Monday, March 8, 2021

گزارش تماس تلفنی مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد

 

گزارش تماس تلفنی مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد

روز چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت حدود 10 صبح که در دفتر کارم در مهندسین مشاور گذرراه بودم تلفن همراهم زنگ خورد. شماره ناشناس بود. گفت من میر حسین موسوی هستم[1].. زمان این صحبت حدود 11 دقیقه بود.

شنیدن صدای مهندس موسوی موجب شعف و خوشحالیم شد و از تماس تلفنی او تشکر کردم. مهندس موسوی گفت صدای شما هیچ تغییری نکرده. از ایستادگی و صبوری او و خانم دکتر رهنورد در این مدت به عنوان یک شهروند تقدیر کردم. او خاطرات همکاری های قبل از انقلاب را به ویژه جلسات مطالعات قرآنی خانوادگی که پس از بسته شدن حسینیه ارشاد در منزل ما برگزار می شد یادآوری می‌کرد و جویای حال دوستان بود. ابتدا در گذشت دکتر یزدی و دکتر توسلی را تسلیت گفت و به خاطرات دوران دانشجویی با مهندس عبدالعلی بازرگان حدود سال های 43 و 44 اشاره داشت و خاطره ای گفت و خواست ضمن رساندن سلام ایشان این خاطره را به اطلاع مهندس عبدالعلی برسانم.[2] گفت یک روزی مهندس عبدالعلی اطلاع داد که می خواهد شب جمعه به قم برود و در یک جلسه دعای کمیل شرکت کند. مهندس موسوی گفت من با دعای کمیل تا آن روز آشنا نبودم. حضور در این جلسه و خواندن دعای کمیل آغازی بود برای ارتباط با این گونه ادعیه.

در ادامه جویای حال دوستان چون مهندس صباغیان فریدون سحابی و زری خانم سحابی و زهره سحابی شد که در هر مورد توضیح دادم. دکتر سحابی روزهای سه شنبه کلاس مطالعات قرآن انجمن اسلامی مهندسین را مدیریت می کند که در دوران کرونا بصورا مجازی برگزار می شود. به رغم محدودیت جسمی زری خانم به ایمان قوی و روحیه بالای او که برای همه امید بخش است اشاره کردم. از ایشان خواستم سلام من را به خانم دکتر رهنورد برسانند. در این جا گفتند ایشان هم می خواهند با شما صحبت کنند. صدای گرم و روحیه با نشاط ایشان کاملا امید بخش بود. ایشان هم یاد و خاطرات دورانی که جلسات مطالعات قرانی خانوادگی داشتیم را یادآوری کردند و ضمن عرض سلام برای خانم حال دخترانم (سارا و لیلا) جویا شدند که کوتاه توضیح دادم[3]. من از خدمات و شجاعت و فداکاری فراموش نشدنی ایشان در دورانی که برادرم شهید مجید توسلی که در اثر اصابت گلوله در درگیری با ماموران ساواک مجروح شده بود و حدود دو ماه نگهداری کردند ،که البته بعدها مطلع شدیم، سپاسگزاری کردم. لازم به یادآوری است در آن شرایط مجازات چنین همکاری اعدام بود.[4]

خانم دکتر رهنورد خواستند که تلفن زری خانم را برایشان ارسال کنم. که این کار از طریق دختر آقای مهندس موسوی انجام شد.

در پایان برای آنان دعای سلامتی و هرچه زودتر رفع حصر و برگزاری مجدد جلسات مطالعات قرآنی خانوادگی با حضور آنان داشتم.

تلفن تماس آنان به گفته مهندس موسوی یکطرفه است. شماره تلفن تماس : 09120903658 بود.     

*روز شنبه 6 اسفند متن زیر توییت شد. که در رسانه های مختلف علاوه بر کانال نهضت در اصلاحات نیوز و ...پوشش خبری گسترده پیدا کرد:

🔸تماس تلفنی مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد با دبیرکل نهضت آزادی ایران

 

 

 




[1] البته انتظار چنین تلفنی را داشتم. قبلا آقای عماد بهاور اطلاع داده بود که دختر مهندس موسوی تلفن شما را از من گرفته است

[2] همان شب تلفنی با مهندس عبدالعلی بازرگان تماس گرفتم و گزارش این تماس تلفنی و خاطره مهندس موسوی را به ایشان منتقل کردم. ایشان از این تماس بسیار خوشحال شد و ضمن تایید خاطره مهندس موسوی خاطرات خودش را از آن جلسه دعای کمیل توضیح داد. لازم به یادآوری است که در دوران دانشجویی آنان عضو انجمن اسلامی دانشجویان بودند و در حسینیه ارشاد با دکتر شریعتی همکاری داشتند. و در یک شرکت مهندس مشاور بصورت جمعی همکاری داشتند

[3] هر دو بعد از سال 88 بازداشت و محکومیت داشتند و قاعدتا در جریان بوده اند.

[4] پس از درگیری ابتدا مجید در منزل برادرم (مرحوم حاج عباس توسلی) منتقل شد و پس از معالجات اولیه و نگرانی شناسایی همسایگان موجب شد که این موضوع را با مهندس موسوی مطرح کردم و آنها از پذیرش مجید در آن شرایط خطیر استفبال کردند.

 

No comments:

Post a Comment