Thursday, December 1, 2016

مدیریت واحد شهری: شورای شهر به جای شورای شهرداری


گفت و گو با مهندس توسلی در باره انتخابات شوراهای شهر:  

مدیریت واحد شهری:  شورای شهر به جای شورای شهرداری

 شورای دوم شهر تهران از شورای اول موفق تر بود زيرا با استفاده از تجربه گذشته زمينه براي تقويت نهاد شورا فراهم شد
شوراهاي سوم كساني را كه به نهاد شورا و حقوق شهروندي باور دارند انتخاب كنند
شوراهاي شهركساني كه قصد استفاده از نهاد شوراها به عنوان سکوی پرش به سوی قدرت را دارند انتخاب نكنند
 نخستین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی انتخاب محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران را به عنوان کارکرد مثبت شورای دوم شهر تهران برشمرد و گفت: دکتر قالیباف از نظر مدیریت دارای توانمندی بالاست.
محمد توسلی نخستین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی که با خبرنگار "مهر" گفتگوی می کرد، بر لزوم شکل گیری مدیریت واحد شهری برای اداره مطلوب شهرها و انتخاب شهردارانی معتقد به کار شورایی در راستای ارتقاء جایگاه حقوق شهروندی تاکید کرد.

توسلی در خصوص عملکرد شورای دوم شهر تهران اظهار داشت: شورای شهر دوره دوم تهران به طور کلی از شورای شهر نخستین دوره موفق تر بوده است؛ زیرا با تداوم فعالیت شوراها و استفاده از تجربه گذشته، زمینه تقویت این نهاد فراهم شده است.
وی افزود: آبادگران ایران اسلامی در شعارها و برنامه های انتخاباتی خود مفهوم نظام شورایی را اعلام نکردند ولی عملا در این جهت گام برداشتند و با آگاهی از این که نا بسامانی در شهرها موجب اعتراض شهروندان می شود و اداره مطلوب شهر، نیاز به همکاری و مشارکت مردم دارد، شورای معتمدین محلات (شورا یاری ها) را برای توسعه و تقویت شورای شهر تهران ایجاد کردند.
نخستین شهردار تهران در جمهوری اسلامی ، انتخاب محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران را دیگر کارکرد مثبت شورای دوم این شهر دانست و اظهار داشت: دکتر قالیباف از نظر مدیریت دارای توانمندی بالاست و نوع همکارانی که انتخاب کرده است، به جای مدیریت توده وار، به مبانی علمی و هماهنگ با نیاز کلان شهرها توجه بیشتری دارند.
توسلی گفت: اعضای شورای شهر دوم و شهردار منتخب آنها،ا گر چه از جبهه اصولگرایان بودند ولی در عرصه آزمون مدنی در برابر اقتدار گرایی وزارت کشور که خواستار سلب اختیار از نهاد مدنی شورا بود، ایستادگی و از استقلال و اختیارات نهاد شورا صیانت کردند که این اقدام باید مورد تقدیر قرار گیرد.
این فعال سیاسی در عین حال استفاده از نهاد شوراها برای کسب قدرت را یک نقطه منفی در کارنامه شورای شهر دوم دانست و توضیح داد: آقای احمدی نژاد و کسانی که تحت عنوان "ائتلاف آبادگران" به ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی راه یافتند، عملا محصول فعالیت شورای شهر دوم هستند و اعضای شورا باید پاسخگوی کارکرد آنها باشند.
وی افزود: آنچه رئیس جمهوری در عرصه داخلی انجام می دهد و آنچه در قالب سیاست خارجی که قطعا روشن تر از دیدگاه های داخلی او پیگیری می شود و اقداماتی که توسط اکثریت مجلس هفتم صورت می گیرد، به حساب اعضای شورای شهر دوم گذاشته می شود.
توسلی ابراز عقیده کرد : کسانی که به دلیل پرهیز بخش قابل توجهی از مردم از شرکت در انتخابات شوراها و قهر آنها با صندوق های رای، کرسی های شورای شهر تهران را در اختیار گرفتند، احمدی نژاد را برای تصدی شهرداری پایتخت انتخاب کردند و از عملکرد او که به مدیریت علمی کم تر توجه داشتند و دیدگاه های او درباره مدیریت شهر از جمله موضوع نمایشگاه بین المللی و پروژه مونوریل و برخی اقدامات غیر ضروری و تبلیغاتی غیر قابل دفاع حمایت کردند.
این کارشناس مسائل شهری در ادامه از اعضای جدید شورای شهر تهران خواست که نسبت به مدیریت شهردار آینده بیش از پیش حساسیت نشان دهند تا جریان اجتماعی دیگری قصد استفاده از نهاد مدنی شوراها به عنوان سکوی پرش به سوی قدرت را نداشته باشد.
توسلی گفت: تغییر مدیریت فعلی شهر تهران که برنامه دراز مدتی برای این کار طراحی کرده و بر امور مسلط شده، به نفع کشور و مردم نیست ولی باید فردی به عنوان شهردار آینده انتخاب شود که به نهاد شوراها و کار شورایی اعتقاد داشته باشد و در مقابل نگرش دولت مبنی بر کاهش اختیارات این نهاد مدنی ایستاده و این دیدگاه را با گفتگو و از طریق قانونی تغییر دهد
 نگرش دولت مبنی بر کاهش اختیارات این نهاد مدنی ایستاده و این دیدگاه را با گفتگو و از طریق قانونی تغییر دهد
از نخستین شهردار تهران بعد از انقلاب اسلامی در خصوص نقش افزایش اختیارات شوراها در ارتقاء مدیریت شهری سئوال شد که وی پاسخ داد : بیش از یک دهه در سطح مدیران اجرایی کشور نگرشی اقتدارگرایانه وجود دارد که دستگاه های عمومی را از انجام وظایف نظارتی بر ارائه خدمات باز می دارد.
"برای اداره مطلوب شهرها به ویژه کلان شهرها، باید مدیریت واحد شهری شکل گرفته، به جای شورای شهرداری یک شورای شهر واقعی ایجاد شود و همه خدمات زیر نظارت مردم قرار گیرد تا آنها بر اساس نیازهای واقعی جامعه، مدیریت شهری را در جهت ارتقاء کیفیت خدمات، هدایت و از پرداخت هزینه های اضافه و ریخت و پاش جلوگیری نمایند".
توسلی با انتقاد از عدم واگذاری 23 وظیفه ای که باید بر اساس قانون برنامه به شهرداری ها تفویض شوند، اظهار داشت: شورای شهر و شهردار آینده، باید در جهت کاهش تصدی دولت در امور شهری و افزایش سطح مشارکت مردم و بخش خصوصی در این عرصه گام جدی بردارند.
نخستین شهردار تهران در جمهوری اسلامی گفت: فرایند تقویت شوراها می تواند از طریق اصلاح قانون و افزایش اختیارات این نهادهای مدنی و همچنین تفویض بخش عمده ای از وظایف دستگاه های اجرایی به اعضای شورا تداوم یابد و لازمه این کار قرار گرفتن شورای شهر در جایگاه سیاست گذاری و برنامه ریزی و اصلاح ساختار شهرداری و نظارت بر کار کرد این تشکیلات است.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: تقویت نهاد مدنی شوراها نیازمند اراده قوی تر دولتمردان در زمینه تفویض اختیارات خود به نمایندگان مردم در شوراهاست و تحولاتی که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه صورت گرفته، تدریجی بوده است.
منبع: خبرگزاری مهر- 8 اردیبهشت 86


No comments:

Post a Comment