Wednesday, October 26, 2022

نامه نهضت آزادی ایران به جناب مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی،

 

بسمه تعالی

جناب مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی،

خانواده‌های داغدار جانباختگان مظلوم در واقعه نماز جمعه زاهدان و مردم شریف و ستم‌دیده استان سیستان و بلوچستان،

با سلام و احترام،

در این روزهای پر التهاب میهن عزیرمان ایران، ضایعه جان‌گداز و فاجعه‌بار به خاک و خون کشیده شدن حدود ۹۰ نفر از هموطنان عزیز و نمازگزاران شهر زاهدان که شامل کودکان و زنان و مردان بودند، قلوب همه ایرانیان بلکه وجدان بشریت را جریحه‌دار کرده است. همان طور که جنابعالی در سخنرانی اخیر خودتان یادآور شده‌اید؛ آن همه ظلم و مصیبت، جز با شناسایی و محاکمه آمران و عاملان فاجعه التیام نمی‌یابد و مسئولان و مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، باید مسئولیت این رخداد غم‌انگیز را پذیرا باشند و از هرگونه فرافکنی و مسئولیت‌گریزی پرهیز کنند.

«سیستان و بلوچستان» فراتر از محدوده‌ی سرزمینی و بلکه تکه‌ای تفکیک‌ناپذیر از تاریخ چند هزارساله این میهن و مقوم مردم شریف، ستم‌کشیده، نجیب و شجاعی است که در طول قرن‌ها از دوران باستان تا عصر حاضر، همواره مدافع این مرز و بوم بوده و در قبال هرگونه تجاوز و تعدی و تهدیدی، بی‌تفاوت نمانده و از فداکاری و یاری‌رسانی به ملت و تمامیت ارضی ایران دریغ نکرده است. با وجود استعداد طبیعی، موقعیت اقتصادی و صنعتی و تجاری و بالاتر از همه، ظرفیت فرهنگی، انسانی و اخلاقی‌ای که در این گوشه از خاک ایران وجود دارد، باید اذعان داشت که چه در دوران پهلوی و چه در طول چهار دهه اخیر، مردم شریف این استان پهناور، سهمی جز اندوه و مصیبت و تبعیض و محرومیت و توسعه‌نایافتگی از سوی مراجع قدرت رسمی و مراکز تصمیم‌سازی‌های سیاسی و اقتصادی دریافت نکرده‌اند.  

نهضت آزادی ایران ضمن تسلیت به مناسبت این مصیبت و اندوه بزرگ و جانکاه به جنابعالی، همه برادران و خواهران بزرگوار استان و همه ملت ایران و اعتراض به اجحافی که در طول سالیان بر این استان «ثروتمند و البته فقیرنگه‌داشته شده» روا شده است و با قدردانی از خویشتن‌داری، صبوری و استقامت آن مردم برحقوق اساسی و کرامت انسانی، یادآوری می‌کند که خشونت، پاسخی خردمندانه به خشونت نیست و حاصلی جز بازتولید، فراگیری و شیوع گسترده این پدیده شوم و مخرب ندارد. از این رو، خشونت را به هر شکلی و از جانب هر فرد، گروه و جناحی که ارتکاب یابد، به شدت محکوم می‌کند؛ به ویژه اعمال خشونت از جانب نیروها و سازمان‌های رسمی که وظیفه دارند حامی حقوق و امنیت شهروندان و نه موجب برادرکشی و دهشت‌افکنی باشند.

نهضت آزادی ایران اعلام می‌دارد که دشمنان راستین و قسم‌خورده ایران عزیز در داخل و خارج از کشور، در راستای سنتی استکباری و استعماری و ظالمانه به مثابه آیه شریفه «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ. قصص، آیه 4» خواهان ملتی متفرق و نامتحد و واگرا هستند، ولی ایرانیان آگاه و درس‌آموخته از تجربه تاریخی این سرزمین، اعم از بلوچ و کرد و لر و فارس و آذری و غیره، طی هفته‌های پر فراز و نشیب اخیر و  پس از جان باختن مظلومانه دختر کرد مهسا امینی نشان دادند که جملگی اعضای یک پیکرند و این حقیقت را بارها در شعار: « از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران» و حمایت اقوام از امنیت و حقوق اساسی یکدیگر، با جان و دل فریاد زدند و نشان دادند که مطالبات قومی و سرزمینی در ترازی مدنی، اخلاقی و ملی ارتقا یافته است.

نهضت آزادی ایران یادآوری می‌کند که تمامی بحران‌های جاری کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی زیست‌محیطی، افزون بر علل سیاسی و تداوم استبداد سیاسی در طول قرون، ریشه در رشد و شیوع خرافات مذهبی و نگرشی تمامیت‌خواهانه، متحجرانه، خودحق‌پندارانه و بنیادگرایانه از اسلام دارد که با مفاهیم و ضرورت‌های عصر جدید یعنی آزادی، عدالت، صلح، حقوق بشر و توسعه همه‌جانبه و پایدار هم‌خوانی ندارد و بر رویکردی عقلانی و برداشتی رحمانی از آموزه‌های قرآنی و اسلامی استوار نیست و در این میان، تفاوتی میان گفتمان و عملکرد حاکمیت و برخی معارضان آن که نافی کرامت انسانی، حقوق زنان و آزادی‌های اساسی هستند، دیده نمی‌شود. از این رو، ضروری است نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها و گفت گوهایی سازنده با تمامی اقوام ایرانی به ویژه مردم شریف استان سیستان و بلوچستان برگزاری شود تا در مسیر اصلاح ساختار فرهنگ استبدادزده و تقویت نهادهای مدنی و دستیابی به راه‌حل‌هایی قرار گیرد که می‌توانند امروزه کارساز و متضمن تحقق حقوق اساسی و حاکمیت ملت باشند. امیدواریم به لطف و رحمت خداوندی و به همت همه ایرانیان از همه اقوام و مذاهب و طبقات، این غم‌ها و ستم‌های نابه‌جا پایان پذیرند و همه شهروندان در ایران ِفردا، آزادانه زندگی، کار و عبادت کنند.


                نهضت آزادی ایران

4 آبان 1401

 

No comments:

Post a Comment