Tuesday, July 12, 2022

هشدار: تهدیدات منطقه‌ای علیه امنیت ملی

 

بسمه تعالی

هشدار: تهدیدات منطقه‌ای علیه امنیت ملی

تغییر در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران به دلیل سیاست‌های توسعه‌طلبانه و ماجراساز حاکمیت، در روندی نامطلوب و بحران‌زا پیش می‌رود و ادامه این روند، به تشدید بحران‌ها می‌افزاید. کشورهای منطقه به سوی همگرایی بیشتر و در مسیر دشمنی با ایران پیش می‌روند. نشانه‌هایی از اقدامات خصمانه ترکیه چه در زمینه امنیتی و چه در زمینه زیست‌محیطی به چشم می‌خورد. مواضعی که اسرائیل وعربستان سعودی علیه عادی‌سازی روابط ایران با دنیا از دریچه برجام گرفته‌اند و کارشکنی‌های آشکار روسیه در این مسیر، به وضوح مشخص می‌کند که کدام دولت‌ها، خروج کشور از انزوای سیاسی/ اقتصادی و حضور در عرصه حیات بین‌المللی را به ضرر خود می‌بینند.

نهضت آزادی ایران به مدیریت کلان کشور هشدار می‌دهد که هرچه سریعتر این نکته را درک کنند رویکردی که دهه‌های متمادی دنبال کرده‌‌اند، به انزوای بین‌المللی هرچه بیشتر کشور و اتحاد کشورهای منطقه برعلیه ایران انجامیده و لاجرم، تغییر آن ضروری است. پیچیدگی بحران به حدی است که راه‌حل فوری برای آن نمی‌توان یافت، اما می‌توان با کاستن از ابعاد مشکل، به تدریج به افق روشن‌تری دست یافت و به یقین، برجام ملموس‌ترین و در دسترس‌ترین راهکار برای این امر است.

 نهضت آزادی ایران به سیاست‌گذاران نظام هشدار می‌دهد که اتلاف زمان در روند مذاکرات احیای برجام، نتیجه فاجعه‌باری از نظر دیپلماتیک در پی خواهد داشت. سیاست خریدن زمان برای این که احتمالاً با ذخیره اورانیوم با غنای بیشتر، دست بالاتری در چانه‌زنی داشته باشند، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. زیرا شواهدی همچون نزدیک شدن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به اسرائیل و روابط پرفراز و نشیب سعودی با آمریکا، احتمال این که طرف‌های ذینفع تازه‌ای علاوه بر کشورهای 5+1 برسر میز مذاکره حاضر شوند را افزایش می‌دهد. تغییر مکان گفت و گوهای اخیر از وین به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، واجدِ چنین پیامی است. اگر طرف‌های تازه‌ای در اثر تشویق و فشار آمریکا و سایر قدرت‌های مذاکره‌کننده به گفت و گوها اضافه شوند، یقینا به سود ایران نخواهد بود و حتی می‌تواند اهرم‌های تازه‌ای برای فشار به ایران به دست گفت و گوکنندگانِ آن سوی میز بدهد.

نهضت آزادی ایران هشدار می‌دهد که سیاست نگاه به شرق در عرصه سیاست خارجی و تحکیم روابط انحصاری ایران با روسیه، فاقد نگرش راهبردیِ «نه شرقی و نه غربی» است و اگرچه در مواردی و نه همه موارد، چین و روسیه در مجامع بین‌المللی به سود ایران رأی داده‌اند، اما عملکرد این دو کشور نشان می‌دهد که حل نهایی مناقشات برجام و ثبات سیاسی ایران در چارچوب منافع ملی و اهداف راهبردی آنان قرار نداشته و حتی با منافع و سیاست‌های ملی ایران در تعارض است. توفیق در احیای برجام، موقعیتی برای ایران فراهم می‌کند که در بازار جهانی انرژی نقش موثرتری ایفا کند و در تامین نفت و گاز مورد نیاز اروپا جبران‌کننده کاهش صادرات گاز روسیه شود. از این رو، در حالی که احیای برجام برای عبور ایران از بحران‌های اقتصادی‌اش ضروری است، روسیه مایل به حل بحران برجام تا تعیین تکلیف شرایط در اوکراین نیست. بنابراین، ضروری است که دیپلوماسی ایران در راستای منافع ملی کشور عمل کند و نه منافع منطقه‌ای روسیه.

نهضت آزادی ایران هشدار می‌دهد که شرایط اقتصادی و اجتماعی داخلی کشور، امروزه بیش از هر زمان دیگری در طول چهار دهه گذشته بحرانی است. یکه‌تازی کاسبان تحریم در داخل ایران و فرصت‌طلبی‌های بیگانگانی که از وجود مناقشه میان ایران و دیگر کشورهای جهان سود می‌برند، می‌تواند جامعه خسته از ابر بحران‌ها را عاصی کند و این امر، قطعاً به نفع آینده ایران و تمامیت ارضی آن و منافع ملی کشور نیست. به روشنی محسوس است که تندروان داخلی با دشمنان خارجی در اتحاد نانوشته‌ای قرار گرفته‌اند و در مسیری می‌تازند که از دیدگاه منافع ملی ایران و صلح خاورمیانه بسیار تیره و تار است. امید است که مدیریت کلان نظام از فرصت باقی مانده بهره گیرد و با گفت و گو با جهان از طریق احیای برجام و ترمیم مناسبات سیاسی و اقتصادی و امنیتی ایران، مقدمه مناسبی برای هم‌زیستی بین‌المللی و بهبود نسبی و گام به گام شرایط معیشتی و روانی مردم فراهم آورد.

 

نهضت آزادی ایران

21 تیر 1401

No comments:

Post a Comment