Friday, March 4, 2022

محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین

 

بسمه تعالی

محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین

پوتین رئیس جمهور روسیه بارها اعلام کرده بود که قصد حمله به اوکراین را ندارد. با وجود این انکارها، هفته گذشته بزرگ‌ترین حمله نظامی خود را به اوکراین در میان بهت و حیرت جهانیان آغاز کرد. این حمله نظامی از مصادیق بارز نقض قوانین بین‌المللی، حاکمیت ملی، حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد است. توسعه‌طلبی و زیاده‌خواهی دولت‌های غربی همراه با رقابت‌های منطقه‌ای و بی‌اعتمادی متقابل روسیه و غرب پس از فراز و نشیب‌های زیاد نهایتا زبانه‌های آتش جنگی توسط روسیه را شعله‌ور کرد که مثل همیشه قربانیان آن نه بانیان جنگ، بلکه شهروندان بی‌گناه به ویژه زنان و کودکان اوکراینی هستند.

 کشور روسیه اکنون در سیطره اقتدارگرایی است. ترکیبی که مخالفت با دموکراسی، نفی جامعه مدنی و خشونت از ویژگی های بارز آن است. رهبران روسیه در سودای احیای تزاریسم سنتی یا امپراتوری کمونیستی پیشین هستند. آنها قدرت را صرفاً در اشکال نظامی و برتری‌جویی سیاسی خلاصه کرده و مدام تمایل خود را به اِعمال قوه قهریه و حتی تهدید هسته‌ای در حل مناقشات منطقه‌ای به رخ می‌کشند، بی آن که به تنوع وجوه قدرت و به ویژه پشتیبانی و مشارکت مردم وقعی گذارند؛ امری که در واقع نقطه ضعف عمده رهبران و نظام‌های غیردموکراتیک محسوب می‌شود.

تسخیر سرزمین‌های دیگران به زور و تهاجم از رسوبات میراث کهن  استبدادی است‌. تسخیر خاک کشورها اگر هم با زور میسر باشد، تداوم سلطه و اشغال‌گری امری بس دشوار و بلکه محال است. تجربه اشغالگری اسراییل، مداخله شوروی سابق در افغانستان و دخالت‌های نظامی امریکا از جمله در افغانستان، اثبات مکرر همین واقعیت تاریخی است. واکنش ملت‌ها در برابر این زورگویی آشکار و همدلی بی‌سابقه با مردم اوکراین نشانه شکست اخلاقی کشور مهاجم و نیز ضعف بازدارندگی نهادهای بین المللی است.

نهضت آزادی ایران در این مقطع حساس، ضرورت آتش‌بس بی‌قید و شرط، عقب‌نشینی فوری نیروهای مهاجم، و برقراری صلح عادلانه را خاطرنشان ساخته، حمایت صریح و قاطع خود را از مردم اوکراین اعلام داشته و تداوم هر نوع تجاوز نظامی، خشونت و منازعه مسلحانه را محکوم می‌کند.

نهضت آزادی ایران انتظار دارد که حاکمیت به پیروی از وجدان ایرانیان، ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی به خاک اوکراین و تخریب زیرساخت‌های آن و کشتار بی‌رحمانه شهروندان، در منازعاتی اینچنین در چارچوب  منافع ملی ایران موضع‌گیری کند و از هر نوع شائبه جانبداری از طرف مهاجم و ناقض هنجارهای حقوق بین‌الملل احتراز کند و نیز امکان ابراز عقیده و واکنش حق‌طلبانه جامعه مدنی ایران را طبق اصول مصرح قانون اساسی، فراهم و تسهیل کند.

نهضت آزادی ایران

12 اسفند ۱۴۰۰

No comments:

Post a Comment