پیش روی حیات ساکنان آن قرار گرفته است.

این واقعیت دردناک در حالی است که اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مدیریت کلان سیاسی کشور را موظف می‌دارد که در راستای ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی، رفع تبعیضات ناروا، ایجاد امکانات عادلانه مادی و معنوی برای تمامی ایرانیان، بسط عدالت، ایجاد رفاه، رفع فقر و محرومیت در زمینه‌های تغذیه، مسکن، کار و بهداشت و ..... همه امکانات و ظرفیت خود را به کار برد.

سیستان و بلوچستان نه فقط تکه‌ای از جغرافیای ایران و سرزمینی برخوردار از ظرفیت‌های کم‌نظیر در حوزه‌های تجارت، گردش‌گری، کشاورزی و صنعت است، بلکه پایگاهی در فرهنگ و جزیی جدایی‌ناپذیر از تاریخ و تمدن ایران به شمار می‌رود. «سرزمینی تاریخی» و مبتلا به «محرومیتی تاریخی» که ریشه در ساختار تبعیض، مرکزگرایی، فساد، فقر و سوء مدیریت دارد و طی چهار دهه اخیر نیز، نه تنها از مشکلات آن  کاسته نشد، بلکه انباشت چالش‌های جدیدی پیش روی حیات ایرانیان ِ بلوچ و سیستانی‌مان قرار گرفته است.

سختی این ایام  برای سیستان و بلوچستان نمادی از انباشت بحران‌هایی است که در عرصه‌های مختلف بی‌پاسخ رها شده‌اند. سیستان و بلوچستان نمادی از تنگ‌نظری مذهبی، تبعات سوء تمرکزگرایی، بی‌عدالتی سیاسی و توزیع نامتوازن منابع است، نماد توسعه‌نایافتگی است، نماد تبعیض ساختاری و عدم مشارکت اقلیت‌ها در اداره کشور است، نماد بی‌برنامگی در مهار بحران خشکسالی است و امروز نیز نماد ناتوانی مدیریتی در مهار و کنترل پاندمی کرونا است. بیماری کرونا ضعف‌های بنیادین حمکرانی و اداره کشور را بیش از پیش نمایان ساخت.

نهضت آزادی ایران هشدار می‌دهد که انحصار و فروکاستن «دکترین امنیت ملی» به جنبه‌های سخت‌افزاری و نظامی و امنیتی و نفی راهبردهای توسعه‌محور و مبتنی بر حقوق اساسی ملت و «حاکمیت قانون» که لاجرم منجر به تمامیت‌خواهی در عرصه حاکمیت و فراهم نساختن شرایط استفاده عموم مردم از هر قوم و مذهب و گرایش فکری و سیاسی در بهره‌گیری یکسان از موقعیت‌ها، مواهب و ثروت ملی منجر شده، عامل بنیادین وضعیتی است که «اقتصاد» و «فرهنگ» و «محیط زیست» را به مخاطره انداخته است.

نهضت آزادی ایران برای عبور از مشکلات و بحران‌های جاری در سطح راهبردی، خطاب به رئیس دولت جدید یادآور می‌شود که تمام ملت ایران اعم از کسانی که به ایشان رای دادند یا سایر شهروندانی که در انتخابات اخیر مشارکت نکرده یا انتخابی غیر از ایشان داشته‌اند، بر یک مطالبه مشترک اتفاق نظر دارند و آن، «توسعه ایران» و «رضایت ایرانیان» است. تجربه تاریخی گواهی می‌دهد که دستیابی به اهداف متعالی مانند توسعه، فقرزدایی، امنیت پایدار، بسط رفاه عمومی و ارتقای شاخص‌های سرمایه اجتماعی، راه‌حلی جز تغییر راهبردهای کلان پیشین، اصلاح رویکردهای سابق و تن دادن به الزامات دموکراسی ندارد.

نهضت آزادی ایران به استقامت مردمان این وطن کهن دلگرم است و به صبر و صلابت «سیستان بلوچستان» یقین دارد. بنابراین در شرایط خطیر امروز از همه ایرانیان دعوت می‌کند که از هر آن‌چه به بی‌تفاوتی و ناامیدی رهنمون می‌سازد، دوری کنند و به هر طریق ممکن و با بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای جامعه مدنی از جمله سازمان‌های مردم‌نهاد در سراسر ایران و به ویژه سمن‌های فعال در زاهدان و زابل و سایر مناطق این استان دردکشیده به یاری مردم نجیب و مظلوم سیستان و بلوچستان بشتابند و فرزندان ایران را در آن خطه پرمخاطره تنها نگذارند و هر چه در توان دارند برای درمان و تخفیف آلام ناشی از بیماری کرونا، نجات مردم و احیای امید در سیستان و بلوچستان عزیز بکوشند.

 

نهضت آزادی ایران

20 تیر ۱۴۰۰

No comments:

Post a Comment