Wednesday, June 21, 2023

اطلاعیه روابط عمومی نهضت آزادی ایران

 

اطلاعیه
 
پس از انتشار گزارش مطالعاتی با عنوان «تحلیل دیدگاه صاحبنظران پیرامون جنبش زن، زندگی، آزادی»، نظرات متفاوتی در فضای عمومی و خصوصی نسبت به گزارش یادشده مطرح شد؛ برخی تلاش انجام‌گرفته برای مراجعه به آراء اندیشمندان در قالبی نظام‌مند را، آن هم در شرایطی که حتی فضا برای انجام فعالیت‌های معمول و حداقلی حزبی نیز فراهم نیست ستودند و برخی نیز عدم حضور حتی یک زن در میان صاحبنظران مرجع در این پژوهش را با ادبیات مختلف نقد کردند. در این ارتباط و به منظور پاسخگویی به افکار عمومی، نکاتی چند را به اطلاع می‌رساند:

۱. در ابتدا، از همه افرادی که درباره این گزارش اظهار نظر نمودند به خاطر حساسیتشان به حقوق زنان سپاسگزاریم. نقد وارده مبنی بر عدم استفاده از دیدگاه صاحبنظران زن، بجا و صحیح بود و وجود زنان اندیشمند صاحب‌نام و صاحب‌نظر در این پژوهش، می‌توانست موجب تقویت آن گردد.

۲. اساسا افراد خبره‌ای که دیدگاه‌های آن‌ها در ارتباط با این جنبش یا سایر موارد می‌تواند مورد استناد قرار گیرد بیشتر از اندیشمندان حاضر در این پژوهش است و به همین دلیل فهرست افرادی که قرار بود از نظرات آن‌ها استفاده شود، بیشتر از ۱۶ شخصیت حقیقی و حقوقی حاضر بود، اما محدودیت‌های اجرایی در شرایط سخت فعالیت سیاسی در ایران، مانع از این شد که از نظرات سایر بزرگواران بهره‌مند شویم.

۳. منابع داده در این پژوهش، مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای صاحبنظران صاحب‌نام در رسانه‌های مختلف بوده به طور مستقیم به افراد مطرح در پژوهش مراجعه نکرده است. همین محدودیتِ بهره‌مندی از داده‌های دست اول، هم امر پژوهش را سخت کرده و هم باعث بروز سوء تفاهم برای برخی از مخاطبان شده است که آن‌ها نیز به نوبه خود، نقدهایی به صاحبنظران مطرح در این مطالعه داشته‌اند که چرا در چنین پژوهشی شرکت داشته‌اید. بنابراین تاکید می‌شود، افراد مذکور مستقیما مشارکتی در این طرح نداشته‌اند.

۴. نتایج گزارش برآیند نظرات صاحب نظران محترم است و الزاما دیدگاه نهضت آزادی ایران نیست. تلاش ما بر این بوده که در جمع‌بندی نظرات مطرح شده توسط اندیشمندان، دچار خطای روشی نشویم.

5. در کنار اهمیت حضور زنان در چنین تحلیلی، صحت محتوای تحلیل صورت‌گرفته نیز مهم است. از این رو، از مخاطبان گرانقدر خواهشمندیم محتوای گزارش را هم بررسی نموده و ما را از نظرات خود بهره‌مند سازند.


روابط عمومی

نهضت آزادی ایران

31 خرداد1402

 

No comments:

Post a Comment