Wednesday, May 4, 2022

روز معلم فرخنده باد!

 

بسمه تعالی

روز معلم  فرخنده باد!

 

«روز معلم» که به مناسبت دوازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ (روز شهادت استاد مرتضی مطهری) نام‌گذاری شد، یادآور جایگاه بلند معلمان و زحمات و خدمات آنان در تربیت نسل‌های جوان جامعه است که به رغم تنگناهای معیشتی، کمبود امکانات، فقدان فضای مناسب آموزشی و قدرناشناسی‌های رایج، همچنان به انجام این وظیفه انسانی و اجتماعی ادامه داده‌اند.

 سابقه تاریخی این جنبش عدالتخواهانه به اعتراضات عظیم خیابانی معلمان ایران در سال ۱۳۴۰ خوشیدی و شهادت دکتر ابوالحسن خانعلی باز می‌گردد که حاصل آن، جنبش دیرپایی است که همچنان در راستای احقاق حقوق معلمان قرار دارد. جامعه آموزش و پرورش ایران در سالهای اخیر در مسیر تجربه‌ای مهم، هم‌افزا و هم‌راستا با رشد و تقویت نهادهای جامعه مدنی کشور قرار گرفته و افزون بر نقش‌آفرینی در عرصه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم، در عرصه همکاری‌های فراگیر اجتماعی نیز ظرفیتی سترگ به منصه ظهور رسانده و روند پیگیری مطالبات صنفی و مدنی خود را به گونه‌ای قانونی و مسالمت‌آمیز نشان داده‌ است.

جنبش صنفی ـ مدنی معلمان میهن در پی دهه‌ها تجربه و تدبیر و استقامت، الهام‌بخش و امید‌آفرین برای فردای روشن جنبش‌های اجتماعی و الگویی برای سایر اصناف و نهادهای مدنی ایران به حساب می‌آید. جامعه معلمان در سالیان پس از انقلاب اسلامی با استناد به اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی جهت تامین حق تاسیس تشکل‌های صنفی و بهره‌گیری از تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز، تلاشهای فراوانی کرده و با تحمل رنجها و حبس‌ها و اخراج و تبعید، این نهال مدنی را به درختی تناور در راستای توسعه جامعه مدنی و در پهنه فرهنگ و سیاست ایران ارتقا داده‌اند.

نگاهی به اهم خواسته‌های صنفی و معیشتی معلمان نشان می‌دهد که این جامعه اخلاقی، انسان‌ساز و علم‌آموز که اینک متاثر از بحران حاد اقتصادی جاری بر کشور و رشد شاخص‌های فقر و فلاکت از حداقل ضرورت‌های معیشتی محروم است، خواسته‌ای فراتر از حرمت نهاد آموزش، تامین کرامت انسانی و برخورداری از حقوق شهروندی به مثابه بدیهی‌ترین حقوق پایه انسانی ندارد؛ حقوقی که حتی در قیاس با وضعیت معلمان و آموزگاران در سایر کشورهای منطقه نیز، اموری ساده و اولیه تلقی می‌شود. از جمله این مطالبات می‌توان به مواردی مانند اصلاح قانون رتبه‌بندی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، به رسمیت شناختن تشکل‌های صنفی، عدالت آموزشی، آزادی معلمان در بند و لغو روند احضار و اخراج و محاکمه معلمان معترض اشاره داشت.

نهضت آزادی ایران ضمن حمایت از مطالبات صنفی معلمان شریف ایرانی و تاکید بر سختی‌های معیشتی آنان و یادآوری نقش اساسی جامعه آموزش و پرورش در دستیابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه، از مسئولان کشور می‌خواهد که با به رسمیت شناختن نهادهای صنفی این طبقه محترم و محبوب جامعه، افزون بر تامین کرامت و تحقق حقوق اساسی معلمان و در مسیر دستیابی به راه‌حل‌های واقع‌بینانه گذار از وضعیت بحرانی و مخاطره‌آمیز کنونی، زمینه گفت و گو با این سرمایه‌های فرهیخته و راهشگا به آینده‌ روشن را فراهم کنند تا با تعاملی مدنی و عاری از هرگونه فشار و ارعاب و محدودیت، مشکلات و خواسته‌های آنان پیگیری و محقق شود. این گفت و گوی سازنده، مورد تایید و استقبال جامعه معلمان ایران، خانواده‌های دانش‌آموزان، عموم شهروندان و همه گروه‌های اجتماعی است که همواره خواهان حل و فصل مسایل و پاسخ به مطالبات انباشته کنونی به شیوه‌ای عقلانی و مسالمت‌جویانه هستند.

نهضت آزادی ایران یادآوری می‌کند که بحران کنونی ناظر بر جامعه معلمان ایران، حاصل دهه‌ها سوءمدیریت
و ناشی از ساختار معیوب اداری و سیاسی کشور است که ریشه در سایر ابربحران‌های اقتصادی و اجتماعی
و فرهنگی ایران دارد و از این رو، راه‌حل کوتاه‌مدت و زودرس بر آن متصور نیست. پیگیری این مطالبات برحق، نیازمند صبوری و پایداری و خشونت‌پرهیزی است. در خاتمه، خطاب به حاکمیت هشدار می‌دهد که «زندان جای معلم نیست» و کسی نباید به خاطر تفاوت عقیده یا مطالبه حقوق بنیادین خویش در زندان بماند و اعلام می‌دارد که صلاح مُلک و میهن را در پذیرش و پاسخگویی مقامات و مسئولان در قبال این خواسته‌های فراگیر می‌داند تا از دامنه نارضایتی‌ها کاسته شود و پیگیری مطالبات منطقی و قانونی معلمان به خشونت نیانجامد.

نهضت آزادی ایران

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

No comments:

Post a Comment