Sunday, June 5, 2022

نامه نهضت آزادی به شورای عالی امنیت ملی

 

 

 بسمه تعالی

اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی ایران

با سلام و احترام

      به استحضار می رساند، حمله نظامی روسیه به اوکراین بحرانی را ایجاد کرده که نگرانیهای فراوانی را در سطح منطقه و جهان به وجود آورده است. مهمترین نگرانی حاصل از این تهاجم نظامی، در نگاه اول بحران انسانی به وجود آمده از آن و درد و رنجی است که مردم اوکراین اعم از زنان، مردان و کودکان متحمل میشوند؛ خانه ها سکونتگاه ها، مزارع و زیرساخت های کشورشان تخریب و نابود می‌گردد و فاجعه ای انسانی را رقم می‌زند. بگونه ای که بنا به گزارشهای بینالمللی تاکنون بیش از ۶/۵ میلیون نفر از مردم اوکراین، عمدتاً زنان و کودکان به ناچار از کشورشان خارج شده، و بیش از ۸ میلیون نفر دیگر خانه و زندگی را ترک گفته و در دیگر نقاط کشور آواره شده اند. اما پیامدهای این تهاجم نه تنها منافع ملی ایران بلکه امنیت و منافع جهانی را در معرض مخاطره قرارداده است.

 

       کشور روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین با ادعای اینکه مردم اوکراین از نژاد مردم روس هستند، حق انتخاب یک ملت را برای حاکمیت بر خویش نقض کرده و با شکستن تمام نرم های بین المللی در اقدام به این تهاجم غیر انسانی پیش قدم شده است. نگرانی از پیوستن اوکراین به ناتو نمیتواند استدلالی منطقی برای شروع چنین تهاجم نظامی باشد و نتایجی که مورد انتظار روسیه است را به بار آورد. چنانکه پس از آغاز این جنگ و در نتیجه آن، دو کشور فنلاند و سوئد نیز تقاضای ورود به ناتو کردهاند .

 

       از سوی دیگر کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا به رهبری جو بایدن نیز در ایجاد زمینه ها و تحریک طرف مقابل برای اقدام به درگیری ای که بتواند همچون مردابی، حیثیت، اعتبار و ماشین نظامی روسیه را در خود فرو برد مطلقاً قابل چشم پوشی نیست. این سیاست نیز گرچه در تقابل با روسیه و به منظور جلوگیری از افزایش قدرت آن کشور شکل گرفته است اما به هر حال این اقدام نه تنها به قیمت از بین رفتن خانه و زندگی مردم کشوری ثالث تمام شده است بلکه امنیت و منافع جهانی را نیز در معرض مخاطره قرار داده است.

 

      بدین سان شاهد آن هستیم که در این منازعه میان غرب و روسیه قبل از هرچیز انگیزهها و نمادهای اخلاقی هستند که نادیده گرفته شده و از بین میروند. جنگ ابتدائی روسیه در حمله به اوکراین، همچون حمله ابتدائی امریکا به عراق از پیش محکوم است، و با هیچ دلیل و منطقی قابل پذیرش نبوده و جز نابودی زندگی و معاش میلیونها انسان و خون و خرابی فراوان نتیجه دیگری به بار نخواهد آورد .

 

       اما از دیدگاه منافع ملی ما ایرانیان نیز در این درگیری که عملا سیاست خارجی ما در کنار روسیه قرار گرفته و اصل سیاست نه شرقی و نه غربی تصریح شده در قانون اساسی نادیده گرفته شده و موجب توقف مذاکرات وین  و به محاق بردن نتایج مذاکرات انجام شده و تداوم تحریم های ظالمانه و پیامدهای داخلی آن به ویژه در عرصه معیشتی مردم هستیم .

 

       ما ضمن ابراز نگرانی و تاسف شدید خود از ایجاد و ادامه بحران اوکراین، از مقامات مسئول کشورمان و نهادهای مسئول جهانی خواستاریم که :

       ۱- مقامات و مسئولان کشورمان در موضعگیریهای خود در قبال این بحران توجه کافی به منافع ملی ایران داشته و با اجتناب از جانبداری یک طرفه از یکی از عاملین اصلی ایجاد بحران در راستای سیاست موازنه منفی که در دوران حکومت دکتر مصدق هم تجربه شده است، خواستار پایان گرفتن هر چه سریعتر آن و ایجاد زمینه مناسب برای از سرگیری مذاکرات هستهای و رهایی مردم کشورمان از تبعات اقتصادی و اجتماعی حاصل از بلاتکلیفی این روند باشند

      ۲- سازمان ها و نهادهای بین المللی از بی تفاوتی و یا قرار گرفتن تحت تاثیر قدرت های درگیر، خارج شده و زمینه را برای شروع مذاکرات همه جانبه به ویژه بین روسیه و اوکراین و برقراری صلح پایدار فراهم سازند .  تداوم جنگ کنونی میتواند مخاطرات گسترده جهانی (و از جمله تهدید جنگ هستهای) را در پی داشته باشد. لذا صلح و امنیت جهانی و پیشگیری از هزینه های بیشتر ایجاب می‌کند توقف جنگ اوکراین و مذاکره دو طرف برای پایان دادن به مناقشه به مطالبهای جهانی درآید. تنها روند مناسب و معقول برای حل اختلافات میان کشورها مذاکره می باشد و هرگونه تهاجم نظامی - به خصوص در این بحران - جز ایجاد خسارت و خرابی و افزودن بر مشکلات مردم اوکراین نتیجه و حاصلی نخواهد داشت .

نهضت آزادی ایران

                 12 خرداد ۱۴۰۱

رونوشت: دبیر کل محترم سازمان ملل متحد جهت استحضار و اقدام لازم

 

No comments:

Post a Comment