Saturday, January 14, 2017

مشفقانه با هاشمي رفسنجاني


مشفقانه با هاشمي رفسنجاني

محمد توسلي*

مصاحبه اخير آقاي هاشمي رفسنجاني با خبرنگاران داخلي و خارجي از جهات مختلف مورد ارزيابي صاحبنظران و مردم عادي قرار گرفت. بسياري اين مصاحبه را در راستاي شفاف كردن دو دهه سوابق وي مثبت ارزيابي كرده­اند. اگرچه بسياري از جوابها دو پهلو و مبهم بوده است. از جمله پاسخ مبهمي است كه ايشان در مورد نامه سرگشاده جمعي از آزادي خواهان ايران داده­اند،  مرا مكلف ساخت سكوت خود را بشكنم و براي رفع ابهام و يادآوري توضيحاتي هر چند به صورت اجمال و كلي بنويسم و پيشنهادي نيز خدمت وي تقديم كنم. آقاي هاشمي رفسنجاني در پاسخ خبرنگار گفته است: " اگر آن بازداشتها مربوط به آن نامه باشد،‌خطاست و بايد رسيدگي مي­كردم. ولي اگر مربوط به آن نبود و آنان پرونده­هاي ديگري داشته باشند،‌پرونده بايد سير قانوني را طي مي­كرد. من هم بادم نيست كه آن موقع به چه دلايلي آنها را گرفته بودند". (آريا اول ديماه 1378)
1-  برنامه تعديل اقتصادي آقاي هاشمي و استقراض از كشورهاي خارجي بدون نظارت ملي نگراني در سطح كارشناسان و علاقه مندان به سرنوشت كشور به وجود آورد. پيامد اين برنامه وابستگي به بيگانگان و نقض استقلال كشور و بحرانهاي اقتصادي،‌ اجتماعي و فرهنگي پيش بيني مي­شد. با چنين تحليلي از شرايط كشور جمعي از افراد دلسوز و علاقه­مند به ملك و ملت نامه سرگشاده­اي در ارديبهشت سال 1369 به رئيس جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني فرستادند كه به نامه 90 امضايي معروف شد. در اين نامه ضمن تحليل شرايط اقتصادي- اجتماعي و سياسي كشور از ايشان خواسته شده بود سه اقدام زير را سرلوحه انديشه و اعمال خود و حاكميت قرار دهند.
(1)  جلوگيري از خلافها و خرابي­ها و از انعقاد قراردادهاي اسارت­آور با بيگانگان،‌ بدون نظارت ملي.
(2) بازگرداندن حقوق قانوني مردم كه در فصول سوم و پنجم قانون اساسي تصريح شده است به مردم و جلوگيري از سياستهاي سركوبگرانه بعضي از نهادها.
(3) آزاد گذاردن و تامين فعاليت اجزاب و جمعيت­هاي سياسي و مطبوعات كه فعاليت قانوني و علني دارند،‌ فرصت دادن خالي از دغدغه و آزار براي بحث و گفت­و گو و برخورد آرا و عقايد به منظور حل مشكلات و معضلات مملكتي و همكاري صميمانه مردم و بالاخره امكان و استقرار حاكميت قانوني ملت.
مطالبات و درخواست بالا همان مطالبات ملت ايران در مبارزات يكصد سال گذشته و به طور مشخص برنامه توسعه سياسي آقاي خاتمي در دوم خرداد 1376 است كه مردم با بيش از بيست ميليون راي خود از آن حمايت كردند.
2-  در خرداد 1369 با تصميم شوراي امنيت ملي و با حكم دادستاني انقلاب 23 تن از امضاكنندگان بازداشت شدند و گروه سعيد امامي در شرايط بسيار سخت و زيرفشار و شكنجه جسمي و روحي از آنان بازجويي كردند و بعضي از آنان مجبور به اعترافات خلاف ميل خود و ضبط مصاحبه­هايي شدندكه در برنامه هويت قسمت­هايي از آنها،‌ از سيماي جمهوري اسلامي پخش شد.
بسياري از بازداشت شدگان بيش از 6 ماه در سلول انفرادي نگهداري شدند و 9 تن كه پرونده آنان به دادگاه انقلاب ارسال شد و به 6 ماه تا 3 سال و 25 تا 40 ضربه شلاق محكوم شدند،‌ در بقيه مدت شرايط سخت         اتاق­هاي در بسته نگهداري شدند.
3-    آاقاي محمد يزدي رئيس قوه قضاييه در خطبه نماز جمعه گفت كه ما افراد را به خاطر امضاي نامه سرگشاده دستگير نمي­كنيم و آقاي هاشمي در مصاحبه با خبرنگار لوموند تصريح كرد كه " ليبرال­هايي كه اخيراً‌ دستگير شده­اند،‌ كساني بوده­اند كه ماهيت جاسوسي پيدا كرده­اند و از آمريكا دستور مي­گرفته­اند."        ( اطلاعات 19 مهر 1369)
4-  كيفر خواست بازداشت شدگان كه دادستاني انقلاب تهيه كرده بود با صراحت جرم اصلي همه بازداشت شدگان را امضاء و تاييد نامه سرگشاده قيد كرده و حتي اشاره­اي به جاسوسي !! در آنها نشده است.
5-  آقاي هاشمي بايد به اين سئوال اساسي پاسخ دهند براساس كدام مجوز قانوني،‌ شرعي و اخلاقي قبل از اين كه جرمي در دادگاه صالحه مطرح و اثبات شده باشد و برخلاف متن كيفر خواست­هاي صادر شده از  سوي مقامهاي قضايي،‌ به خود اجازه داده­اند اين گونه جمعي از شخصيتهاي با سابقه و خدمتگذار مملكت را در رسانه هاي عمومي به جاسوسي متهم كنند.
6-  آقاي هاشمي در مصاحبه اخير خود گفته است كه اگر بازداشت ما مربوط به نامه باشد،‌ خطاست و بايد ايشان به درخواست امضاكنندگان رسيدگي مي­كردند. اينك بعد از 9 سال جا دارد ايشان بپذيرند كه پيام مردم در دوم خرداد پاسخي به بي توجهي ايشان و ساير مسئولان حاكميت به اجراي مطالبات بر حق مردم در دو دهه گذشته از جمله سه درخواست مشخص 90 نفر از شخصيت­هاي ملي و ملي - اسلامي كشور در اين نامه سرگشاده است.  
7-   براي جبران ضايعات اجتماعي و رفتار وحشيانه و غيرانساني گروه سعيد امامي با بسياري از بازداشت شدگان و اعمال خلاف قانون شرع كه در هنگام مسئوليت رياست جمهوري و رياست شوراي امنيت ملي آقاي هاشمي رفسنجاني اين اقدامات صورت گرفته،‌ شايسته است ايشان به طور رسمي از امضاكنندگان نامه،‌ بازداشت شدگان و شكنجه ديدگان و خانواده­هاي آنان و از ملت ايران عذرخواهي كنند كه اين به حق و عدالت نزديك­تر است و پيامد آن به نفع ايشان و نظام خواهد بود.
* شهردار اسبق تهران
منبع: روزنامه آزادگان 21 دی 1378


                                                                                                         

No comments:

Post a Comment