Monday, December 17, 2018

انتخابات فرصتي براي تقويت فرآيند گذار به دموكراسي



گفت و گو با محمد توسلي:
انتخابات فرصتي براي تقويت فرآيند گذار به دموكراسي است

محمد توسلي شخصي است كه طي ماه­هاي اخير همواره روي اصلاحات جامعه محور تاكيد داشته و  شوراي عالي اصلاح طلبان در دور جديد را هم فرصتي براي تغيير جهت اصلاح طلبان به اين رويكرد  مي­بيند. در روزهايي كه برخي از اصلاح طلبان حضور در انتخابات را گدايي قدرت مي­دانند و از بازگشت به جامعه حرف مي­زنند، حرفهاي توسلي مي­تواند راهگشا باشد.
رویکرد شما به اصلاحات همیشه جامعه محور بوده این جامعه محوری چه خصوصیت هایی داره و چه تفاوتی با رویکردهای دیگر اصلاح طلبی داره؟
رویکرد نهضت آزادی ایران با توجه به شرایط فرهنگی، اجنماعی و سیاسی ایران همواره بر نگاه جامعه محور تاکید داشته است. زیرا با توجه به آموزه های قرآنی راه و روش همه پیامبران و مصلحان آگاهی بخشی در عرصه عمومی بوده است تا خود مردم در جایگاه شهروند با آگاهی و با سازو کارهای جامعه مدنی زمینه های تحول در جامعه را فراهم سازند. در سال های بعد از انقلاب نیز در همان شرایط ملتهب در کنگره تیر ماه سال59 همین راهبرد اصلاحات تدوین و در شرایط خاص دهه 60 و تا امروز مورد عمل قرار گرفته است. اگر در مقاطعی در دولت قبول مسئولیت شده هدف اصلی تقویت همین فرایند بوده و اگر با موانعی جدی برخورد شده قدرت را ترک کرده اند.
در شرا یط کنونی جامعه، نگاه ما  نیز حضور در عرصه عمومی و تقویت نهادهای مدنی و احزاب سیاسی و ارتقاء آگاهی عمومی برای تقویت فرایند گذار به دموکراسی و حاکمیت ملت با استفاده از ظرفیت های قانون اساسی است. عملکرد برخی اصلاح طلبان که صرفا نگاه قدرت محور دارند و راهبرد های اصلاح طلبی را به دست فراموشی سپرده اند و یا آلوده به فساد قدرت شده اند موجب شده تا جامعه با حساسیت نسبت به باز تعریف اندیشه اصلاح طلبی و نقد اصلاح طلبانی که هزینه های سنگینی به جنبش اصلاحات وارد کرده اند، بپردازند.   

به نظر شما نگاه کلی احزاب اصلاح طلب به اصلاحات جامعه محور است یا اصلاحات انتخاباتی؟
انتخابات همواره فرصتی برای تقویت فرایند گذار به دموکراسی و ارتقاء آگاهی جامعه بوده است. رای اعتراضی آگاهانه  مردم در دوم خرداد سال 76 و در دوره های بعد به ویژه سال های 92 و 94 و 96 و پیامد های آگاهی بخشی آن ها بر کسی پوشیده نیست. اما در این فرایند احزاب و افرادی که با نگاه قدرت محور به انتخابات نگاه کرده اند و در عمل در برخی حوزه ها بر خلاف تعهداتشان عمل کرده اند موجب شده نگاه مردم نسبت به آنها کاملا عوض شود و در مراحل بعد واکنش لازم را نشان خواهند داد.

شما با پیش شرط هایی وارد شورای عالی اصلاح طلبان شدید. این پیش شرط ها تا چه حد پذیرفته شدند؟
پیش شرط دوستان ما، اصلاح ساختار موجود به انتخاب دموکراتیک اشخاص و متعارف جامعه مدنی و تشکیل پارلمان اصلاحات و توجه به نگاه  جامعه محور و نظارت قانونمند بر عملکرد منتخبین در قدرت بوده است و همین روند پیگیری می شود.

برخی از اصللاح طلبان معتقدند که همیشه باید در انتخابات شرکت کرد و این دو همزاد هم هستند. آیا شما چنین نظری را قبول دارید؟
بله، انتخابات فرصتی برای یاد گیری و تقویت فرایند گذار به دموکراسی است، مشروط بر این که پیشنیاز های آن تامین باشد. با توجه به شرایط پیش رو در انتخابات آینده اگر شرایط انتخابات آزاد و سالم در حد قابل قبول فراهم نباشد و اگر نظارت استصوابی شورای نگهبان که در تضاد با بسیاری از اصول قانون اساسی از جمله اصل 56 قانون اساسی است، حذف نشود و ارزیابی ها نشان بدهد که میزان حضور مردم در انتخابات کمتر از 50 در صد باشد در این خصوص می توان تدبیر جدیدی اندیشید.

منبع: سازندگی- 25 آذر 1397

No comments:

Post a Comment