Friday, December 2, 2016

ضرورت اصلاح ساختار مديريتي حمل و نقل كشور


متن تنظیم شده سخنرانی مهندس توسلی در برنامه افطار:

گردهمايي مديران جامعه مهندسان مشاور ايران با شهردار و مديران شهر تهران

ضرورت اصلاح ساختار مديريتي حمل و نقل كشور

بسم‌الله الرحمن الرحيم
در ماه مبارك رمضان و در آستانه شبهاي احيا، قبولي طاعات و عبادات همگان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم و براي خود و شما توفيق بهره‌مندي بيشتر از دستاوردهاي اين ماه مبارك براي تقويت ملكه تقوي، صداقت و امانت در ارائه خدمات به مردم آرزو مي‌كنم.
بنده بسيار خوشوقتم بعنوان عضوي از خانواده شهرداري تهران كه در چهل سال گذشته در كسوت مهندس مشاور و مديريت، در ارتباط با خدمت رساني به مردم شهر تهران بوده‌ام و بويژه در دو سال اول انقلاب در شرايط بحراني، مديريت شهر تهران را به عهده داشته‌ام، امشب در كسوت كارشناس حمل و نقل و ترافيك و نماينده گروه حمل و نقل و ترافيك جامعه به جناب آقاي دكتر قاليباف شهردار محترم تهران و همكاران ايشان و همچنين به نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در كميسيون عمران خوش‌آمد بگويم.
در اين فرصت محدود، قصد نقد علمي و كارشناسي عملكرد مديريت شهر تهران و طرح مسائل و مشكلات مهندسان مشاور همكار شهرداري تهران را نداريم كه اين امر البته در جاي خود براي تقويت مديريت شهر تهران ضروري است و در فضاي مناسب مي‌تواند صورت گيرد. امشب صرفاً به طرح ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي علمي و كارشناسي جامعه مهندسان مشاور ايران و تقويت تعامل با مديريت شهر تهران و كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بسنده مي‌كنيم.
حمل و نقل يكي از زير ساخت‌‌هاي مهم در برنامه توسعه ملي و شهري است و آثار آن در عرصه اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و حتي سياسي جامعه و نياز روزمره زندگي شهروندان به طور ملموس آشكار است. نه تنها امروز حمل و نقل و ترافيك چالش و دغدغه اصلي مديريت شهر تهران و شهروندان است بلكه در سه دهه اخير همواره مديران شهري با اين چالش دست و پنجه نرم كرده‌اند. از جمله از اسفند ماه سال 57 اين مهم در دستور كار مديريت شهر تهران قرار گرفت و پس از شش ماه كار كارشناسي در شهريور سال 58 اولين مرحله طرح محدوده مركزي شهر تهران براساس فكر اولويت دادن و تقويت حمل و نقل عمومي مطالعه، طراحي و مورد عمل قرار گرفت كه به عنوان يك ضرورت تاكنون ادامه پيدا كرده است.
به طور خلاصه دانش مهندسي حمل و نقل و ترافيك كه پس از توسعه شهرنشيني و استفاده از خودرو براي تامين جابه‌جايي ايمن، سريع، و راحت مردم توسعه پيدا كرده است با روش‌هاي علمي و كارشناسي به اين چالش و نياز پاسخ مي‌دهد.
در كشور ما به تدريج كارشناسان اين حرفه در عرصه برنامه‌ريزي، طراحي، نظارت بر اجراي طرح‌ها و مديريت ترافيك حضور پيدا كرده‌اند و براي اين كه اين حرفه در جايگاه طبيعي خود قرار گيرد در دو يا سه دهه اخير تلاش‌هاي فراواني را بعمل آورده‌اند. توسعه رشته‌هاي حمل و نقل و ترافيك در دانشگاه‌ها و تربيت نيروي انساني براي خدمت‌رساني در اين حرفه، تدوين مباني فني و معيارهاي فني كه توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و ساير مؤسسات چاپ شده است، برگزاري همايش‌ها، سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها گوشه‌اي از تلاش‌هاي استاتيد و كارشناسان عضو جامعه مهندسان مشاور را تشكيل مي‌دهد.
يكي از چالش‌هاي اصلي اين حرفه كه مانع به ثمر نشستن تلاش كارشناسان و مديران شهري براي پاسخ به نياز طبيعي مردم به حمل و نقل در سطح ملي و شهري است، فقدان متولي مشخص براي مديريت هماهنگ سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و تامين اعتبارات، تسهيلات و خدمات مربوط به حمل و نقل است. همانگونه كه مي‌دانيم در حال حاضر براساس قانون مديريت حمل و نقل شهري بعهده وزارت كشور است كه وظايف اصلي آن سياسي، امنيتي است و مديريت حمل و نقل بين شهري بعهده وزارت راه و ترابري است كه بيشتر نقش و ماموريت مديريت عرضه خدمات حمل و نقل در زير بخش‌هاي جاده‌اي، ريلي، هوايي، و دريايي را بعهده دارد و اخيراً وزارت نفت نيز مديريت سهميه‌بندي بنزين را بعهده گرفته است. اين پراكندگي مراكز مديريتي حمل و نقل هزينه‌هاي سنگيني را در سطح ملي و براي شهر تهران در پي داشته است.
بر اين اساس، مديريت مسائل و مشكلات حمل و نقل و ترافيك شهرهاي كشور به ويژه كلانشهرها چون كلانشهر تهران و تامين ايمني تردد جاده‌اي و كاهش تصادفات و آمار تلفات جاده‌اي كه چالش اصلي حمل و نقل كشور است نياز به اصلاح ساختار مديريتي حمل و نقل كشور و كلانشهرها دارد.
گروه حمل و نقل و ترافيك جامعه و راه و راه‌آهن و ساير گروه‌هاي مرتبط آمادگي علمي، كارشناسي و تجربي لازم را با استفاده از تجربيات جهاني براي همكاري با مديران محترم شهر تهران و همچنين كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و ارائه راه‌حل‌هاي كارشناسي شده، در عرصه اصلاح ساختار مديريتي، برنامه‌ريزي، طراحي، نظارت بر اجراي طرح‌ها و مديريت بهره‌برداري دارد.
همانگونه كه در نمونه كارهاي ارائه شده در فضاي جامعه ملاحظه مي‌شود گروه حمل و نقل و ترافيك جامعه در عرصه انجام مطالعات طرح‌هاي جامع حمل و نقل ملي و شهري، طرح‌هاي ساماندهي حمل و نقل و ترافيك شهري، طراحي و اصلاح هندسي معابر و تقاطع‌هاي همسطح و غير همسطح و نظارت بر اجراي آنها، مطالعات سيستم‌هاي حمل و نقل انبوه شهري، مطالعات پايانه‌هاي شهري، عوارض سنجي پروژه‌ها و طراحي سيستم‌هاي كنترل ترافيك و بسياري از مطالعات ايمن سازي معابر و ... مشاركت و همكاري داشته است.
اميد است اين گونه همكاري‌ها و تعامل نهادمند بين جامعه مهندسان مشاور ايران و مديريت شهر تهران و كميسيون عمران مجلس بتواند منشأ خدمات مفيدتر و مؤثرتري در سطح ملي و به طور مشخص در سطح كلانشهرها به ويژه شهر تهران گردد.


مدير عامل مهندسين مشاور گذرراه

هفتم مهر 86

No comments:

Post a Comment