Thursday, November 17, 2022

تسلیت نهضت آزادی ایران به مناسبت در گذشت دکتر تکمیل همایون

 

پیام تسلیت نهضت آزادی ایران به مناسبت در گذشت زنده یاد دکتر ناصر تکمیل همایون

بازگشت همگان به سوی اوست


در این روزهای حساس از مبارزه120 ساله ملت ایران برای دستیابی به آزادیهای بنیادین و حاکمیت ملت، شوربختانه ستاره دیگری از تبار آزادیخواهان میهن دوست و ملت گرا به خاموشی گرایید.

شادروان دکتر ناصر تکمیل همایون (1401 1315) در نوجوانی به نهضت ملی ایران پیوست وکنشگری سیاسی را آغاز کرد. او از هموندان پیشتاز حزب ملت ایران و یاران صدیق شهیدان داریوش فروهر و پروانه اسکندری بود و تا پایان زندگی پر بارش به راه مصدق بزرگ و آرمانهای آزادیخواهی و مردم سالاری وفادار ماند.

در سپهر سیاسی، وی کنشگری پیگیر و استوار و پذیرای رنج و زندان بود؛ از جمله ، در پایه گذاری جبهه ملی سوم  و انتشار خبرنامه جبهه ملی ایران در اروپا مشارکت موثر داشت و در ایران طعم زندانی شدن در  قزل قلعه را چشید.

در سال ۱۳۶۰، او به ۵ سال زندان محکوم شد و با پایمردی مرحوم آیت الله منتظری در اواخر سال ۶۴ از زندان اوین رهایی یافت.

در عرصه دانش و پژوهش، آن زنده یاد تحصیلات عالی را در دانشکده علوم اجتماعی زیر نظر استادانی مانند دکتر غلامحسین صدیقی، بنیانگذار این رشته در ایران و وزیر کشور در دولت ملی دکتر مصدق گذراند و درسال ۱۳۵۶ موفق به دریافت گواهینامه دکتری دولتی از دانشگاه سوربن فرانسه در جامعه شناسی و تاریخ شد.

وی از استادان برجسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود و دهها کتاب و مقاله از آن بزرگمرد در زمینه های ایران شناسی و مسائل اجتماعی به یادگار مانده که آخرین آنها کتابی در باره زندگی دکتر مصدق است.
نهضت آزادی ایران درگذشت این انسان فرهیخته و ارجمند را به خانواده محترم به ویژه همسرگرامی، فرزند برومند ایشان، شاگردان و یارانش در حزب ملت ایران و همه مبارزان راه آزادی و مردم سالاری تسلیت می‌گوید و آرزو می‌کند که روانش شاد و راهش پر رهرو باشد.

نهضت آزادی ایران

27 آبان 1401

Top of Form

Bottom of Form

 

No comments:

Post a Comment