Thursday, November 24, 2016

ارزیابی کارنامه اصلاح طلبان در شورای شهر تهران


گفت و گو با مهندس محمد توسلی:
ارزیابی کارنامه اصلاح طلبان در شورای شهر تهران

* شما ریشه های دو شکست اصلاح طلبان در شورای چهارم (انتخاب شهردار و تغییر رییس شورا در سال دوم) را چه می دانید؟
علت اصلی شکست را باید در عدم تعهد و رعایت اخلاق کار جمعی در همه اعضای اصلاح طلاب شورا ارزیابی کرد. اخلاق و رعایت پیمان های همکاری جمعی یکی از پایه های گفتمان اصلاح طلبی است. علت دیگر عدم واقع بینی در ارزیابی توان اصلاح طلبان منتخب از شرایط برای معرفی نامزد شهردار باتوجه به حساسیت های سیاسی است که نتوانستند رای لازم را کسب کنند. واقعیت این است که برخی خود را اصلاح طلب معرفی می کنند اما هویت فکری و رفتار اجتماعی آنان به محافظه کاران شبیه تر است. اصلاح طلب کسی است که هم بینش و هم رفتار اجتماعی اوهماهنگ با گفتمان اصلاح طلبی باشد.
*تا چه حد لیست تهیه شده از سوی ائتلاف اصلاح طلبان برای شورای شهر تهران قابل دفاع و مبتنی بر اهداف و سیاست های این جناح بود؟
با توجه به رد صلاحیت اکثریت نامزد های اصلاح طلب با توان، سابقه و شناخت بیشتر اجبارا فهرست تنظیم شده از ظرفیت و انسجام لازم برخوردار نبود و پیامد آن تزلزل برخی ازاعضا در فضای تاثیر گذار مدیریت اقتدار گرای شهرداری تهران قابل ارزیابی است.
* عملکرد رییس و هیأت رییسه شورای شهر تهران را طی یکسال مسؤولیت چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر بنده عملکرد رئیس و هیأت رئیسه شورای شهر به ویژه در زمینه ایجاد هماهنگی شورای شهر با دولت را بایستی موفق ارزیابی کرد. اما شورای شهر کماکان در جایگاه واقعی خود یعنی سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت کامل بر عملکرد مدیریت شهرتهران قرار ندارد و عملا مدیریت متمرکز شهرداری است که نقش اصلی را در هدایت و در مواردی تاثیر گذاری روی برخی از اعضای شورا دارد.    
* آیا با توجه به تجربه شورای اول، شکست در شورای دوم و واگذاری شهرداری و ریاست شورای چهارم می توان گفت اصلاح طلبان توان بهره برداری مفید و مؤثر از شورای شهر را نداشته اند؟
اعضای اصلاح طلب شورای چهارم در حد ظرفیت خود عمل کرده اند. اما برنامه ریزی و فشار جریان اصولگرا بر دولت یازدهم که در مجلس و در رسانه ها مشهود است در شورای شهر نیز در این راستا هماهنگ عمل شده است.
منبع: هفته نامه صدا- 18 شهریور 93   


No comments:

Post a Comment