Saturday, July 7, 2018

توضیح ضروری درباره مستند ترور آیت الله بهشتی


توضیح ضروری درباره مستند ترور آیت الله بهشتی

در مستندی که آقای کیوان مهرگان در خصوص ترور مرحوم دکتر بهشتی تهیه و خبرگزاری ایرنا در تاریخ 7 تیر ماه منتشر کرده است، با توجه به اینکه تنها بخشی از صحبت‌های بنده در این مستند به تصویر درآمد، توضیحات زیر در خصوص محورهای اصلی این گفت و گو ضروری است:
·          جنگ قدرت در فضای بعد از انقلاب در بین روشنفکران جامعه شامل طیف چپ مارکسیست و شخصیت های منفرد از یک سو و مرحوم دکتر بهشتی نیز که حزب جمهوری اسلامی را بطور طبیعی برای تصدی قدرت تشکیل داده بودند هزینه های سنگینی را بر جامعه تحمیل کرد که تجربه و عبرت های آن امروز می تواند مورد توجه جنبش اجتماعی ایران قرار گیرد و نگاه خود را بجای قدرت بر جامعه و توسعه آگاهی مردم متمرکز کنند.
·          در این جنگ قدرت بطور طبیعی حملات و تهمت ها متوجه مرحوم دکتر بهشتی بود که نقش برجسته رهبری روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و نهایتا منجر به فاجعه خشونت هفتم تیر و حذف فیزیکی مرحوم دکتر بهشتی و جمع زیادی از یاران آن مرحوم گردید.
·          خشونت حاکم در خرداد ماه و دو فاجعه 7 تیر و 8 شهریور سال 60 فضای سیاسی جامعه را متحول ساخت و روحانیتی که به آرمان های انقلاب و مطالبات تاریخی ملت ایران که در اصول قانون اساسی هم تبلور پیدا کرده بود، باور نداشت بر مدیریت جامعه حاکم شد.
·          اگر جنگ قدرت و ترور های ناشی از آن شکل نگرفته بود و بذر های کینه و نفرت در جامعه کاشته نمی شد و شخصیت هایی چون مطهری و بهشتی در جامعه حضور داشتند فضای سیاسی جامعه بسته نمی شد و تحولات بعدی روند دیگری طی می کرد.
·          امروز، در شرایط کنونی جامعه که نیاز جدی به همبستگی و اعتماد عمومی در سطح ملی محسوس است ضروری است از تجربیات گذشته الهام گرفته و با بازخوانی گذشته راه را برای وفاق و همدلی ملی فراهم سازیم.

محمد توسلی
12 تیر ماه 1397

No comments:

Post a Comment