Thursday, January 4, 2024

اطلاعیه روابط عمومی پیرامون واکنش یک مامور امنیتی

 

اطلاعیه روابط عمومی پیرامون واکنش یک مامور امنیتی

نسبت به اظهارات دبیرکل نهضت آزادی ایران 

در پی مصاحبه اخیر پرویز ثابتی با یکی از رسانه‌های خارجی مراسمی با حضور آقایان صادق زیباکلام، محمد توسلی و علی اصغر صباغ پور توسط انجمن اندیشه و قلم درخانه اندیشمندان علوم انسانی در تاریخ 22 آذر 1402 برگزار و فایل صوتی و تصویری آن در رسانه های مختلف منتشر شد.

آقای محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی ایران در بخشی از این برنامه به شکنجه های مستند خود توسط ساواک در بازداشت سال 1350 و همچنین توسط وزارت اطلاعات در بازداشت سال 1369 اشاره کرده که بصورت کلیپ در رسانه نهضت آزادی نیز منتشر گردید.

این کلیپ از هر دو سو با واکنش روبرو شد:

در داخل کشور روزنامه ایران ارگان رسمی دولت: «یکی از مقامات وقت امنیتی که آن زمان بطور مستقیم در جریان این پرونده بوده، درگفتگو با «ایران» ادعای توسلی را تکذیب کرده و گفت: «در جریان بازجویی از آنها هیج شکنجه‌ای در کار نبود و هیچ یک از اعضای بازداشت شده نهضت آزادی حتی یک سیلی هم نخوردند».

اسناد و سوابق تاریخی کاملا روشن است که در پی انتشار نامه مشفقانه «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» در سال 1369 به رئیس جمهور وقت آقای هاشمی رفسنجانی با امضای 90 نفر از شخصیت ها و فعالان سیاسی اجتماعی چون مهندس مهدی بازرگان، ایت الله سید رضا زنجانی، دکتر یدالله سحابی، علی اردلان و انعکاس وسیع آن در داخل و خارج کشور، 24 نفر بازداشت و در کمیته مشترک با شکنجه های زیاد روبرو شدند و نهایتا پس از 6 ماه 9 نفر از اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی به حبس‌های 2 تا 3 سال محکوم شدند. سایر اعضای نهضت آزادی که دراین بازداشت شکنجه شده‌اند آماده شهادت هستند از جمله آقایان: هاشم صباغیان، رضا صدر، محمدحسین بنی اسدی، خسرو منصوریان، عبدالعلی بازرگان، رضا مسموعی و محمود نعیم پور.

تفصیل این رخداد مهم تاریخی در خاطرات دو نفر از بازداشت شده‌ها آقایان دکتر حبیب الله داوران و دکتر فرهاد بهبهانی آمده و در کتابی با عنوان «در میهمانی حاج آقا» تهیه و در سال 1382 دو بار منتشر شده است. اما در دوره بعد جمع آوری و دیگر اجازه انتشار پیدا نکرد، اما فایل آن در فضای مجازی قابل دسترسی است.

همچنین در جلد چهارم خاطرات آقای مهندس توسلی، فصل هفتم با عنوان «خاطراتی از دستگیری و بازداشت سال 1369» جزییات این رخداد و شرح نحوه بازجویی‌ها و شکنجه ها و مدارک پیوست، آمده است.[1] 

در ارتباط با واکنش خارج کشور نیاز به توضیح نیست زیرا در آن بازداشت صرفا ارسال یک نامه مطرح بوده و هیچگاه ساواک پس از سال 1346 که آقای مهندس توسلی به ایران برگشت در مورد سفر او به مصر و فعالیت‌های او در خارج کشور مطلبی مطرح نکرد و تمام شواهد نشان می‌داد که اطلاعی از آن سوابق  نداشته‌اند.

روابط عمومی

نهضت آزادی ایران

13 دی 1402   

 



[1] برای ملاحظه این خاطرات به سایت نهضت آزادی ایران nehzateazadi.org مراجعه شود.

No comments:

Post a Comment