Friday, February 10, 2017

آشتی ملی در راستای منافع ملی


گفت و گو با مهندس توسلی:
آشتی ملی در راستای منافع ملی

محمد توسلی عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران ضمن ابراز خرسندی و حمایت از طرح آشتی ملی در گفت و گو با فرارو اظهار داشت: بعد از فوت آقای هاشمی رفسنجانی بیانیه ای توسط دوستان ما امضا و منتشرشد که ضمن آن ضرورت همین مسئله آشتی، وفاق ملی و همدلی را مطرح کرده بودیم. زیرا بحران ها و تهدیدهایی که در سطح منطقه و جهانی وجود دارد ایجاب می کند که ما منافع ملی و امنیت ملی را در اولویت قرار بدهیم واختلاف سلیقه های تحلیلی را کنار بگذاریم و تلاش کنیم در چارچوب مشترکات، همه آحاد ملت در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
وی افزود: باید در این زمینه کار توضیحی انجام شود. همان گونه که آقای تاجزاده هم در این باره توضیحات  تکمیلی ضروری ارائه کرده اند. به عقیده ما باید در شرایط  کنونی راهبرد «همه با هم» که 38 سال قبل در فضای جامعه موجود بود و زمینه آن تحول بزرگ را فراهم ساخت؛ یعنی همان فضا و شرایطی که در اوایل انقلاب در کشور حاکم بود امروز نیز مد نظر قرار گیرد. برای این منظور می توان التزام به  قانون اساسی و پایبندی به اصول و آرمان های اصیل انقلاب را ملاک و معیار این راهبرد قرار داد و در این چارچوب و در راستای منافع  و اتحاد ملی مناسبات تنظیم گردد.
این فعال سیاسی در واکنش به اظهارات برخی افراد در خصوص لزوم عذرخواهی جریان اصلاحات به دلیل رویدادهای سال 88 گفت: اتفاقاتی که در سال 88 رخ داد، یک سویه نیست و به هرحال اشتباهاتی، کم و بیش، در دو طرف اتفاق افتاده است. اما من فکر می کنم  که در شرایط  حساس کنونی همه بایستی با سعه صدر از اینگونه اختلاف دیدگاه ها در راستای منافع ملی با بزرگواری گذشت کنند.
رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی تصریح کرد: من نمی دانم احتمال تحقق این راهبرد چه میزانی است. اما آنچه که مشخص است، نگاه منطقی و خردمندانه آقای خاتمی نسبت به  شرایط حساس کنونی است که می توان آن را در پیام ایشان ملاحظه کرد. اگر کسانی موافق نباشند و نخواهند زمینه این وفاق و آشتی ملی را که زمینه ساز تامین  منافع ملی در شرایط حساس کنونی است را فراهم کنند، طبیعتا باید هزینه آن را خودشان هم پرداخت کنند. وظیفه آگاهی بخشی ما ایجاب می کند که در راستای منافع ملی قدم برداریم و این ضرورت  را با مطرح کردن این راهبرد، مورد تاکید قرار دهیم. به نظر من رشد و بلوغ جامعه ما به حدی رسیده است که اکثریت جامعه بتوانند با هوشمندی و درایت دیدگاه های افراطی در دو طرف را تعدیل و یا خنثی کنند.
توسلی در پایان افزود: بحث ضرورت وفاق ملی را ما در شرایط حساس سال های اوایل دهه هشتاد که برخی بر این باور بودند که آقای خاتمی نباید در انتخابات ریاست جمهوری حضور داشته باشند، ضمن ارائه بیانیه  تحلیلی و تاکید براولویت قرار دادن منافع ملی و پرهیز از برخورد های جناحی، به تفصیل ارائه کردیم؛ اما آن موقع کمتر مورد توجه قرار گرفت.

منبع: سایت فرارو 22 بهمن 95

No comments:

Post a Comment