Friday, July 22, 2016

شعار" عبور از خاتمي و قانون اساسي" ضربه سختي به جنبش دانشجويي زد



شعار" عبور از خاتمي و قانون اساسي" ضربه سختي به جنبش دانشجويي زد

محمد توسلی:
تماميت خواهان هرگاه كه مي‌‏خواهند به جنبش دانشجويي ضربه بزنند به آن نفوذ مي‌‏كنند ؛ شعارهاي راديكال مي‌‏دهند و اشتباه نسنجيده جنبش دانشجويي بعد از دوم خرداد مورد استفاده و استقبال آنها قرار گرفت تا جنبش دانشجويي سركوب شود. ... جنبش دانشجويي بايد بپذيرد كه مستقل از هر حزب و گروهي عمل كند و اين ويژگي از خصيصه‌‏هاي تاريخي آن است.


 رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي گفت: وظيفه اصلي دانشجو كسب علم و دانش است تا منشا خدمت و تاثيرگذاري در جامعه باشد و نبايد اين هدف را فداي برنامه‌‏هاي ديگر كند.

جامعه به گزارش خبرنگار ايلنا،"محمد توسلي" در جلسه بررسي چگونگي شرايط فعاليت قانونمند جنبش دانشجويي به همت مركز مطالعات استراتژيك جنبش دانشجويي برگزار شد با اشاره به چالش‌‏هاي جدي در جنبش دانشجويي گفت: گاهي جنبش دانشجويي وظيفه اصلي‌‏اش را كه تربيت شخصيت علمي و موثر يك دانشجوست ، فراموش مي‌‏كند و به همين سبب دچار پريشاني و افسردگي مي‌‏شود.
وي تاكيد كرد: دانشگاه از هر رخدادي كه در بطن جامعه است تاثير مي‌‏پذيرد و جنبش‌‏هاي دانشجويي رنگ جريانات غالب در جامعه را به خود مي‌‏گيرند در دهه 20 با شروع حركت ملي ـ مذهبي جنبش دانشجويي صبغه ملي مذهبي پيدا كرد و در خارج از كشور هم بعد از فعاليت‌‏هاي دكتر شريعتي و نيروهاي ملي- مذهبي، كنفدراسيون دانشجويان خارج از كشور رنگ ملي ـ مذهبي به خود گرفت.
وي گفت: بعد از انقلاب و در سال‌‏هاي 59 و 60 جنبش دانشجويي وابسته به حاكميت و تبديل به ابزار حاكميت در دانشگاه شد؛ دفتر تحكيم وحدت هماهنگ با سياست‌‏هاي دولت شده و استقلال خودش را از دست داد تا در جريان دوم خرداد كه با شروع نقد خويش، تاثيري مثبت در جامعه داشت. سپس با اتخاذ يك رويكرد افراطي از مسير تاريخي خود خارج شد و هزينه سنگيني را براي جنبش دانشجويي و جامعه به بار آورد.
توسلي خاطرنشان كرد:‌‏ شعارهايي مثل عبور از خاتمي و قانون اساسي، ضربات سختي به جنبش دانشجويي بعد از دوم خرداد وارد كرد و اين جنبش زير فشار دچار بي‌هويتي شد.
توسلي گفت: برخي انجمن‌‏هاي اسلامي به تدريج رسماً اعلام كردند كه ماركسيست هستيم و اين در واقع همان چيزي بود كه كساني كه نمي‌‏خواستند انجمن‌‏ها تاثير مثبتي در دانشگاه‌‏ها داشته باشند ، آن را تشويق مي كردند.
عضو نهضت آزادي تصريح كرد:تماميت خواهان هرگاه كه مي‌‏خواهند به جنبش دانشجويي ضربه بزنند به آن نفوذ مي‌‏كنند ؛ شعارهاي راديكال مي‌‏دهند و اشتباه نسنجيده جنبش دانشجويي بعد از دوم خرداد مورد استفاده و استقبال آنها قرار گرفت تا جنبش دانشجويي سركوب شود.
وي با اشاره به اينكه نقد در جهت اصلاح است ، گفت: جنبش دانشجويي بايد بپذيرد كه مستقل از هر حزب و گروهي عمل كند و اين ويژگي از خصيصه‌‏هاي تاريخي آن است.
توسلي با بيان اين مطلب كه جنبش دانشجويي بايد با همه گروه‌‏ها در ارتباط باشد و اطلاعات را بگيرد ، اما بايد با حفظ هويت تاريخي و فكري خود در تصميم سازي مستقل عمل كند، اظهار داشت: اگر دانشجويان نتوانند هويت فرهنگي و تاريخي خود را حفظ كنند، نمي‌‏‏توانند پس از پايان تحصيل در ارائه خدمت به جامعه مفيد باشند.
رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي خاطرنشان كرد:نبايد زمينه‌‏اي فراهم شود تا برخي تشكل‌‏هاي دانشجويي كه وابستگي‌‏هاي ديگري دارند، به هويت تاريخي انجمن اسلامي نزديك‌‏تر باشند. برخي تشكل‌‏هاي دانشجويي وابستگي‌‏هاي سياسي دارند و به يك انديشه ثابت پيوند خورده‌‏اند ، اما دانشجو نبايد فكرش ثابت بماند.
وي اظهار داشت: مديران دانشگاه و جنبش‌‏هاي دانشجويي نبايد به گونه‌‏اي عمل كنند كه در شرايط كنوني جلوي فعاليت آنها گرفته شود بلكه دانشجويان بايد از طريق پارلمان‌‏هاي دانشجويي خودشان را بر فضاي دانشگاه تحميل كنند در واقع با توجه به محدويت‌‏هاي اخير در دانشگاه، دانشجويان بايد در حركت‌‏هاي خود با تدبير عمل كنند.
توسلي با مطرح كردن اين پرسش كه چگونه مي‌‏توان در شرايط كنوني، فعاليت‌‏هاي سياسي انجام داد، يادآور شد: اين سوال در كنگره نهضت آزادي در اوايل انقلاب هم مطرح بود كه نهضت نوع گفتمانش دوري از افراط گرايي و خشونت راديكاليسم و گرايش به گفت‌وگو بود.
وي با بيان اين مطلب كه مبارزه قانوني به معناي تسليم شدن نيست، گفت: اين مبارزه داراي ضوابطي است كه بايد رعايت شود به هر حال قانون اساسي ميثاقي اجتماعي است و همه بايد به آن پايبند باشند.
توسلي گفت: ما معتقديم با حضور در جامعه مي‌‏توانيم بهتر و موثرتر فعاليت كنيم براين اساس در انتخابات شوراها نيز در جهت تقويت نهادهاي مدني و فرآيند دموكراسي شركت كرديم ؛ جنبش دانشجويي هم بايد در حد سقف تحمل حاكميت برنامه‌‏ريزي كرده و حركت كند.
رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي تصريح كرد: يكي از اشتباهات جنبش دانشجويي بعد از جريان دوم خرداد اين بود كه تصور مي‌‏كرد پس از كمك كردن به خاتمي در رسيدن به قدرت بايد سهمي از قدرت را داشته باشد ، اما هر گروهي كه بخواهد با هر وسيله‌‏اي به قدرت برسد اول به خودش و سپس به منافع ملی ضربه مي‌‏زند.

گزارش خبرنگار ایلنا 7 دی 85 و روزنامه اعتماد ملي 11 دی 85

No comments:

Post a Comment