Friday, June 24, 2022

مجلس یادبود مهندس محققی در مجتمع رعد

 

متن سخنرانی محمد توسلی:

مجلس یادبود مهندس محققی در مجتمع رعد

پنجشنبه 26 خرداد 1401

تِلکَ أُمَّةٌ قَد خَلَت لَهَا مَا کَسَبَت وَلَکُم مَّا کَسَبتُم وَلاَ تُسأَلُونَ عَمَّا کَانُوا یَعمَلُونَ (/بقره134)

بار دیگر از سوی خود و یاران نهضت آزادی ایران این ضایعه سنگین را به همسر محترم خانم فتانه بازرگان و فرزندان برومند ایشان آقای سلمان و خانم منی و خانواده های محترم محققی، بازرگان، بنی اسدی و حجازی و یاران و علاقمندان به ویژه همبندان ایشان تسلیت می‌گویم.

سخن گفتن در باره زنده یاد مهندس محسن محققی (22 خرداد 1401-26 خرداد 1322)  برای بنده که در طول چهار دهه گذشته به ویژه در سال های اخیر ارتباط و همکاری نزدیک با او داشتم بسیار سنگین است.

همان طور که در آیه تلاوت شده مورد تاکید قرار گرفته است مهندس محققی با اعمال خود محشور است و ما هم با عمال خود محشور خواهیم بود. آن چه در چنین برنامه های یادبودی باید مورد توجه قرار گیرد درس ها و عبرت های زندگی محققی است. سخنرانان فرزند برومند ایشان آقای سلمان محققی و یاران دوران زندان جناب آقایان محمد جواد مظفر و دکتر مسعود پدرام و همچنین پیام صوتی جناب دکتر علیرضا رجایی که با او در زندان 350 زندگی مشترک داشتند  هر یک خصوصیات شخصیتی و اخلاقی او را گزارش کردند حاوی این درس ها و عبرت ها ست که در این صحبت مختصر در چند محور به آنها اشاره می کنم:

*در کار تحصیلی و خدمات حرفه ای:  همواره رعایت سلامت و اخلاق حرفه ای و مدیریتی،

*در کار جمعی در انجمن اسلامی مهندسین و بطور مشخص در چهار دهه گذشته در برنامه های نهضت آزادی ایران به ویژه در سال‌های اخیر در تجدید سازمان نهضت: توانمند در مدیریت، با سعه صدر و رعایت اخلاق،

*ایستادگی در بازداشت ها و دوران زندان و پذیرش مسئولیت مدیریت خدمات: برخورد انسانی توام با مهربانی و روش عادله با همه زندانیان،

*مناسبات با دوستان و نزدیکان: همواره با اخلاق، با محبت و یاری رسانی به دیگران حداقل در سطح مدیریتی

این خصوصیات زنده یاد مهندس محققی که صرفا به آنها اشاره کردم متاثر از زمینه های ایمانی و شخصیت خانوادگی اوست که از جمله در این آیات قرانی مورد تاکید قرار گرفته است:

وَ العَصرِ إِنَّ الإِنسانَ لَفِی خُسرٍ إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ (103)

 

مجموعه عملکرد زندگی مهندس محققی در این آیه قابل ارزیابی است. با مبانی ایمانی و در هر فرصتی به عمل صالح با کار جمعی پرداخته است و همواره منادی حق بر اساس تحلیل های جمعی و توصیه به صبوری و شکوری به خود و دیگران بوده است.

واکنش یاران، همبندان و  نزدیکان او در روزهای اخیر نیز در آیه زیر تبلور دارد:

 

انَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدًّا (مریم/ 96)

کسانی که در زندگی خود با ایمان در هر مقطعی به عمل صالح و راهبردی مورد نیاز عمل کنند خداوند رحمان محبت آنان را در دل مردم  قرار می دهد.

 

از همه کسانی که در برگزاری مراسم تشییع، تدفین و یادبود امروز همکاری داشتند همچنین از مدیریت و همکاران روابط عمومی مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد سپاسگزاری می کنم.

در پایان از خداوند می خواهیم به ما توفیق دهد در شرایط کنونی بتوانیم به وظائف ایمانی و ملی خودمان عمل کنیم.

با سپاس مجدد

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment