Friday, December 24, 2021

به یاد شادروان دکتر علی محمد ایزدی؛ اندیشمند مبارز و خدمتگزار

 

به یاد شادروان دکتر علی محمد ایزدی؛ اندیشمند مبارز و خدمتگزار

در گذشت شادروان دکتر علی محمد ایزدی را به خانواده محترم و همه علاقمندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و از خداوند بزرگ برای خانواده محترم سلامت و شکیبایی و برای آن شادروان آمرزش و رحمت بیکران الهی مسئلت دارد. 

او در سال 1306 در شیراز زاده شد. پدرش بنان الملک از مشاهیر آن زمان بود. در باره‌اش بسیار می‌توان گفت ولی در زیر به چکیده‌ای بسنده می‌کنیم.

تحصیلات

او از دانشکده کشاورزی درجه لیسانس گرفت و در سال 1351 موفق به دریافت درجه دکترای اقتصاد از دانشگاه اورگون امریکا شد.

خدمات آموزشی و فرهنگی

او در سال 1353 به ایران برگشت و قرارداد چهارساله‌ای با دانشگاه پهلوی (شیراز) برای تدریس در بخش اقتصاد کشاورزی بست ولی پس از نخستین سخنرانیش در صحن دانشگاه به دستور ساواک برکنار شد، اما با کوشش اولیای دانشگاه اجازه تحقیق یافت و به سرپرستی موسسه تحقیقات کشاورزی وابسته به دانشگاه منصوب شد. از او سه کتاب «چرا عقب مانده‌ایم»، «نجات» و «چه باید کرد؟» و بیش از ده مقاله در زمینه‌های دینی، اقتصادی و سیاسی- اجتماعی به یادگار مانده است.

فعالیت‌ها و مبارزات سیاسی

علی محمد ایزدی در دوران دانشجویی و نهضت ملی شدن صنعت نفت وارد فعالیت سیاسی شد و از طرفداران سرسخت دکتر مصدق بود. پس از کودتای 28 مرداد 32 دو بار به زندان افتاد. او در زندان با قرآن آشنا شد و قرآن پژوهی را در طول زندگی پربارش ادامه داد. در سال 1341، او که از اعضای برجسته حزب مردم ایران بود، به عنوان نماینده شاخه جبهه ملی ایران در شیراز در کنگره جبهه ملی شرکت کرد. پس از رفراندوم مرتبط با انقلاب کذایی سفید (شاه و مردم) دو باره زندانی و از کارهای آموزشی بر کنار شد. او به قصد ورود به نخستین مجلس شورای ملی (که بعداً به مجلس شورای اسلامی تغییر نام یافت) به عنوان نماینده مردم شیراز وارد فعالیت‌های انتخاباتی شد ولی در هنگام و پس از سخنرانی در مسجد سپهسالار شیراز مورد حمله گروه‌های فشار قرار گرفت که در نتیجه آن خودرویش خرد شد ولی خود او جان سالم به در برد. همچنین، ستاد انتخاباتی او مورد آتش سوزی و غارت قرار گرفت.
خدمات پس از انقلاب

پس از تشکیل دولت موقت در بهمن 57، دکتر ایزدی به دعوت شادروان مهندس بازرگان، که به تخصص همراه با درستکاری و پاکدستی اهمیت می‌داد، وزارت کشاورزی را برعهده گرفت. او جزء معدود وزیران کشاورزی با دانش و تجربه مرتبط بود و با اتکا به همین مزیت توانست زمینه‌های دستیابی به خودکفایی در تولید برخی از محصولات کشاورزی و صرفه‌جویی ارزی را فراهم کند. او تا زمان قبول استعفای دولت موقت به خدمت ارزنده‌اش ادامه داد.

دکتر ایزدی پس از ناکام شدن در انتخابات دوره اول مجلس، برای دیدن خانواده‌اش به امریکا رفت و چند سال نیز در کانادا اقامت داشت و سپس به میهن عزیزش برگشت. او چندین سال با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و سرانجام در روز چهارشنبه 24 آذر ماه 1400 دعوت حق را لبیک گفت و به سرای جاودان پر کشید.

یادش گرامی، روانش شاد و راهش پر رهرو باد.

نهضت آزادی ایران

اول دیماه 1400

 

No comments:

Post a Comment