Thursday, March 4, 2021

پیام مهندس محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی ایران به مناسبت 14 اسفند 1399

 

بسمه تعالی

پیام مهندس محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی ایران به مناسبت 14 اسفند 1399

به مناسبت 14 اسفند یاد و راه زنده یاد دکتر محمد مصدق را گرامی می داریم، 14 اسفند یادآور یکصد سال مبارزات ملت ایران از انقلاب مشروطه، نهضت ملی ایران، دولت دکتر مصدق تا انقلاب اسلامی سال 57 برای نفی استبداد و تامین آزادی، استقلال و حاکمیت ملت ایران است.

دکتر مصدق با بهره‌گیری از بیش از چند دهه تجربه و دانش خود برای زدودن فرهنگ استبدادی از جامعه و مدیریت کشور که پیش‌نیاز برنامه های توسعه ایران است، و همواره تصریح می‌کرد که : "من ايراني و مسلمانم و بر عليه هر آنچه كه ايرانيت و اسلاميت را تهديد كند تا زنده هستم مبارزه خواهم كرد"، دو محور اصلی را در برنامه دولت خود پیش بینی کرد:

در مرحله اول: اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت بود تا ضمن قطع سلطه استعمار کهن انگلیس البته بیش از قطع وابستگی اقتصادی، قطع سلطه فرهنگی و اجتماعی انگلیس، مورد نظر و تاکید بود.

در مرحله دوم: اصلاح قانون انتخابات و شهرداری‌ها بود تا به تدریج زمینه های فرهنگی و اجتماعی برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه فراهم شود و مردم در جایگاه شهروند در اداره امورکشور و شهرهای خود مشارکت و نظارت واقعی داشته باشند.

همان طور که سوابق تاریخی به وضوح نشان می دهند، بیگانگان و استبداد داخلی و البته با استفاده از چالش های داخلی به ویژه پراکندگی نیروها، این فرایند را بر نتابیدند و توطئه کودتای 28 مرداد 32، فرایند گذار به دموکراسی را متوقف ساخت و هزینه‌های بسیار سنگینی را به ملت ایران تحمیل کرد.

واکنش استبداد سلطنتی به برنامه راهبردی دکتر مصدق و ایستادگی برای تحقق مطالبات تاریخی ملت ایران 13 سال حبس و حصر دکتر مصدق بود و سر انجام در 14 اسفند 1345 او جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اما جنبش اجتماعی ایران راه مصدق را در دهه‌های 30، 40 و50 با فراز و فرودهایی البته متناسب با شرایط و تجربه بشری ادامه داد و نهایتا با جلب همکاری همه اقشار و گروه های اجتماعی به ویژه روحانیت مبارز و رهبری آیت الله خمینی در بهمن ماه سال 57 گام اول را برای حذف نماد استبداد سیاسی و رفع مانع توسعه یافتگی ایران  برداشت.

به همین مناسبت مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آگاهی از سوابق تاریخی برای گرامی داشت و تاکید بر «راه مصدق» در 14 اسفند سال 57 آن اجتماع خود جوش و پرشور را در احمد آباد، مقبره دکتر مصدق، برگزار کردند و آیت‌الله طالقانی در سخنرانی خود ابعاد مختلف این راه را بازگو و یادآوری کرد.

اما متاسفانه، به تدریج نظریه ولایت فقیه در قانون اساسی و بر مدیریت کشور حاکم شد که بر این راه باور نداشت و ندارد. به همین علت به تدریج برای برگزاری مراسم 14 اسفند محدودیت ایجاد شد و سال‌هاست که دیگر حضور و اجتماع علاقمندان در احمد آباد از جمله به این مناسبت، امکان پذیر نبوده است.

امروز، در آستانه سال 1400، با توجه به تجربه چهار دهه گذشته و چالش های پیش‌رو، ملت ایران می‌تواند با پیروی از منش و «راه مصدق»  و بهره‌گیری از تجربیات گذشته خود و تجربه بشری و با تاکید بر مبارزه قانونی، علنی و پرهیز از خشونت، با آگاهی بخشی و تلاش در راستای راهبرد اصلاحات جامعه محور، با استفاده از ظرفیت های قانون اساسی، به رغم سختی ها و چالش های پیش‌رو، فرایند گذار به دموکراسی و تحقق آزادی و حاکمیت ملت را تقویت و گام‌های اساسی، از جمله پیگیری اجرای راهکار «تحول درون حوزوی» که در دیدار نوروزی سال1397 مطرح شد، برای عبور از گام دوم، استبداد دینی، برداشته شود. طی شدن این فرایند طولانی مستلزم توانمند سازی جامعه و تقویت نهاد های مدنی و انسجام احزاب حول مطالبات مشترک ملی است.  

به امید پیروزی ملت ایران و ایرانی آزاد و آباد.

     

 

No comments:

Post a Comment