Monday, November 13, 2023

مهندس بازرگان برخلاف دیگران در نوفل لو شاتو با آقای خمینی بیعت نکرد

 

گفتگوی مهندس توسلی با پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز

 

مهندس بازرگان برخلاف دیگران در نوفل لو شاتو با آقای خمینی بیعت نکرد

 

١٣ آبان ١۴٠٢-برنامه رکن سه دیدارنیوز

*رسانه‌های بیگانه، گاهی اظهارنظر‌هایی می‌کنند که خلاف واقعیت‌های تاریخی است. برخی از گروه‌ها برای بازگشت به ایران و برقراری استبداد سلطنتی، دست به هر جعلی می‌زنند. به عنوان مثال آن‌ها کودتای اسفند ۱۲۹۹ که توسط رضا خان انجام شد را نادیده می‌گیرند. آن‌ها همچنین کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را هم تکذیب می‌کنند. آن‌ها انقلاب انسانی و فراگیر جهانی ۱۳۵۷ را هم شورش می‌نامند و آن واقعیت تاریخی را نادیده می‌گیرند. آن‌ها رسانه‌های قوی دارند و تلاش می‌کنند، نام‌های پر آواز‌ه‌ای مثل مصدق و بازرگان را در افکار عمومی مقصر معرفی کنند.

*طبقه و گفتمانی در جمهوری اسلامی حاکم شد که بنا را بر عدم تحمل و منزوی کردن گفتمان جبهه ملی و نهضت آزادی گذاشتند و مرام و برنامه‌های مصدق‌ها و بازرگان‌ها که عمر خود را برای برقراری آزادی، استقلال، برابری و عدالت و دموکراسی در ایران گذاشتند، را برنتافتند. به نظرم در این رابطه عملکرد دو گروه سلطنت‌طلب و اسلام‌گرایان سنتی و رسانه‌های آنها، عملا در راستای منافع بیگانگان عمل می‌کنند، چون نظر هر دو گروه در رابطه با ملی‌گرایان مسلمان مشترک است.

*ما به تبعیت از مهندس بازرگان و دکتر یزدی بر اساس یک تحلیل واقع بینانه پای آرمان‌های پیشگامان ایستادیم و کشور را ترک نکردیم. ما خود را وارثان انقلاب مشروطه می‌دانیم و این بخش از تاریخ را ادامه مبارزه برای تحقق آرمان‌های مشروطه می‌دانیم. 

*مهندس بازرگان پس از ۷ سال که از فرانسه بازگشت، گفت "من مسلمان رفتم و مسلمان‌تر برگشتم". اما او مانند اسلاف ملی‌گرای خود از این سفر علمی، با دست پر برگشت و دو عامل توسعه نیافتگی ایران را یافت. یکی استبداد سلطنتی دو هزار و پانصد ساله و دیگری استبداد دینی که ناشی از سیطره خرافات بر معادلات اجتماعی بود، خرافاتی که مردم را در بند خود و زندان مستبدان نگاه می‌داشت.

در مقطعی که آقای خمینی در نوفل لوشاتو بودند، مهندس بازرگان ضمن سفری کوتاه به لندن با چند تن از دوستان خود جلسه‌ای داشتند، آن‌ها از مهندس بازرگان می‌پرسند، آقای خمینی را چگونه یافتید، آقای بازرگان می‌گوید: "شاهی دیدم که عمامه بر سر داشت"؛ لذا اینگونه نبود که امثال مهندس بازرگان نسبت به احتمال ظهور استبداد دینی آگاه نباشند، اما میزان نفوذ روحانیت در میان مردم را هم می‌دانستند. طالقانی به مسعود رجوی می‌گوید: این که بر سر من است، عمامه نیست، بولدورز است، آدم عاقل سر راه بولدوزر قرار نمی‌گیرد

 فیلم کامل گفتگو را در لینک زیر مشاهده فرمایید:

https://is.gd/olQy2E

No comments:

Post a Comment