Friday, March 17, 2017

جايگاه احزاب در انتخابات پيش‌رو

جايگاه احزاب در انتخابات پيش‌رو
محمد توسلی
مردمسالاري و حاكميت ملت و سپردن كار مردم به دست مردم يكي از مطالبات ملت ايران در انقلاب مشروطه، نهضت ملي ايران و انقلاب اسلامي سال 57 بوده است. اين مطالبات در اصول قانون اساسي به ويژه اصول فصل پنجم به ويژه در اصل 56 قانون اساسي تبلور پيدا كرده است. "حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاكم ساخته است. هيچكس نمي‌تواند اين حق الهي را از انسان سلب كند يا در خدمت منافع خود يا گروهي خاص قرار دهد و ملت اين حق خداداد را از طرقي كه در اصول بعد مي‌آيد اعمال مي‌كند" و در اصل پنجاه و هشتم "اعمال قوه مقننه از طريق مجلس شوراي اسلامي است كه از نمايندگان منتخب مردم تشكيل مي شود ...".
تجربه جهاني نيز نشان مي‌دهد كه در كشورهاي توسعه يافته، برگزاري انتخابات آزاد و سالم و تعيين نمايندگان واقعي مردم و سپردن كار مردم به دست مردم ازجمله دستاوردهاي مطالبات دموكراسي‌خواهي در دويست سال اخير بوده و در دوران جديد يگانه سازوكار مؤثر و تنها، شيوه مسالمت‌آميز در دستيابي به دموكراسي و حاكميت ملت و گردش مسئولان در چارچوب گفتمان اصلاح‌طلبي و تحقق برنامه‌هاي توسعه پايدار بوده است.
در كشورهاي در حال توسعه حضور مردم در انتخابات و مبارزه پارلماني به عنوان مؤثرترين روش و اصولي‌ترين و كم هزينه‌ترين راه دستيابي به آرمان‌هاي مردمسالاري و حاكميت ملي است. از اينرو حضور در انتخابات وتقويت فرايند دموكراسي يك وظيفه ملي و ديني است. در اين فرايند آگاهي‌بخش هم حاكمان و هم مردم به تدريج آموخته‌ مي‌شوند و نهال دموكراسي بارور مي‌شود.
دراين راستا احزاب سياسي نقش تعيين كننده‌اي در سازماندهي و تربيت فعالان سياسي ـ اجتماعي و برنامه‌ريزي براي پاسخ به نيازها و آرمان‌هاي شهروندان و پاسخگويي در قبال مردم بر عهده دارند. تجربه نشان داده است در غياب احزاب سياسي مستقل و ريشه‌دار در جامعه فرصت براي عوام فريبي در كشورهاي در حال توسعه فراهم مي شود و در اين شرايط در فرايند دموكراسي و انجام برنامه‌هاي توسعه اختلال به وجود مي‌آيد.
بر پايه چنين ضرورت‌هايي وزارت كشور و همه نهادهايي كه مسئوليت برگزاري انتخابات را بر عهده دارند بايستي زمينه حضور همه احزاب سياسي كه به قانون اساسي التزام دارند اعم از اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران (اصول‌گرايان) را در انتخابات پيش روي مجلس دهم فراهم آورند تا در يك رقابت آزاد و سالم مردم فرصت شنيدن برنامه‌هاي احزاب مختلف را پيدا كنند و به نمايندگاني كه معرفي مي‌كنند با آگاهي رأي دهند.
اگر شرايط برگزاري انتخابات آزاد و سالم فراهم باشد احزاب نبايستي نسبت به حضور يا عدم حضور حزب يا گروه خاصي حساسيت نشان دهند. زيرا در فضاي آزاد انتخاباتي كه گردش اطلاعات آزاد است و ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي احزاب مختلف مطرح مي‌شود، مردم با آگاهي نسبت به برنامه احزاب و سوابق نامزدهاي آنها مي‌توانند انتخاب شايسته داشته باشند. اگر در مقطعي اشتباهي رخ داده باشد در فرايند عمل و بررسي عملكرد نمايندگان مذكور در انتخابات بعدي مردم رأي خود را اصلاح خواهند كرد.
در شرايط حساس و بحراني كشور و منطقه انتخابات پيش‌روي مجلس دهم و نقش احزاب و تعامل تعالي بخش بين آنها از اهميت خاصي برخوردار است. نه‌تنها احزاب اصلاح‌طلب و اصول گرا (محافظه‌كار) بايستي انسجام دروني خود را تقويت و هماهنگ كنند بلكه در چارچوب وجوه اشتراك فيمابين نظير تأكيد بر عقلانيت، اعتدال و منافع ملي در برنامه‌ها و پرهيز از سياست‌هاي افراط و تندروي و... هماهنگي، تعامل و همكاري داشته باشند تا با انتخاب نمايندگان واقعي و شايسته مردم ايران در مجلس بتوانند به وظائف سنگين خود در پاسداري از حقوق اساسي ملت و منافع ملي و هماهنگي بيشتر با دولت يازدهم منتخب مردم، عمل نمايند.

منبع: هفته نامه پایتخت کهن 19 اردیبهشت 94 

No comments:

Post a Comment