Sunday, August 19, 2018

پیام تسلیت درگذشت شادروان عزت الله انتظامی


بازگشت همه به سوی اوست

پیام تسلیت نهضت آزادی ایران به مناسبت درگذشت هنرمند بزرگ، عزت الله انتظامی

«هنر اصیل» عرصه بازآفرینی جهان، توام با نقش‌آفرینی «انسان» است؛ پس موهبتی است مبارک که افزون بر نیازی معنوی و تجربه‌ای انسانی، مورد تکریم پیشوایان دینی و اخلاقی ما قرار داشته است. چنین هنری از ظرفیت متاثر ساختن گسترده‌ای برخوردار است، وجدان بشر را به درک هستی و احترام به زیبایی و تعالی دعوت می‌کند و از «غفلت و بی‌دردی» به پذیرش مسئولیت‌ها و توجه به ضرورت‌ها و دغدغه‌های مادی و معنوی فرا می‌خواند و شادمانی و امیدواری پدید می‌آورد و با تاریکی و جهل و ستم و پوچی به مبارزه بر می‌خیزد. «آزادی» و «آگاهی» بستر بی‌بدیل ِ ظهور و پرورش هنر است. «هنر» متعهد نمی‌تواند که خواهان این دو نباشد. نه هنر و نه هنرمند متعهد با خفقان و استبداد، سازگاری و معامله نمی‌کند و نیاز به آزادی و قانون را با هنر و اندیشه‌اش، انکارناپذیر می‌نماید.

زنده‌یاد عزت الله انتظامی، کنش‌گری سیاسی نبود و حتی در دوران جوانی به گروه‌های سیاسی وابسته نشد. اما هنرمندی بود که تا واپسین دم به «مردم» و «هنرش» متعهد ماند و در این مسیر دشوار، روایت‌گر آرمان‌های اصیل و تاریخی ملت ایران بود. هنر ِ« عزت الله انتظامی» از جنس فاخر بود اما جدای از مردم نبود که به لایه‌های نخبگی و روشنفکری محدود بماند. در طول سالیان پس از 1388 نیز به رغم کهولت، حاضر به سکوت نشد، صدای اعتراض و همراهی خود با جنبش اجتماعی مردم ایران را به گوش خودکامگان و حامیان دولت دهم رسانید و به دفعات و طی مکاتبات علنی، خواستار رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی شد.

نهضت آزادی ایران، با تاکید بر جایگاه و نقش زنده‌یاد عزت الله انتظامی در ارایه هنر اثرگذار، تلاش بی‌وقفه و ارزشمند ایشان را قدر می‌نهد و درگذشت این هنرمند والامقام ِ مردم‌گرا و متعهد را به ملت ایران، خانواده محترم ایشان، سینماگران و علاقمندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و امیدوار است که سرزمین ما با رویش جوانه‌های «امید» و «آزادی» از حضور و پرورش مفاخر و سرمایه‌های ملی در عرصه هنر و اندیشه بی‌بهره نماند.

محمد توسلی

دبیرکل نهضت آزادی ایران

۲۸ مرداد ۱۳۹۷



No comments:

Post a Comment