Sunday, November 15, 2020

راهکارهای پیشگیری از وقایع مشابه آبان 98

 

بیانیه نهضت آزادی ایران به مناسبت اولین سالگرد حوادث آبان ۹۸

 

بسمه تعالی

راهکارهای پیشگیری از وقایع مشابه آبان 98

"....ولا تُلقوا بایدیکم الی التهلکه واحسنوا ان الله یحب المحسنین"

...و خود را به دست خویش به هلاکت میفکنید و درست کردار باشید که خدا درستکاران را دوست می دارد. (بقره - آیه ۱۹۵)

وقایع آبان ماه سال ۱۳۹۸ یادآور پویش ها و چالش های یک ملت آزرده از نامرادی هاست، ملتی که بیش از یک قرن همواره آزادی، قانون مداری و اصلاحات را مطالبه کرده و در این راه فراز و فرود بسیاری را پشت سر گذاشته است. اغلب دولت ها نیز طی همین مدت از ناهمگرایی با ملت، و تهدید و انسداد و عُسرت چیزی کم نگذاشتند و جز در مقاطعی کوتاه و گذرا با مردم خویش همدلی و همگرایی نکردند.

متاسفانه این سیکل معیوب "مطالبه" و "مقابله" همچنان ادامه داشته و از جمله در آبان ۹۸ در پی گرانی ناگهانی و  نابهنگام  بهای بنزین تظاهرات و اعتراضاتی را برانگیخت. اعتراضاتی که اگر از ابتدا از جانب حاکمیت طبق اصل ( ۲۷)  قانون اساسی  به رسمیت شناخته می شد، می‌توانست به طرح مسالمت آمیز مطالبات مردمی منجر شود، ولی متاسفانه بواسطه برخی هیجانات و  تندروی‌های تظاهرکنندگان و به ویژه ناشکیبایی مقامات مسئول در پایتخت و استان‌ها به خشونت گرایید و ورقی دیگر بر مصائب این مردم مظلوم افزود.

" مخالفت" و " مخالفان" در عرصه سیاست و اجتماع امری طبیعی و عادی ست و منطقی‌ترین اسلوب رفتاری به رسمیت شناختن مخالفان است، امری که جمهوری اسلامی بدان گرایش نداشته و مخالفان را غالبا عناصر نامطلوب پنداشته است و این البته هم با اصول قانون اساسی و هم با حقوق شهروندی تعارض آشکار دارد.

نهضت آزادی ایران در قبال این رویکرد ناصواب که خود منشاء بسیاری از تعارضات اجتماعی در ایران است، در شرایط کنونی راهکار مفید و کارآمد برای دستیابی به مطالبات مردمی را "اصلاحات جامعه محور" می داند که در چارچوب آن توسعه نهاد های مدنی و احزاب و توانمند سازی جامعه و تمرکز همه نیروها حول مطالبات مشترک یعنی: "آزادی و حاکمیت ملت" و برگزاری انتخابات آزاد و سالم و نهایتا  اصلاحات ساختاری به طور اصولی و مسالمت آمیز دنبال می‌شود، راهبردی اصولی که البته فرایندی طولانی است ولی راهی جز این متصور نیست و ملت و حاکمیت باید بر سر آن همسویی نشان دهند.

نهضت آزادی ایران ضمن محکوم ساختن خشونت از هر سوکه به آن مبادرت کند، همگان را به عبرت آموزی از تاریخ و تجارب ملت ایران در پی مبارزه طولانی برای آزادی و برابری شهروندی و استقلال و تمامیت ارضی فرا می‌خواند. ما ملت را به صبر و پایداری و امید به فردای بهتر دعوت می‌کنیم و دولت و حاکمیت را نیز به نظم و قانون و رعایت حقوق اساسی شهروندان و احترام به جان و مال و کرامت هموطنان عزیز تذکار می دهیم.

پیامدهای حوادث آبان ۹۸ دوباره و چند باره نشان داد که غلبه بر چالش ها و کاستی ها و تامین مطالبات امروز و فردای مردم  ایران از طریق شورش کور و تشدید احساسات و التهابات اجتماعی میسر نیست و یا  با خشونت و سرکوب و بی رحمی  قابل حذف یا حتی کنترل دراز مدت نخواهد بود. دور باطل خشونت به هزینه ملی  و باخت همه طرف ها می انجامد و موجب تجری خشونت طلبان می شود.

انتظار می رود خردمندانی در اردوگاه قدرت یافت شوند که با تقدم منافع ملی در اندیشه جبران کاستی ها برآیند و مردم را به اصلاح امور امیدوار کنند و در نخستین گام حقوق  خانواده ها و خسارت دیدگان از حوادث آبان ۹۸ تادیه شود و عاملان خشونت و نقض قانون و حقوق بشر نیز در محاکم صالحه پاسخگو باشند.

نهضت آزادی ایران بر این باور است که نجات ایران امروز مستلزم بازگشت به قانون اساسی و رعایت حقوق مصرح ملت در آن، گفت و گوی ملی، آزادی زندانیان سیاسی و اصلاحات اساسی و مورد انتظار مردم است. درک این واقعیت ضرورت دارد که نمی‌توان جامعه آگاه و بزرگی به وسعت ایران و با عمق مطالبات انباشته را همچنان با ابزار تبلیلغات و با اِعمال  قدرت سخت و انعطاف ناپذیر اداره و مدیریت کرد. این واقع بینی و احتیاط برای حاکمیت حتی بیش از مردم لازم و بلکه اجتناب ناپذیرست، پیش از آنکه فرصت ها همچون چهار دهه گذشته به محاق رود و مسئولان زودتر از آنچه می پندارند با وضعیتی مواجه شوند که امروز از آن غافلند.

این تذکر و انذار از جانب دلسوزان و مصلحان وطن به تکرار مطرح شده است و افکار عمومی همچنان منتظر پاسخ و اقدام موثرند، تا کدامین راه و رویه از سر درایت و دوراندیشی در پیش گرفته شود. والعاقبه للمتقین.

نهضت آزادی ایران

24 آبان ماه 1399

No comments:

Post a Comment