Saturday, April 9, 2022

متن پیام محمد توسلی مراسم هفتم مهندس مرتضی حاجی زاده مقدم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تِلکَ أُمَّةٌ قَد خَلَت لَهَا مَا کَسَبَت وَلَکُم مَّا کَسَبتُم وَلاَ تُسأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعمَلُونَ ( 134 و 141 بقره)

با عرض سلام و تسلیت مجدد به خانواده محترم مقدم به ویژه برادران، خواهر محترم و فرزندان شادروان مهندس مرتضی حاجی زاده مقدم.

به مناسبت مراسم یادبود هفتمین روز درگذشت شادروان مهندس مرتضی حاجی زاده مقدم مایلم به اختصار سوابق آشنایی و همکاری های اجتماعی و سیاسی آن مرحوم را در جمع خانوادگی اشاره کنم. در دهه 30 دوران دانشجویی در انجمن اسلامی دانشجویان و برنامه های مختلفی از جمله برنامه های تفسیر قرآن آیت الله طالقانی در مسجد هدایت و مراسم اعیاد فطر انجمن اسلامی دانشجویان که برگزار می شد مهندس مقدم هم حضور داشت.

در سال های 39 و 40 که فضای سیاسی ایران باز شد حضور او در فعالیت ها بیشتر بود و در سال 1340 که نهضت آزادی ایران تاسیس شد با پذیرش عضویت نهضت آزادی به همکاری سیاسی و جمعی خود ادامه داد و تا سال‌های اوایل دهه چهل همکاری او ادامه داشت. از سال 1341 که من برای ادامه تحصیل به خارج رفتم در جریان ادامه همکاری او نیستم. در سال های قبل و پس از انقلاب هم خاطره خاصی از همکاری او با نهضت آزادی ایران ندارم.

اما او پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه از همان اوایل دهه چهل عضویت انجمن اسلامی مهندسین را پذیرفت و در جلسات آن شرکت می‌کرد. در سالهای دهه 70 و 80 به رغم مشکلات زندگی و بیماری و محدودیت جسمی در برنامه های انجمن گه‌گاه حضور پیدا می‌کرد. البته در سال های اخیر که بیماری و محدودیت جسمی او افزایش پیدا کرده بود، کمتر توفیق دیدار او را دربرنامه های انجمن اسلامی مهندسین داشتیم.

آنچه می‌خواهم به مناسبت برنامه یاد بود آن مرحوم در جمع خانوادگی مطرح کنم یادآوری آموزه قرآنی است که ابتدای سخن تلاوت کردم. این آیه دو بار در سوره بقره آمده است. آیات 134 و 141. ترجمه ساده آن این است که:  «آنان امتى بودند كه دورانشان سپرى شد؛ آنان [نتيجه] دستاورد خويش را دارند و شما نيز[نتيجه] دستاورد خويش را خواهيد داشت و مسئول اعمال آنان نخواهيد بود».

پیام این آموزه قرآنی برای ما این است که: مرحوم مهندس مرتضی حاجی زاده مقدم با اعمال خود محشور است و ما هم با اعمال خودمان محشورخواهیم بود. به نظر بنده آنچه در این گونه برنامه های بزرگداشت باید مورد توجه باشد، البته ضمن طلب آمرزش و رحمت برای درگذشته، عبرت‌گیری از جنبه های خیرات و برکات زندگی درگذشته و همچنین بهره‌گیری از عبرت ها و تجربیات اوست، تا خود ما به توانیم راه رستگاری زندگی دنیا و اخرت خودمان را سامان بخشیم.

اجازه می‌خواهم در این فرصت یاد همه درگذشتگان و پدران و مادران خانواده‌ها به ویژه برادر بزرگوار ایشان شادروان محمود مقدم جاه و همسر ایشان خواهر عزیزمان مرحومه محترم توسلی را در این برنامه گرامی بداریم و از خدوند متعال برای همه آنان آمرزش و رحمت بیکران الهی مسالت کنیم. والعاقبه للمتقین.

محمد توسلی

16 فروردین 1401

 

 

No comments:

Post a Comment