Friday, August 21, 2020

خیابانی به نام بازرگان راه او برتر از نام او

 

بسمه تعالی

خیابانی به نام بازرگان

راه او برتر از نام او

شورای شهر تهران در تاریخ 21/5/1399 ضمن نامگذاری جدید چند خیابان و مکان به نام مفاخر ملی و دینی، خیابان سازمان اب، حد فاصل  بین بزرگراه شیخ فضل الله نوری تا بلوار آیت الله کاشانی را خیابان "مهندس مهدی بازرگان" نامگذاری کرد. با توجه به   مخالفت های گذشته  با نامگذاری خیابانی به نام بازرگان، تصویب ان را در نشست اخیر شورای شهر می توان  یک گام نمادین و مثبت ارزیابی نمود، از این رو نهضت آزادی ایران  از پیشنهاد دهنده و رئیس و اعضای محترم کمیته نامگذاری و رئیس و اعضای محترم شورای شهر تهران نه تنها به این مناسبت بلکه به دلیل احترام و بزرگداشت مفاخردیگر کشور تشکر می کند.

نهضت آزادی ایران  و بسیاری از مردم ایران روزی را روز شادی و خرمی می دانند که نه اسم بازرگان، بلکه راه ورسم بازرگان بر صدر نشسته باشد. آنچه جامعه ایران در این روزگار ابتلا به آن نیازداشته و دارد نگرش و منش و اخلاق الهی و انسانی و اجتماعی بازرگان است. بازرگان عمیقا به آزادی به عنوان موهبتی الهی و به تبع ان  به مشارکت همه مردم و حاکمیت ملت در اداره و پیشرفت جامعه از طریق انتخابات ازاد معتقد بود. او اهل گفتکو وکار جمعی و شورا و پشتیبان  آزادی بیان و سایر حقوق اساسی انسان بود. او اهل صبوری و تحمل نظر مخالف و تسلیم در برابر قانون، رای و خواسته اکثریت بود. او عمیقا اهل ایمان، تقوا، احسان، اخلاص، ساده زیستی وقناعت بود. او اسلام را دین رحمت، محبت، حیاتبخش  و قانونمند می دانست و بر اصول و ارزش های آن تاکید داشت نه تنها بر ظواهرآن . او شجاع در  برابر ظلم و استبداد و در دفاع از دین و ملت وکشور بود.  بازرگان اهل دروغ وریا و فریب و تظاهر و تقسیم جامعه به گروه  های خودی و غیر خودی و تبعیض و خشونت و ارعاب نبود. او به دنبال قدرت و ثروت و شهرت و خدعه و نیرنگ و انتقام وکینه ورزی وتحمیل نظر، حتی خواست حق خود به دیگران نبود. او واقعا از  خصلت ها و ناخالصی ها  وفزون طلبی هائی که جامعه  امروز ما از  ان رنج می برد به دور بود.

  نهضت آزادی ایران معتقد است که معرفی وپشتیبانی عملی  و تاسی به چنین الگوهائی از سوی ملت و رهبران است که می تواند در بلند مدت کشور ما را از بحران انباشت مسائل فزاینده نجات بخشد. شوراهای  شهر و روستا از یادگارهای آیت الله طالقانی ودارای جایگاه مهمی در قانون اساسی و مقوم جامعه مدنی و از زیر ساخت های اساسی جامعه مردم سالارند. امید است که شوراها به، ویژه پنجمین شورای شهر تهران با پیگیری اصلاح ساختار مدیرت شهری نقش موثری در انتقال و اموزش ارزش ها و روش های دموکراتیک و تمرین راه و رسم اجتماعی خدمتگزارانی مانند مهندس مهدی بازرگان در جامعه ایران ایفا کنند.

نهضت آزادی ایران

27/5/1399        

 

No comments:

Post a Comment