Tuesday, March 29, 2022

بیانیه تسلیت نهضت آزادی درگذشت استاد علی رضا قلی

 

بسمه تعالی

کل نفس ذائقه الموت

گنچ زری بود در این خاکدان

کو دو جهان را بجوی می شمرد

خبر درگذشت استاد علی رضاقلی دوستان و علاقه‌مندان ایشان و کسانی که عمر خود را در راه آزادی و عدالت برای ایران صرف کرده اند با بهت و حیرت روبرو ساخت و مایه تاسف و اندوه فراوان گردید.

زنده یاد علی رضاقلی درد کلاف سردرگم مسایل ایران را داشت و با امید و انگیزه شناخت و درمان مسایل جامعه ایران به مطالعه عمیق تاریخ اجتماعی ایران و تحصیل جامعه شناسی در داخل و خارج از کشور پرداخت و علل ریشه‌ای مسایل ایران را در نا امنی نهادینه شده تاریخی، فرهنگ غارتی و استبداد یافت. آثار ارزشمند او از جمله «جامعه شناسی خودکامگی» و «جامعه شناسی نخبه کشی» به توصیف و تبیین تحمل ناپذیری و خشونت استبداد در ایران و دشواری های راه نجات می پردازد.

او از اندشمندانی بود که اندیشه و مشی زنده‌یاد مهندس بازرگان را در زدودن استبداد و استقرار آزادی و مردم سالاری از طریق تلاش مستمر، صبورانه و تدریجی درست می‌دانست و ایستادگی نهضت آزادی را می‌ستود و نسبت به اثربخشی و موفقیت راه آن حساس و علاقه مند و پیگیر بود.

نهضت آزادی ایران این ضایعه دردناک را به خانواده محترم، دوستداران، جامعه شناسان و آنان که با امید به تلاش برای آزادی و عدالت در ایران می‌کوشند تسلیت می‌گوید و ادامه راه او را، بویژه توسط جوانان این آب و خاک، از ایزد منان خواستار است.

نهضت آزادی ایران

8 فروردین 1401

No comments:

Post a Comment