Saturday, July 7, 2018

درخواست رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده


بسمه تعالی

درخواست رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده

دکتر نورعلی تابنده، حقوقدان حق‌گرا، قاضی شریف و خوشنام دادگستری و از جمله کنشگران عرصه آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی است که در طول نزدیک به شش دهه، با همراهی همدلانه با چهره‌های ملی و اسلامی مانند زنده‌یادان مهندس بازرگان، دکتر یدالله سحابی، دکتر احمد صدر حاج سید جوادی و دکتر ابراهیم یزدی و با حضور در «جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر» در سال 1356و مشارکت فعال در «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» بعد از سال 1364، در هر دو برهه پیش و پس از انقلاب اسلامی 1357، منشاء خدمات فراوانی در راستای ارتقای فرآیند دمکراسی و حقوق بشر بوده است.
 در جریان وقایع دی و بهمن 1396 موقعیتی جهت اعمال محدودیت‌های شدید امنیتی علیه ایشان پدید آمد که در نهایت، بنا بر تایید برخی نزدیکان، به حصر خانگی آقای دکتر تابنده منجر شد که متاسفانه تا کنون ادامه دارد. صرفنظر از ماهیت این مناقشات و ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد امکان دادرسی عادلانه برای متهمان پرونده یاد شده، به طول انجامیدن این حصر در مورد جناب دکتر نورعلی تابنده در سنین بالای نود سالگی، نگرانی و دغدغه جدی پیرامون سلامتی ایشان را موجب شده است. تداوم این حصر، پیامدهای سوئی بر همبستگی ملی در شرایط حساس کنونی و روحیه برخی شهروندان ایرانی دارد و می‌تواند زمینه شدت گرفتن تفرقه‌های مذهبی و اختلافات و تحریکات عقیدتی را فراهم آورد.
«حصر» و رفتاری از این دست، نقض تعهدات و وعده‌های داده شده، مطالبات تاریخی و آرمان‌های اصیل انقلاب مردمی 1357 بوده و افزون بر آن در تضاد با آموزه‌های قرآنی و فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار دارد و نافی «اصل وحدت مسلمانان» ارزیابی می‌شود، سنتی غیراخلاقی و غیرقانونی است که سابقه تاریخی آن به نظام پهلوی رسیده و یادآور حصر پیشوای نهضت ملی ایران دکتر محمد مصدق است.
نهضت آزادی ایران اعلام می‌دارد که «حصر مخالفان و دگراندیشان»، ضمن معارضت با مواد ۵ ، ۹ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر، با اصول راجع به حقوق و حاکمیت ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و از جمله با اصول 33 و  36 در تعارض آشکار بوده و مصداق بارز  تحمیل کیفر بدون حکم قضایی به شمار می‌رود. از این رو خواستار رفع فوری حصر جناب آقای دکتر نورعلی تابنده و پایان دادن به هرگونه محدودیت فراقانونی و فشار روحی و روانی بر ایشان است.
محمد توسلی
دبیر کل نهضت آزادی ایران
13 تیر 1397



No comments:

Post a Comment