Sunday, March 21, 2021

پیام تبریک نوروزی مهندس محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی ایران

 

پیام تبریک و تنذیر نوروزی مهندس محمد توسلی دبیر کل نهضت آزادی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

تکرار دعای راهبردی است که همه ساله  از خداوند متعال می‌خواهیم شرایط ما را به بهترین صورت که رضای او در آن است متحول سازد و به ما و جامعه ما توان لازم برای انجام چنین تحولی را عطا بفرماید.

نوروز، عید باستانی با سابقه تاریخی طولانی، حامل فرهنگ آموزنده‌ای برای متحول کردن حیات انسان ها هماهنگ با تحول در طبیعت است. پاک سازی هم برون و هم درون انسان ها از زشتی‌ها و بی‌عدالتی‌ها تا جامعه توانمند گردد و با امید و تعامل و همکاری جمعی سرنوشت خود را بسوی رستگاری رقم بزند.

نوروز امسال آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی است. در طول قرن گذشته جامعه ما با چالش‌ها و فراز و فرودهای فراونی روبرو بوده است. اما جنبش اجتماعی ایران نهایتا در بهمن سال57 موفق به برداشتن «گام اول» برای رفع مانع توسعه، نماد استبداد سیاسی، با مشارکت همه اقشار و گروه های اجتماعی می شود. اما با حضور طبیعی روحانیت در رهبری انقلاب و سپس در مدیریت کشور برخلاف انتظار نظریه اسلام فقاهتی و ولایت فقیه در جامعه حاکم می‌شود. امروز پس از چهار دهه از یک سو شاهد پیامدهای عملکرد این نظریه در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و از سوی دیگر شاهد رشد و آگاهی گسترده عموم جامعه هستیم. شاخص‌های مختلف نشان می‌دهند که فرایند عبور از دومین مانع توسعه، استبداد دینی،«گام دوم»، بصورت درون‌زا، در جریان است. اگر چه راه طولانی است اما با توسعه روز افزون آگاهی در جامعه باید به آینده امیدوار باشیم.

راهکار پیش‌روی ملت ایران

روند تحولات پس از دوم خرداد 76 نشان می‌دهند که از یک سو راهکار اصلاحات انتخابات محور کارآمدی خود را به ویژه پس از سال 96 از دست داده و از سوی دیگر زمینه رشد و آگاهی عموم آحاد جامعه را فراهم ساخته است. در چنین شرایطی راهکار پیش‌روی ملت ایران برای موفقیت در«گام دوم» و گذار به دموکراسی؛ تداوم آگاهی بخشی و توانمندسازی جامعه و سازماندهی گروه های اجتماعی حول مطالبات مشترک در چارچوب راهبرد اصلاحات جامعه محور است.

انتخابات ریاست جمهوری 1400 نیز فرصتی دیگر برای آگاهی بخشی و زمینه سازی برای تقویت جنبش اجتماعی در راستای راهبرد اصلاحات جامعه محور است. متناسب با شرایط برگزاری انتخابات دو گزینه قابل پیش بینی است: رأی به نامزد توانمند و اصلح با برنامه مشخص برای پیگیری مطالبات قانونی مردم. البته با توجه به شیوه برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 و برنامه اعلام شده «دولت انقلابی جوان» و یک دست سازی حاکمیت، احتمال این گزینه بسیار ضعیف است. گزینه دیگر  عدم مشارکت در انتخابات برای اعتراض مسالمت آمیز به نقض قانون و حقوق اساسی ملت در برگزاری انتخابات است. خواست و انتظار ملت آن است که حاکمیت شرایط گزینه اول را که در راستای منافع ملی است با برگزاری انتخابات آزاد، سالم و رقابتی فراهم سازد و از تشدید بحران‌ها و تحمیل هزینه های بیشتر جلوگیری بعمل آورد.

راهکار پیش‌روی حاکمیت

چالش های پیش‌روی جامعه ایران در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و به ویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی که بصورت شکاف اجتماعی مشهودتر است، ناشی از ناکارآمدی مدیربت کشور و فساد سازمان یافته در ساختار کنونی می‌باشد. تجربه بشری به وضوح نشان می‌دهد که عبور از این چالش ها بدون اصلاح ساختاری در مدیریت کشور و سپردن اداره کشور به دست خود مردم بصورت قانونمند، امکان پذیر نیست. این فرایند می تواند بطور مسالمت آمیز و به تدریج با اصلاح قانون اساسی و قرارگرفتن نهاد روحانیت در عرصه عمومی و پرداختن به رسالت آگاهی بخشی و نظارت مطابق آموزه های قرآنی انجام شود.

این اصلاح ساختاری به لحاظ نظری می‌تواند، با توجه به تجارب چهار دهه اخیر، با یک تحول درون حوزوی، صورت گیرد. عملکرد آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان در عراق و استقبال و پیامدهای دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان دلالت بر صحت این نظریه، برای خروج مسالمت آمیز از بحران‌های کنونی است.

ضمن تبریک سال نو به یاران، دوستان و ملت ایران، امیدوار است سال 1400 و آغاز قرن جدید، ضمن مهار و بر طرف شدن مشکل ویروس کرونا، با گفت و گو در همه سطوح از جمله با حکومت و تدابیری که در راستای تحقق وفاق ملی اندیشیده می‌شود، شاهد تحولی امید بخش در فضای جامعه ایران باشیم و زمینه های همدلی، برابری و صلح و آرامش در ایران و منطقه فراهم شود.

به امید پیروزی ملت ایران و ایرانی آزاد و آباد.

 

 

No comments:

Post a Comment