Monday, July 18, 2016

خاطرات اولین نوروز بعد از انقلاب

خاطرات اولین نوروز بعد از انقلاب
برگزاری جشن نوروز در ورزشگاه یکصد هزار نفری
محمد توسلی
در دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 چند رخداد اجتماعی بزرگ در مدیریت شهر تهران داشته‌ایم. اولین رخداد «روز پاکسازی» در آخرین جمعه اسفند ماه سال 57 است که با استفاده از سنت قدیمی خانه تکانی پایان سال، با مشارکت وسیع شهروندان و حتی مدیران دولت و شخصیت‌های انقلاب چون مرحوم آیت‌اله طالقانی مرحوم داریوش فروهر نسبت به پاکسازی معابر و دیوارهای شهر اقدام شد که آثار اجتماعی گسترده‌ای در پی داشت. دومین رخداد برگزاری دیدار جشن اولین نوروز بعد از انقلاب در سالن یکصد هزار نفری آزادی است که موضوع این یادداشت است و به آن خواهیم پرداخت. سومین رخداد اجتماعی مهم برگزاری افطار عمومی مردم شهرتهران در اولین ماه مبارک رمضان سال 58 در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی غرب تهران است که نمایندگان کارکنان شهرداری نواحی و مناطق مختلف و نمایندگان شوراهای محلات و اعضای دولت موقت در آن حضور داشتند و آیت‌اله طالقانی در این برنامه سخنرانی داشتند. خاطرات رخداد اول و سوم قبلاً ارائه شده است.
اما جشن اولین نوروز بعد از انقلاب در شرایطی برنامه‌ریزی شد که فقط حدود سه هفته از (هشتم اسفند ماه) شروع خدمات بنده در مدیریت شهر تهران گذشته بود. یادآوری فضای اجتماعی آن روزهای بعد از پیروزی انقلاب به ویژه برای نسل جوان امروز که حضور نداشتند خالی از لطف نیست.
در طول سال 57، مجموعه اعتصابات، راهپیمایی‌ها، درگیری‌های نظامی به ویژه در روزهای بهمن ماه تا 22 بهمن وضعیت شرایط جنگی در شهر به وجود آورده بود و التهاب تحولات سریع روحیه شهروندان را متاثر ساخته بود. در این شرایط بهره‌گیری از فرهنگ ملی ایرانیان جهت برپایی جشن نوروز فرصت مناسبی برای زدودن آثار التهاب دوران روزهای انقلاب در روحیه شهروندان بود. براین پایه برگزاری جشن اولین نوروز بعد از انقلاب در سالن یکصد هزار نفری آزادی برنامه‌ریزی شد. در این برنامه شهروندان به طور وسیع و اعضای دولت موقت انقلاب از جمله مرحومان مهندس مهدی بازرگان، دکتر یداله سحابی و دکتر احمد صدر حاج سید جوادی با لباسی نو در این جشن حضور پیدا کردند. شور و شعف و شادمانی در این برنامه کاملاً چشم‌گیر بود. در این برنامه مرحوم مهندس بازرگان سخنرانی کوتاهی داشتند و از مردم خواستند به رسم دیرین نوروز سال نو را با نگاه به آینده و با شادمانی و امید خود را برای بازسازی و توسعه کشور آماده کنند. با کمال تأسف بعلت عدم هماهنگی مدیریت وقت صدا و سیما با دولت موقت این‌گونه برنامه‌ها ضبط تصویری نشده است تا نسل‌های امروز و فردای کشور بتوانند خاطرات آن‌ روز را شاهد باشند. ارزیابی اینجانب و مدیریت شهرداری تهران از این رخداد و دستاوردهای اجتماعی آن مثبت بود و پیامدهای تحولی که در خلق و خوی مردم به وجود آمده بود و این نوع اقدامات اجتماعی زمینه را برای اجرای سایر برنامه‌های شهرداری تهران که نیاز به حمایت و همکاری شهروندان داشت از جمله اجرای مرحله اول طرح محدوده ترافیک هسته مرکزی که در شرایط عادی به لحاظ کارشناسی غیر عملی است، در شهریور ماه سال 58 فراهم ساخت.
متن بریده روزنامه پیوست یادداشت:
پیام شهردار)تهران) درباره:
دیدار نوروزی
در استادیوم صدهزار نفری
v      با حضور نخست وزیر و آیت آلله طالقانی برگذار می‌شود
مهندس توسلی شهردار تهران با صدور پیامی از مردم تهران دعوت کرد در مراسمی که به منظور دید و بازدید نوروزی در ورزشگاه صد هزار نفری در حضور نخست وزیر و آیت الله طالقانی برگزار می‌شود حضور یابند. در این پیام آمده است:
"بسمه تعالی؛ در طلیعه اولین بهار آزادی ملت مبارز ایران، شهرداری تهران از شما مردم شریف و مبارزه تهران دعوت می‌نماید در اجتماعی که به منظور دید و بازدید عید در محل استادیوم یکصد هزار نفری در تاریخ چهارشنبه اول فروردین ماه 1358 از ساعت 10 صبح در حضور علامه مجاهد حضرت آیت الله طالقانی و جناب مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر محبوب و مبارز ایران و هیات محترم دولت موقت انقلاب اسلامی تشکیل می‌شود شرکت فرمایید."

منبع: ویژه نامه نوروزی نسیم بیداری، نوروز95

No comments:

Post a Comment